یک مسئول دولتی در نمازجمعه: آمار غلط مطالعه در ایران زیر سر استکبار است

۲۹م دیماه ،

منصور واعظی، دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران، سخنانش خود را چنین آغاز کرد: یکی از مسائل و موضوعاتی که مورد چالش استکبار جهانی و بعضی رسانه‌های آن‌ها در داخل و خارج از کشور قرار می‌گیرد، مساله سرانه‌ مطالعه در ایران است. بخش هایی از اظهارات واعظی به نقل از مهر را در ادامه می خوانید:

– استکبار جهانی از ۴۰ سال پیش اتهام‌هایی را طرح می‌کند مبنی بر این‌که مردم ایران کتاب‌خوان و اهل مطالعه نیستند و سال‌ها این ادعا را مطرح کرده‌اند که میانگین سرانه‌ مطالعه در ایران روزانه دو دقیقه برای هر شهروند ایرانی است. در حالی که این ادعا اصلا صحت ندارد. آن‌ها همواره به دنبال این می باشند که با طرح چنین مباحثی، به جامعه‌ ایرانی توهین کرده و آن را تحقیر کنند.

– ما برای مقابله با ادعاهای بیهوده‌ استکبار در پی آن برآمدیم تا سنجش‌هایی در سطح ملی دربارهٔ‌ سرانه کتابخوانی در ایران به دست آوریم. اولین سنجش در سال ۱۳۸۷ انجام شد و شاخص‌هایی مانند میزان مطالعه کتاب‌، روزنامه‌، ادعیه و قرآن و همچنین مطالعه در فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به بیش از ۷۰ دقیقه مطالعه در روز برای هر شهروند ایرانی رسیدیم و این گزارش ادعاهای طرح شده را که بی‌اساس بوده به چالش می‌کشید.

– در حال حاضر سرانه مطالعه قرآن و ادعیه در کشور به حدود بیست دقیقه می‌رسد. بعضی ادعا می‌کنند که مطالعه‌ قرآن و ادعیه را نباید در میانگین سرانه‌ مطالعه لحاظ کرد، اما باید به اطلاع آن دسته از کسانی که چنین نگاهی دارند برسانم در کشورهای پیشرفته دنیا نیز مطالعه کتب آسمانی در شمار سرانه‌ مطالعه لحاظ می‌‌شود. در عین‌ حال که جایگاه ایران در میان بسیاری از کشورهای منطقه و جهان در زمینه افزایش سرانه مطالعه بالاتر است، اما کشورهایی مانند روسیه، کشورهای اسکاندیناوی و اروپای غربی سرانه مطالعه‌شان از ایرانی‌‌ها بیشتر است و ما باید بیش از قبل برای افزایش سرانه‌ مطالعه تلاش کنیم. البته ناگفته نماند مردم ایران در زمینه‌ نوع و کیفیت مطالعه موثرتر از شهروندان سرزمین‌های دیگر رفتار می‌کنند.
– رشد و توسعه همه‌جانبه کتاب و کتابخوانی، گسترش در زمینه‌های فضاهای کتابخانه‌ای، افزایش سرانه مطالعه‌، افزایش چاپ عناوین کتاب‌ها و همچنین ارتقاء شمار اعضای کتابخوانه‌های عمومی از جمله شاخص‌های توسعه وضعیت کتاب در دوران انقلاب اسلامی است.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.