شیر و دیگر هیچ

جام جم آنلاین: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مصرف شیر در میان کودکان در سال‌های اخیر در مقایسه با گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

 این در حالی است که در مقابل نوشیدنی‌های شیرین که ارزش تغذیه‌ای کمتری دارد در برنامه غذایی روزانه کودکان جایگزین شیر شده است بنابراین بیم آن می‌رود در آینده‌ای نزدیک این نوشیدنی‌های شیرین به جایگزینی برای نوشیدنی‌های مغذی تبدیل شده و سلامت آنها را در معرض خطر قرار دهد.

کودکان در رده سنی پنج تا هشت سال علاقه چندان زیادی به خوردن شیر ندارند. شیر و آب میوه طبیعی از اصلی‌ترین مواد موردنیاز بدن کودک برای رشد است که توجه به آنها در برنامه غذایی کودکان ضروری است.

این در حالی است که هیچ جایگزین مناسبی برای این دو نوشیدنی مغذی وجود ندارد و نباید تصور شود که نوشیدنی‌های شیرین یا انرژی‌زا می‌تواند جایگزین مناسبی برای آنها بوده و نیازهای تغذیه‌ای کودک را برآورده سازد.

البته تغییر در مصرف میوه و سبزیجات و جایگزینی فست‌فودها به جای غذاهای مقوی خانگی نیز از جمله عواملی است که بدون تردید در کاهش علاقه کودکان به مصرف روزانه شیر بی‌تاثیر نبوده است.

کودکانی که علاقه زیادی به خوردن شیر دارند، به نوشیدن آب میوه‌های طبیعی نیز علاقه‌مندند و این نشان می‌دهد شیر و آب میوه طبیعی نوشیدنی‌های مقوی‌ای هستند که مکمل همدیگرند و نباید آنها را در برنامه غذایی کودکان جایگزین هم کرد.

نوشابه‌های انرژی‌زا حتی در صورتی که به عنوان یک نوشیدنی سالم مورد تایید قرار گرفته باشند هم موجب افزایش اشتهای کودکان می‌شود و از این رو، خانواده‌ها باید این نکته را مورد توجه قرار دهند که اگر به دنبال یک برنامه غذایی سالم برای فرزندانشان هستند، باید محدودیت‌هایی را برای نوشیدنی‌های انرژی‌زا که ارزش تغذیه‌ای چندان زیادی ندارند در نظر بگیرند.

اگرچه آب پرتقال نیز حاوی کلسیم است، اما میزان کلسیمی که بدن از شیر جذب می‌کند، به مراتب بیشتر است.

رشد استخوان‌ها در فاصله سنی دو تا ۱۸ سال نیز بدون وجود کلسیم کافی در بدن با محدودیت انجام می‌شود بنابراین می‌توان گفت شیر یک نوشیدنی کامل و مغذی است که می‌تواند سلامت و رشد بدن در دوره کودکی و نوجوانی را تضمین کند و هیچ نوشیدنی دیگری نمی‌تواند با آن برابری کند.

به گفته متخصصان تغذیه برای این‌که کودکان در سنین رشد با کمبود مواد ضروری در بدن مواجه نشوند بهتر است در فاصله سنی یک تا سه  سال روزی سه لیوان، در فاصله سنی چهار تا هشت سال روزانه دو یا سه لیوان و در محدوده سنی ۹ تا ۱۸ سال نیز هر روز سه یا چهار لیوان شیر بنوشند. (جام جم – ضمیمه سیب)

پرنیان قربانپور – کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.