کاهش قیمت جهانی مواد غذایی

جمعه ۱۹ خرداد – ۰۳:۱۱:۰۴ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

فائو گزارش داد:

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- فائو در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد قیمت مواد غذایی در جهان طی ماه می با کاهش ۵ درصدی نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده است.
به گزارش سرویس اقتصادی خبرگزاری آریا، به نقل از رویترز ، فائو در این گزارش اعلام کرد ، شاخص قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی در جهان طی ماه می برای دومین ماه متوالی با کاهش روبرو شده است .
بر اساس این گزارش ، کاهش چشمگیر فرآورده های لبنی ، شکر و سایر محصولات کشاورزی تاثیر زیادی در افت شاخص قیمت مواد غذایی در ماه می داشته است . بر این اساس فائو در ادامه افزود ، رشد فزاینده قیمت مواد غذایی در فوریه ۲۰۱۱ میلادی موجب تسریع روند انقلابهای عربی در خاور میانه و شمال آفریقا شد .
قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی از فوریه ۲۰۱۱ میلادی تا کنون کاهش داشته است . این گزارش افزود ، ارتقای سطح امنیت غذایی در جهان به دنبال کاهش رشد اقتصادی یکی از مهمترین موضوعات مورد بررسی در نشست ماه گذشته رهبران گروه هشت بوده است .
بر این اساس شاخص قیمت مواد غذایی فائو طی ماه می به ۲۰۴ واحد رسیده است. این رقم در ماه آوریل نیز به کمتر از ۲۱۳ واحد رسیده بود . عبدالرضا عباسیان کارشناس اقتصادی فائو در این باره به رویترز گفت ، ما کاهش قیمت مواد غذایی را در ماه می پیش بینی کرده بودیم ، ولی آنچه موجب تعجب ما شده است میزان کاهش قیمت جهانی مواد غذایی است ، آمارهای اقتصادی نشانگر افت چشمگیر قیمت شکر محصولات لبنی انواع روغن در بازارهای بین المللی است .
وی افزود افزایش تولید محصولات کشاورزی ، افزایش ارزش دلار و ادامه نگرانیها نسبت به بحران مالی و بدهی منطقه یورو تاثیر زیادی در کاهش قیمت مواد غذایی داشته است . وی پیش بینی کرد شاخص قیمت مواد غذایی در جهان طی ماه ژوئن بیشتر از ماه می با کاهش روبرو خواهد شد .
فائو در ادامه این گزارش پیش بینی کرد میزان تولید جهانی غلات در سال ۲۰۱۲ میلادی به بیش از ۲٫۴۱۹ میلیارد تن خواهد رسید . این رقم در گزارش قبلی فائو ۲٫۳۷۱ میلیارد تن اعلام شده بود . بر این اساس میزان ذخایر جهانی غلات نیز تا پایان سال مالی جاری به بیش از ۵۴۸ میلیون تن خواهد رسید .
فائو  افزود ، جهان در سالهای آینده به شرطی می تواند مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین کند که از حیف و میل کردن و مصرف بیش از حد مواد غذایی و محصولات کشاورزی جلوگیری کند و به سوی استراتژی با ثبات و پایدار کشاورزی حرکت کند .
بر اساس این گزارش ، فائو در ادامه این گزارش افزود ، اگر الگوی کنونی مصرف در جهان ادامه یابد ، میزان تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی در جهان باید تا سال ۲۰۵۰ میلادی نسبت به سال ۲۰۰۷ بیش از ۶۰ درصد افزایش یابد تا مواد غذایی مورد نیاز جمعیت ۹ میلیارد نفری جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی تامین شود . این در حالی است که جهان می تواند با بهینه سازی مصرف مواد غذایی و جلوگیری از اسراف و حیف و میل محصولات کشاورزی ، با تولید مواد غذایی کمتر تا سال ۲۰۵۰ میلادی ، غذای مورد نیاز جمعیت رو به رشد کره زمین را تامین کند .
این گزارش حاکی است ، در بخش تولید ، سیستمهای کشاورزی و مواد غذایی باید تاثیرات منفی خود بر محیط زیست را کاهش دهند که این مساله شامل کاهش تولید گازهای گلخانه ای ، مصرف بهینه منابع آبی و حفظ منابع خاک است .

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۰۸۱۵۱۱۰۴۱۴۷


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.