عنان دست به دامان بزرگان شد

وزیر امور خارجه روسیه در تماس تلفنی با فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، با اشاره به اینکه جایگزینی برای طرح عنان در سوریه وجود ندارد، بر حل و فصل سیاسی وضعیت سوریه تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در تماس تلفنی با کوفی‌ عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، تاکید کرد که هیچ جایگزینی برای طرح عنان در سوریه وجود ندارد و آنچه که در سوریه رخ می‌دهد، تاکیدی بر این امر است.
بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف بر حل و فصل سیاسی بحران سوریه تاکید و اعلام کرد: وظیفه اصلی همگان در شرایط کنونی این است که طرف‌های تاثیرگذار در پرونده سوریه را هماهنگ کنیم تا به شکل هر چه بهتری طرح کوفی‌عنان در سوریه اجرا شود.
لاوروف در این تماس همچنین تاکید کرد که برای محقق کردن این امر با دولت سوریه و مخالفان این کشور تماس‌هایی داشته و آنها را به آغاز مذاکرات سیاسی تشویق کرده است.

وزیر امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که دیگر کشورهای تاثیرگذار در روند سوریه نیز دو طرف را به آغاز مذاکرات ترغیب کنند.

وی اعلام کرد که مسکو آمادگی دارد تا هر اقدامی را در این خصوص انجام دهد.

در این تماس تلفنی کوفی‌ عنان نیز گزارشی از دیدار خود با مقام‌های سوریه را به وزیر امور خارجه روسیه تقدیم کرد.

میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امورخاجه روسیه نیز ‌در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، گفت: مسکو تکرار سناریوی یمن در سوریه را بعید نمی‌داند و عقیده دارد طرحی که در یمن اجرا شد، می‌تواند در مورد سوریه نیز مورد بررسی و اجرا قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه روسیه از آشتی ملی و توافق میان گروه‌های مختلف سوری حمایت می‌کند، گفت: کرملین در مورد حوادث جاری در سوریه خصوصا کشتارهای منطقه الحوله اظهار نظری نخواهد کرد تا زمانی که نتایج تحقیق‌های ناظران بین‌المللی سوریه مشخص شود و وزیر امور خارجه روسیه در تماس دائم با کوفی‌عنان است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه، با اعلام اینکه وضعیت در سوریه بسیار پیچیده شده، گفت: نباید به طور یک‌جانبه در مسئله سوریه دست به اقدامی زد، مسکو آماده است تا اگر ناظران بین‌المللی نیاز داشته باشند، کارشناسان جنایی برای تحقیق در خصوص کشتار الحوله در اختیار ناظران بین‌المللی قرار دهد.

از سوی دیگر مقام‌های سوئیسی اعلام کردند که در چند هفته گذشته نزدیک به ۱۶٫۶ میلیون یورو از دارایی‌های بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه و نزدیکان وی در سوئیس بلوکه شده که با این مقدار اموال بلوکه شده مسئولان سوری در سوئیس به ۵۸٫۲ میلیون یورو می‌رسد.
رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز در واکنش به سخنان اخیر بشار اسد مدعی شد: تاکنون هیچ اصلاحاتی در سوریه که نشان‌دهنده دموکراسی در این کشور باشد، رخ نداده و مقام‌های این کشور همچنان با شیوه‌های استبدادی با مردم برخورد می‌کنند.
بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل نیز خواستار برگزاری مذاکرات گسترده بین‌المللی برای پایان دادن به وضعیت سوریه شد و از شورای امنیت خواست تا به خواسته‌های اتحادیه عرب در زمینه افزایش تحریم‌ها علیه دولت سوریه اهمیت بیشتری بدهد.
بان‌کی‌مون در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی در عربستان گفت: اولویت کنونی جامعه جهانی کمک به ملت سوریه است و باید مذاکرات گسترده‌ای با حضور طرف‌های تاثیرگذار در عرصه سوریه برای پایان دادن به وضعیت موجود در این کشور برگزار شود.
وی با اشاره به تصمیمات اخیر اتحادیه عرب مبنی بر افزایش ناظران بین‌المللی و تعیین سقف زمانی برای اجرای طرح کوفی‌عنان در سوریه گفت: این درخواست‌ها بسیار مهم است و باید از سوی اعضای شورای امنیت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.