سرماخوردگی و افزایش احتمال تصادف

سلامت > آموزش– رانندگی کردن در شرایطی که مبتلا به سرماخوردگی سخت هستید، درست مثل رانندگی کردن در حالت گیجی و خواب است

به گزارش مهر، نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که شرایط بیماری عکس العمل افراد را کندتر می کند، درست شبیه افرادی که در حالت گیجی یا خواب هستند.

سرما خوردگی نه تنها موجب می‌شود که رانندگان برای متوقف کردن اتومبیل خود زمان بیشتری نسبت به شرایط عادی سپری کنند، بلکه موجب می‌شود که راننده فاصله خود را با اتومبیل جلویی کم کرده و بیشتر خود را در معرض خطر تصادف قرار دهد.

وقتی راننده مبتلا به سرماخوردگی عطسه می‌کند، چشم‌هایش برای چند ثانیه از مسیر برداشته می‌شود که این امر می‌تواند احتمال تصادف و برخورد را افزایش دهد.

اندی اسمیت از دانشگاه کاردیف، به عنوان رئیس این گروه تحقیقاتی اظهار داشت: ابتلا به سرما خوردگی و رانندگی درست شبیه رانندگی با حالت گیجی و خواب آلودگی است. افرادی که سرما می‌خورند از زمان عکس العمل کندتری برخوردارند.

سرماخوردگی زمان عکس العمل را تا ۳۶ هزارم ثانیه کاهش می‌دهد، اما حالت گیجی و خواب آلودگی در نتیجه مصرف هر نوع دارویی زمان عکس العمل را تا ۱۵ هزارم ثانیه کاهش می‌دهد.

درحالی که علائم فیزیکی سرماخوردگی شناخته شده هستند، دانشمندان به دنبال تأثیرات این بیماری بر عملکرد مغزی هستند. در این تحقیق ۵۰ نفر مبتلا به سرماخوردگی مورد آزمایش قرار گرفتند و نتایج این آزمایش‌ها در مقایسه با گروهی از افراد غیر سرماخورده قرار گرفت.

نتایج نشان می‌دهد که سطح هوشیاری افرادی که سرما می‌خورند تا یک سوم کاهش می‌یابد. این تأثیر هیچ ارتباطی به شدت سرماخوردگی ندارد.

سایر تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی بدن با عفونت مقابله می‌کند، این امر ممکن است بر سطح مواد شیمیایی کلیدی در مغز تأثیر بگذارد و موجب تغییراتی در حالت، حافظه و حرکت بشود.

براساس اظهارات اسمیت، افرادی که هنگام سرماخوردگی رانندگی می‌کنند، باید از خطرات آن مطلع باشند.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.