ناگفته‌های رئیسعلی از زبان آخرین همسرش

فروردین ۱۴۰۳

رئیسعلی چهار زن اختیار کرد که فقط از آخرین همسر خود صاحب فرزندی به نام عبدالحسین شد. نوه‌های رئیسعلی از بهادر، سه نفر به نام‌های غلامحسین، فرنگیس و گل اندام می باشند که تنها گل اندام در قید حیات است و در شهر دلوار زندگی می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ رئیسعلی دوران کودکی خود را مثل دیگر کودکان آن روزگار گذراند، در هفت سالگی به مکتب رفت و قرآن و گلستان و نظامی و شاهنامه را آموخت.

وی تا قبل از استبداد صغیر و ورود انگلیسی‌ها به بوشهر در کنار پدرش کدخدایی می‌کرد، زراعت داشت و به شیخ نشین‌های اطراف سفر می‌کرد، شخصیتی بود که در مروت، ادب و شجاعت بی‌نظیر و مدیری لایق و مقید به اصول دین به شمار می‌آمد شجاعتش را حتی دشمنانش می‌ستودند، تیرش هیچ گاه به خطا نمی‌رفت و به چابکی و مهارت و صف آرایی در برابر دشمن زبانزد شده بود.

آخرین بازماندگان رئیسعلی دلواری

دوران جوانی او همزمان با حضور گسترده استعمار انگلیس در خلیج فارس بود، وی نقشی کلیدی در قیام جنوب داشت. قیام مردم تنگستان به رهبری وی روی هم هفت سال طول کشید و در این مدت دلیران تنگستانی دو هدف عمده را دنبال می‌کردند، پاسداری از بوشهر و دشتستان و تنگستان به عنوان منطقه سکونت خود و جلوگیری از حرکت قوای بیگانه به داخل مرزهای ایران و دفاع از استقلال وطن.

ناگفته‌های رئیسعلی از زبان آخرین همسرش

رئیسعلی چهار زن اختیار کرد که فقط از آخرین همسر خود (مدینه دختر صفر از اهالی دلوار) صاحب فرزندی به نام عبدالحسین (بهادر شهیدی) شد. نوه‌های رئیسعلی از بهادر، سه نفر به نام‌های غلامحسین، فرنگیس و گل اندام می باشند که تنها گل اندام در قید حیات است و در شهر دلوار زندگی می‌کند.

سال ۸۹ بعد از گذشت قریب به ۴۰ سال برای اولین‌بار فیلمی مستند از همسر شهید رئیسعلی دلواری در شبکه یک سیما پخش شد.  این مستند که “خیری” نام داشت و در سال‌های بعد هم از شبکه استانی بوشهر پخش شد، توسط مستند‌سازان صدا و سیمای مرکز بوشهر با بهره‌گیری از مصاحبه‌ای که در سال ۱۳۵۲ با مرحوم خیری، آخرین همسر رئیسعلی دلواری انجام شده، تولید شده است.

در این مستند برای اولین‌بار اسناد واقعی و ناگفته‌هایی از جنگ‌های شهید رئیسعلی دلواری سردار بزرگ مبارزه با استعمار در مصاف با متجاوزان انگلیسی ارائه شد.

خیری آخرین همسر رئیسعلی دلواری بود که در این مستند در مورد ویژگی‌ها و خصوصیات رئیسعلی دلواری صحبت می‌کند.

جنگ رئیسعلی با متجاوزان انگلیسی و شهادت

جنگ میان دلیران تنگستان به رهبری رئیسعلی از یک سو و نیروهای بریتانیا و خوانین متحد آنان از سوی دیگر به طور پیاپی و پراکنده تا شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی ادامه یافت و انگلیسی‌ها نتوانستند بر رئیسعلی و یارانش برتری یابند.

رئیسعلی در محلی به نام «تنگک صفر» هنگام شبیخون به قوای بریتانیا توسط فردی نفوذی و اجیر شده، از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و در سن ۳۳ سالگی کشته شد. تاریخ شبیخون مذکور و کشته شدن رئیسعلی دلواری در همه منابع، شب ۲۳ شوال ۱۳۳۳ قمری برابر با ۳ سپتامبر ۱۹۱۵ میلادی نقل شده ‌است.

جنازه رئیسعلی دلواری مدتی در روستای کله بند در نزدیکی امامزاده‌ای دفن شد اما چندی بعد بنا بر وصیت او، به نجف اشرف انتقال یافت و در قبرستان وادی‌السلام مجددا دفن شد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.