سخنگوی شورای نگهبان: کسانی که فتنه را شکل دادند انتظار نداشته باشند با دست گل به سراغشان برویم/۲/

۱۴اردیبهشت،

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اینکه فرصت کافی برای احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری در ۱۰ روز برای شورای نگهبان محیا هست یا نه؟ سوالی بود که کدخدایی در برنامه «نگاه یک» در پاسخ به آن گفت: البته فرصت محدودی است اما انشالله شما هم به ما کمک می​کنید.

مجری این برنامه دربارهٔ رویکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت اشخاص منتسب به فتنه و جریان انحرافی پرسید و از سخنگوی شورای نگهبان اینگونه پاسخ شنید: قانون اساسی و قوانین عادی در درجه اول و دوم در بررسی صلاحیت اشخاص موثر می باشند نه برچسب​ها و عضویت اشخاص در احزاب و گروه​ها. وی یادآور شد: دو نفری که آن قانون شکنی​ها را در انتخابات ۸۸ بوجود آوردند مورد تایید شورای نگهبان واقع شدند. با اینکه از یک جناح دیگر بودند. اما پس از انتخابات مشی دیگری را در پیش گرفتند.

وی افزود: رفتار فرد بسیار مهم است. اگر فردی رفتار قانون شکنانه داشته و یا از این رفتار حمایت کرده است، تایید نمی​شود. فتنه​ای که شکل گرفت، از سوی اشخاصی بود که به حسب وظیفه شخصی​اشان آن مسائل را آغاز کردند. کسانی که آن رفتارها را داشتند انتظار نداشته باشند که با دست گل به سراغشان برویم! اما کسانی در فتنه دخالتی نداشتند و رفتارشان صحیح بوده که تایید می​شوند.

«افرادی که با حرف​ها و رفتارهایشان برای کشور حاشیه سازی می کنند» هم مورد سوال مجری برنامه نگاه یک واقع شد که کدخدایی در پاسخ به آن گفت: حاشیه سازی یک امر نسبی است.رهبر انقلاب تاکید کردند کسانی انتخاب شوند که حاشیه ساز نبوده باشند. این موضوع حتما مورد توجه شورای نگهبان خواهد بود اما باید آثاری را در رفتار اشخاص ببینیم. تا زمانی که بروز نکرده باشد، ما نمی توانیم نظری بدهیم.

مجری برنامه بی آنکه از مشایی نامی ببرد، گفت اگر کسانی حرف​هایی بزنند که مطابق مبانی اعتقادی نظام جمهوری اسلامی نباشد،  چطور؟ کدخدایی هم پاسخ داد: وقتی می​گوییم نامزدها باید مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران باشند، یعنی همین. چنین اشخاصی را حتی برای انتخابات مجلس هم تایید صلاحیت نمی​کنیم.

آیا شورای نگهیان «مصلحت سنجی» هم می کند؟

سخنگوی این شورا پاسخ داد: باید ببینیم که مصلحت را چگونه تعریف می کنیم. اگر مصلحت سنجی به معنی در نظر گرفتن معیارهای قانونی باشد، بله این کار را می کنیم.

مجری برنامه که قانع نشده بود، پرسید: منظورم مصلحت در تایید صلاحیت کسی است که قرار بوده رد شود یا برعکس. کدخدایی هم پاسخ داد: اگر کسی شرایطی داشته باشد که مصلحتا شورای نگهبان نخواهد آن را در نظر بگیرد و یا عکس آن، به نظر نمی​رسد که وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی که به فشارهای احتمالی وارده به شورای نگهبان برای تایید صلاحیت برخی اشخاص اشاره داشت، گفت: شورای نگهبان به فضاسازی​های سیاسی و رسانه​ای توجهی ندارد. اما ممکن است مقامات کشور مصلحت​هایی را در نظر داشته باشند که با رایزنی​هایی که دارند نکاتی را تذکر دهند، می​توانند بر رای شورا موثر باشند. این نامش فشار نیست، بلکه راهنمایی و مشورت است.کسی الا و لابد نمی تواند فشاری بر شورای نگهبان بیاورد. تا کنون هم شورای نگهبان تابع چنین فشارهایی نبوده است.

کدخدایی در پایان این برنامه زنده تلویزیونی گفت که ۱۷ تا ۲۴ اردیبهشت ماه زمان ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است و اعلام اسامی تایید صلاحیت شدگان در یک و دو خرداد صورت می​گیرد و تا ۲۲ خرداد فرصت تبلیغات است و ۲۴​ام هم انتخابات برگزار می​شود.

بخش اول سخنان وی در این برنامه تلویزیونی رااینجا بخوانید.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.