رقابت فشرده مستقل‌ها با بانک‌ها

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا:خبرگزاری تسنیم: براساس آمار بانک مرکزی، مجموع تعداد تراکنش‌های انجام شده در سوئیچ شاپرک که شامل پایانه‌های فروشگاهی، تلفن همراه و اینترنتی می‌شود، در مردادماه امسال به ۳۹۳ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۳۴ تراکنش رسیده است.

از مجموع تراکنش‌ها در شاپرک، ۳۰۵ میلیون تراکنش بر روی  پایانه‌های فروشگاهی، ۶۸ میلیون مورد بر روی تلفن همراه و ۲۰ میلیون مورد توسط اینترنت انجام گرفته است.
به این ترتیب هر کدام از سه کانال پایانه‌های فروشگاهی، تلفن همراه و اینترنت سهمی ۷۷ درصدی، ۱۷ درصدی و ۵ درصدی از کل تراکنش‌های انجام شده به خود اختصاص داده‌اند.
بانک مرکزی، مبلغ  کل تراکنش‌های انجام شده  را در این ماه حدود ۴۹۱ هزارمیلیارد ریال اعلام کرده است؛ ازاین مبلغ  حدود ۴۸۵ هزار میلیارد ریال بر روی پایانه‌های فروشگاهی، ۹۴۰ میلیارد ریال بر روی تلفن همراه و ۵ هزار میلیارد ریال نیزبر روی اینترنت بوده است.

شرکت های وابسته به بانک ها در رتبه اول تعداد و مبلغ تراکنش

در میان شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت (پی اس پی)  رتبه اول  را از نظر تعداد تراکنش شرکت  «به‌پرداخت ملت» وابسته به بانک ملت با ۱۲۱,۲۱۵,۸۲۲ تراکنش و رتبه دوم را شرکت «آسان پرداخت پرشین» که کاملا خصوصی است با ۶۱,۲۳۰,۴۴۹ تراکنش، دارا می باشند. رتبه سوم نیز در اختیار تجارت الکترونیک پارسیان وابسته به بانک پارسیان است با ۵۴,۸۹۵,۶۱۵ تراکنش.
از لحاظ مبلغ تراکنش‌ها شرکت «به‌پرداخت ملت» با ۲۲۵,۰۵۲,۱۴۰ میلیون ریال، «کارت اعتباری ایران کیش» با ۶۳,۱۳۰,۳۷۷ میلیون ریال و «داده‌ورزی  سداد» با ۵۸,۲۷۵,۷۵۹ میلیون ریال در رتبه‌های اول تا سوم جای گرفته‌اند.
در تراکنش‌های پایانه‌های فروشگاهی نیز رتبه اول از نظر تعداد و مبلغ در اختیار  «به‌ پرداخت ملت»  است که با توجه به وابستگی این شرکت به بانک ملت جای تعجب ندارد.

تراکنش های موبایلی در سیطره یک شرکت کاملا خصوصی

درتراکنش‌های تلفن همراه اما به نظر می‌رسد شرکت «آسان پرداخت پرشین»  که با وجود عدم وابستگی  به بانک‌ها،  توانسته در جایگاه  اول از نظر مبلغ و تعداد قرار بگیرد، کار بزرگی را انجام داده است. آسان پرداخت پرشین طی مرداد ماه مجموعا در سه کانال خرید، مانده گیری و پرداخت قبض و خرید شارژ ۵۰,۳۱۸,۴۳۰ تراکنش انجام داده که مبلغی در حدود ۵۸۶,۳۰۸ میلیون ریال را دربرگرفته است.
شرکت های «پرداخت الکترونیک سامان» با ۱۱,۹۲۲,۷۱۵ تراکنش و شرکت «پرداخت الکترونیک پاسارگاد» با ۵,۳۹۶,۹۲۴ تراکنش یه ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند.

شرکت های بانکی همچنان بی رقیب در پرداخت های اینترنتی

در تراکنش‌های اینترنتی هم رتبه اول از نظر تعداد در اختیار شرکت «پرداخت الکترونیک سامان» وابسته به بانک سامان است.  این شرکت مجموعا در مرداد ماه ۱۴ میلیون و ۱۶۲ هزار و ۹۹۶ تراکنش اینترنتی داشته است.بیشترین مبلغ تراکنش‌های اینترنتی اما متعلق به تجارت الکترونیک پارسیان است. این شرکت طی مرداد ماه ۲,۶۳۰,۳۴۳ میلیون ریال تراکنش داشته است


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.