گزارش خبری آریا/ «رانا» نیامده گران شد!! سود کلان این بازار سیاه به جیب چه کسی می رود؟

خبرگزاری آریا- خودروی رانا هنوز به بازار نیامده با یک بازار سیاه و دلال بازی مواجه شده و در حال تجربه کردن افزایش قیمت ۳ تا ۴ میلیون تومانی است.
خودروی رانا به عنوان دومین محصول ملی ایران خودرو که یک بار در سال ۱۳۸۷ شاهد رونمایی آن بوده ایم، سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان خط تولید انبوه این خودرو افتتاح شد و طبق گفته مسئولین ذیربط قرار است تا پاییز سال جاری هم به بازار داخل و هم به بازار خارج عرضه گردد.
با توجه به این مطلب که مسئولین ذیربط علت تاخیر چهار ساله تولید و عرضه این خودرو را نداشتن صرفه اقتصادی اعلام کرده بودند، سرانجام خط تولید انبوه خودروی رانا در ماه خرداد افتتاح و حتی پیش‌فروش تعدادی از آنها آغاز شد، ولی همان طور که پیش‌بینی می‌شد ظرفیت پیش فروش آن در همان روزهای ابتدایی تکمیل شد و بسیاری از کسانی که قصد پیش خرید این محصول را داشتند، از آن بازماندند.
منتهای مراتب طبق اعلام نجم الدین مدیرعامل شرکت ایران خودرو برنامه تولید رانا در سال جاری ۵۰ هزار دستگاه است که این میزان تا سقف ۲۰۰ هزار دستگاه درسال قابل افزایش بوده و قرار است رانا با قیمت کمتر از ۱۵ میلیون تومان وارد بازارهای داخلی شده و مبلغ درنظر گرفته شده برای پیش‌فروش آن نیز ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
در حالی که هم اکنون فاکتورهای پیش‌خرید رانا با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت اعلام شده در بازار خرید و فروش می‌شوند و با این شرایط به وجود آمده هیچ بعید نیست که قیمت این خودرو در بازار با رشد چشمگیری مواجه گشته و شاهد ایجاد یک بازار سیاه برای فروش این خودرو باشیم.
به گزارش آریا، در حال حاضر نکته قابل توجه این است که در فاصله کمتر از یک ماه از پیش‌فروش رانا، برگه‌های پیش‌فروش ۱۰میلیون تومانی این خودرو در بازار  ۳٫۵ تا ۴ میلیون تومان گران‌تر خرید و فروش می‌شود، حال آنکه رانا با قیمتی معادل ۱۰ میلیون تومان پیش‌فروش شده است.
این نشان از این امر دارد که خودرو در بازار کشور به عنوان کالای سرمایه ای قلمداد می شود و با ورود یک خودروی جدید به بازار یک حباب قیمتی و دلال بازی مواجه می شود.
در واقع رانا هم اکنون خودرویی دو قیمتی به حساب می‌آید و شاید شرکت ایران خودرو نیز از این افزایش قیمت رانا در بازار خیلی هم بدش نیاید چرا که این خودرو هنوز به بازار نیامده با افزایش قیمت ۳ تا ۴ میلیونی مواجه شده که می توان آن را یک صرفه اقتصادی بسیار عالی برای این شرکت خودرو ساز به حساب آورد.
در همین خصوص محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت درباره فروش حواله پیش‌خرید رانا چهار میلیون تومان بالاتر از قیمت اعلام شده گفت: حدود ۲۰ هزار مورد پیش فروش رانا توسط ایران خودرو انجام شده و کسانی که برای خرید این خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، طبق قانون مالک آن هستند و باید خودروی خود را طبق برنامه‌ریزی زمانی انجام شده تحویل بگیرند حال اینکه افرادی که برای خرید رانا ثبت‌نام کرده‌اند، چه فعالیتهای دیگری دارند که ممکن است خارج عرف هم باشد، به ما مربوط نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم ایران خودرو به دنبال افزایش قیمت رانا در بازار باشد. اگر هم سفته‌بازی در بازار رانا رخ دهد، اتفاقی غیرلازم است. 
بدین منظور عبد اله بابایی معاون بازار یابی و فروش ایران خودرو با بیان این مطلب که برای کنترل بازار و جلوگیری از دلال بازی تیراژ تولید رانا را افزایش خواهد یافت،گفت : این شرکت  با هرگونه واسطه گری و دلال بازی در خرید و فروش فیش های ثبت نامی خودرو رانا مخالف است و مکانیزمی برای جلو گیری از این دلال بازی بکار خواهد بست .
وی افزود : تولیدانبوه رانا در سال جاری در ایران خودرو  برنامه ریزی شده است و افزایش تقاضای مشتریان برای خرید این خودرو موجب شده تا این شرکت برنامه افزایش تولید را در دستورکار قرار دهد . 
بابایی با اشاره به روند رو به رشد زنجیره تامین قطعات برای تولید رانا اظهار داشت : همه سازو کار های لازم برای افزایش تولید این خودرو فراهم شده است و ایران خودرو تمام تلاش خود را بکار خواهد گرفت تا براساس زمان بندی تعیین شده این خودرو را در اختیار مشتریان قرار دهد .
با این تفاسیر باید منتظر بود و دید که آیا مسئولین می توانند بازار سیاه به وجود آمده را کنترل کنند و آیا قیمت رانا همان قیمت اعلام شده توسط شرکت ایران خودرو به ثبت رسیده و افزایشی نخواهد داشت.

 

 

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.