کنگره در اندیشه هدیه ایرانی برای اوباما

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

به نقل از خبرگزاری فرانسه، قانونگذاران آمریکایی در حال آماده کردن خود برای رای دادن به تحریم های تازه ایران می باشند؛ اقدامی که دولت اوباما و کشورهای حاضر در گروه ۱+۵ را نگران می کند تا مبادا توافق هسته ای حاصل شده در ژنو را به هم بزند.

مقامات بلند پایه دولت آمریکا در هفته های اخیر مرتبا به کپیتال هیل رفته و به کنگره دربارهٔ به هم خوردن مذاکرات هسته ای اخطار داده اند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، در حالی که مذاکرات هسته ای به بار نشسته و سبب رسیدن به توافقی ابتدایی شده مقامات دولت اوباما خواستار درنگ قانونگذاران برای تصویب تحریم های تازه علیه ایران می باشند.

البته رایزنی ها و اخطارهای کاخ سفید تا حدودی موثر بوده، اما تلاش های سناتورهای سرشناس برای اعمال این تحریم های تازه همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری فرانسه در ادامه به رایزنی ها و لابی های پیدا و پنهان با سناتورهای آمریکا اشاره کرده و می نویسد که تلاش هایی برای تصویب تحریم های تازه علیه این در جریان است.

این تلاش ها توسط “رابرت منندز” رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا و “مارک کرک” از سناتورهای جمهوریخواه در جریان است. به اعتقاد این اشخاص تحریم ها سبب شده تا ایران متقاعد به نشستن پای میز مذاکره شود.

به گفته یکی از اعضای کنگره، این تحریم های تازه همانند چماقی خواهد بود تا به ایران نشان داده شود که اگر در توافق نهایی اخلال کرده و یا از توافق ابتدایی تخطی کند، با فشارهای بیشتری روبرو می گردد.

بر اساس این گزارش، هدف سناتورها این است که ظرف روزهای آتی این تحریم ها در کنگره به تصویب برسد و در زمان کریسمس روی میز اوباما قرار بگیرد تا آمریکا در مذاکرات آتی با ایران با قدرت بیشتری حاضر شود.

بر اساس این گزارش، تصمیم گیرنده اصلی در مورد به رای گذاشتن این تحریم ها سناتور “هری رید” رهبر اکثریت ها در سنای آمریکاست. رید پیشتر از اعمال تحریم های تازه حمایت کرده بود، اما ممکن است با توجه به اخطارهای شخص اوباما وی در به رای گذاشتن این تحریم ها مردد شده باشد.

همانطور که اشاره شد این اقدام سناتورها در حالی انجام می گردد که در هفته های قبل به طور مرتب باراک اوباما، جان کری و کاخ سفید در رابطه با اعمال تحریم های تازه علیه ایران اخطار داده اند.

علاوه بر آن در صورت اجرایی شدن توافقنامه ژنو، آمریکا و اتحادیه اروپا از اعمال تحریم های تازه علیه ایران منع شده اند و به نظر می رسد که هدف این سناتورها اعمال تحریم های تازه پیش از اجرایی شدن توافقنامه ژنو است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.