وزارت بهداشت به ایمنی بیمار به عنوان یک تکلیف هشدار داد

لزوم توجه به مدیریت خطر در بیمارستان ها باعث شده که ایمنی بیمار به عنوان یک تکلیف به بیمارستان ها هشدار داده شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر رواقی، مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت در دومین همایش مدیریت ایمنی و بحران بیمارستانی افزود: وزارت بهداشت از ۵ سال پیش نگاه مشخصی را به ارتقاء کیفیت بیمارستان ها آغاز کرده است ما در بیمارستان های کشور یک مدل ارتقاء کیفیت در ارائه خدمات تاکنون نداشتیم از ۵ سال گذشته لزوم وجود ۲ مدل ارتقاء کیفیت قطعی شد که یک مدل آن حاکمیت بالینی و مدل دیگر ارتقاء کیفیت خدمات بود که از سوی وزیر به کل بیمارستان ها ابلاغ شد، یکی از اصلی ترین حاکمیت های بالینی، مدیریت خطر است و توجه بیمارستان ها به این نکته معطوف شده است.

وی گفت: وزارت بهداشت در زمینه ایمنی بیمار به عنوان یک تکلیف به بیمارستان ها هشدار داده و طبق آمارها حدود ۱۰ درصد از بستری بیمار در کشورهای توسعه یافته تجربه ای از خطا را دارند که لازمه آن وجود نگاه سیستماتیک است.

وی تصریح کرد: مدیریت بحران در بیمارستان بحث بسیار مهمی است، ما در کشوری هستیم که انواع خطا و بلایا در آن وجود دارد و بیمار در بیمارستانی که از نظر سازه ای مشکل دارد می تواند در خطر باشد اما دفتر فنی وزارت بهداشت از نظر سازه ای برای بعضی از بیمارستان هایی که مشکل دارند برنامه ای در نظر دارد.

* کمیته برنامه ریزی اجتماعی از بحران پیشگیری می کند  

آقامیری، رئیش دانشگاه هلال احمر در ادامه افزود: آنچه که مهم است این است که بیمارستان ها بعد از یک حادثه وارد یک بحران می شوند که سر منشأ آن می تواند حوادث غیرمترقبه باشد و مشکلات منحصر به فردی ایجاد می کند که پاسخ به آن نیازمند استراتژیک مخصوصی است.

وی گفت: براساس استانداردهای کمیته اعتبارسنحی ارائه دهنده خدمات برای حوادث غیرمترقبه بیمارستان ها با ارزیابی خطر آسیب پذیری، حفظ مدیریت منابع مثل دارو و تجهیزات، حفظ ارتباط با رسانه ها و جابجایی برای بیماران مواردی را ارایه کرده است.
همچنین وجود کمیته برنامه ریزی اجتماعی باعث می شود بسیاری از مشکلات در حوادث غیرمترقبه جلوگیری شود و تمام سازمان هایی که با حوادث غیرمترقبه در ارتباط هستند عضو این کمیته می باشند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.