سوءتغذیه؛ شایعترین مشکل بهداشتی کودکان/ ۱۵ درصد کودکان اختلال تکاملی دارند

به گزارش خبرآنلاین؛ دکتر سید حمید برکاتی با اشاره به اینکه تمامی کودکان در سنین ابتدایی زندگی از سلامت کامل برخوردار نیستند و برخی از بدو تولد و برخی دیگر در زمان رشد دچار اختلالات تکاملی می‌شوند، اظهار داشت: جامعه‌ای می‌تواند نسل پاینده و سالمی داشته باشد که زودتر اختلالات تکاملی کودکان را شناسایی و در رفع و درمان آن تلاش کند.

وی در خصوص شایع‌ترین اختلالات تکاملی کودکان نیز اظهار داشت: بحث سوءتغذیه شایع‌ترین مشکل بهداشتی کودکان زیر ۵ سال نه تنها در کشور بلکه در سراسر جهان به شمار می‌رود و خوشبختانه در کشور در سالهای اخیر تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در گذشته بیش از ۱۵ درصد کودکان دچار اختلالات کوتاه قدی، کمبود وزن و لاغری بودند در حالی که در حال حاضر میزان لاغری و کم وزنی به ۴ درصد و کوتاه قدی به شش درصد رسیده است.

دکتر حمید برکاتی گفت: در اواخر دهه ۶۰ از هر یک هزار کودک ، ۱۴۰ کودک تا سن ۵ سالگی و ۱۱۰ کودک تا سن یک سالگی فوت می‌کردند در حالی که این میزان در حال حاضر به ۲۰ مورد به ازای هر یک هزار تولد زنده تا سن ۵ سالگی و ۱۸ در هزار در کودکان زیر یک سال رسیده است.

دکتر برکاتی خاطرنشان کرد: با اجرای برنامه شناسایی و درمان اختلالات رشد و تکامل کودکان در سطح کشور گام موثری در راستای سلامت کودکان برداشته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور برنامه جامعی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف بررسی و مداخلات درمانی تهیه شده است که مرحله نخست این برنامه شامل نحوه شناسایی اختلالات درمانی است و در حال حاضر نخستین کارگاه آموزشی این برنامه ویژه متخصصین کودکان در مشهد برگزار شده است.

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: سه کارگاه دیگر نیز تا پایان آذر ماه در سه قطب شمال غرب، جنوب و جنوب شرق برگزار می‌شود و اعضای ستادی دانشگاه‌ها به عنوان استادان معین این برنامه در جریان برنامه قرار خواهند گرفت.

دکتر برکاتی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اجرای برنامه پزشک خانواده قرار است این برنامه به تمامی پزشکان درمدت دو سال آموزش و ارائه شود.

۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.