‌گزارش ایسنا از آخرین وضعیت مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان‌

ایسنا/سیستان و بلوچستان با گذشت ۶ روز از وقوع سیل در سیستان و بلوچستان و با همه مساعدت ها و کمک‌های مسئولان و مردم ایران هنوز مردم این خطه با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. در این هوای سرد و یخبندان درخواست مردم مناطق سیل زده اختصاص سهمیه نفت است.

اغلب روستاهای سیل زده از حالت بحرانی خارج شده‌اند

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا با اشاره به اینکه تاکنون مشکل خاص امنیتی پیش نیامده و همه همکاران در حد توان در تلاشند تا به مردم سیل زده منطقه امدادرسانی کنند، گفت: اغلب روستاها از حالت بحرانی خارج شده‌اند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، سردار محمد شرفی که در بازدید از مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان در خصوص این سفر، اظهارکرد: آب در مناطق سیل زده فروکش کرده و اغلب روستاها از حالت بحرانی خارج شده اند، هر چند همچنان در بعضی نقاط راه ها مسدود و امدادرسانی فقط از طریق بالگرد امکان پذیر است.

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا خاطر نشان کرد: در این سفر شاهدیم همکاران ما با هر نوع وسیله و امکاناتی که دارند به مردم سیل زده امدادرسانی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث اصلی در مواقع بروز بحران موضوع تامین امنیت بوده، گفت: خوشبختانه منطقه از این بابت در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و مشکل امنیتی خاصی گزارش نشده است.

سردار شرفی با بیان اینکه موضوع مهم دیگر در شرایط بحران بحث برطرف کردن گره های ترافیکی است تا کاروان های امدادرسان بتوانند در سریع ترین زمان ممکن خود را به مناطق مورد نظر برسانند، گفت: از این بابت نیز با تلاش همکاران مشکل خاصی گزارش نشده و تردد خودروهای امداد رسان در جریان است و امیدواریم با توجه به شرایط جوی بتوانیم این شرایط را پایدار نگه داریم.

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا با بیان اینکه مبحث مهم دیگر در زمان وقوع سیل موضوع امدادرسانی به مردم منطقه است، عنوان کرد: در این مورد نیز بر اساس مشاهدات، تمام همکاران درگیر تسهیل در امر امدادرسانی به مردم سیل زده هستند و با تمام امکانات در اختیار در صدد رفع مشکلات هموطنان سیل زده می باشند.

وی با اشاره به اینکه از موضوعات مهم در این گونه شرایط تعامل دستگاه‌ها برای امدادرسانی به موقع به مردم حادثه دیده می‌باشد، گفت: الحمدلله تاکنون مشکل خاص امنیتی مشاهده نشده و همه در حد توان در تلاشند تا به هموطنان عزیز در این منطقه امدادرسانی کنند.

سردار شرفی یادآور شد: البته در بعضی روستاها به دلیل بسته شدن راه‌ها سوخت رسانی انجام نشده و مردم نتوانسته اند از وسائط نقلیه شخصی خود برای تردد استفاده کنند که امیدواریم با تلاش دستگاه های امدادرسان و خدماتی هرچه سریع تر جاده سازی ها انجام شود تا این مشکل نیز برطرف و شاهد باز شدن راه ها شویم.

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا به برخی روستاهایی که پیش از وقوع سیل دارای آب لوله کشی نبوده و مردم از آب چاه برای امور خود استفاده می‌کردند، اشاره کرد و افزود: در این مناطق به دلیل وقوع سیل زیرساخت ها مانند چاه  آب از بین رفته یا غیر قابل استفاده شده و مردم از این بابت دچار مشکل هستند.

بر اساس گزارش سایت پلیس، سردار شرفی در پایان اظهار امیدواری کرد: ان شاء الله با حضور نیروهای مسلح اعم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج و نیروی انتظامی در کنار دستگاه های امداد رسان و خدماتی، شاهد این باشیم که هر چه سریع تر مشکلات برطرف شود.

آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده چابهار از زبان نماینده این منطقه

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «مدیر بحران استان خسارتی ۱۰۰۰ میلیاردی برآورد کرده است»، گفت: این عدد خسارت روز به روز بیشتر می‌شود و قرار است تا روز یکشنبه خسارات برآورد شده و به هیات دولت برود.

عبدالغفور ایران‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد مناطق سیل‌زده چابهار گفت: روز سه‌شنبه رییس مجلس شورای اسلامی به چابهار آمد و در کنار بازدید از مناطق آزاد چابهار از مناطق سیل زده بازدید کرد. ایشان دستورات ویژه‌ای خطاب به وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن صادر کردند. همچنین دو روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در منطقه حضور پیدا کرد. خبرها حاکی از آن است که آذری جهرمی به مناطق و روستاهای محروم چابهار رفته بود.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی از برطرف شدن مشکل ارتباطات تلفنی روستاهای چابهار خبر داد و گفت: این مشکلات با حضور وزیر ارتباطت و فناوری اطلاعات برطرف شد. روز چهارشنبه در خدمت وزیر بهداشت بودیم و آن‌طور که به اینجانب خبر رسیده است سردار سلامی روز چهارشنبه در منطقه حضور داشته و دستوراتی صادر کرده‌اند.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سه‌شنبه شب نیروی هوایی ارتش ۹۰ تن امکانات رفاهی به منطقه ارسال کرده است. همه مردم پای کار هستند و با وحدت و همدلی به یکدیگر کمک می‌کنند. همه ماشین‌های سنگین مردمی بسیج شده و امکانات رفاهی را به روستاهای این شهر، زرآباد و دشت‌یاری ارسال می‌کنند.

ایران‌نژاد ضمن تشکر از دستگاه‌های کمک‌کننده به مناطق سیل‌زده جنوب کشور خطاب به هیات دولت، اظهار کرد: آبگرفتگی معابر، همه راه‌های روستایی را خراب کرده است از دولت انتظار داریم که با وزارت راه و شهرسازی هماهنگ باشد و هرچه سریع‌تر در مورد راه‌های روستایی دشت‌یاری، زرآباد و نیک‌شهر تصمیم‌گیری کند.

وی در پاسخ به این پرسش که خسارت وارد شده به مردم چقدر است، گفت: مدیر بحران استان ۱۰۰۰ میلیارد برآورد خسارت کرده است این خسارت روز به روز بیشتر می‌شود. قرار بر این است که برآورد نهایی خسارات تا یکشنبه مشخص شود و استاندار هرچه سریع‌تر آن را به جلسه هیات دولت ببرد. مردم منطقه مخصوصا در بخش کشاورزی آسیب دیده‌اند. همه محصولات کشاورزی مردم مثل هندوانه و موز به کلی از بین رفته است.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اهمیت مسکن سیل‌زدگان گفت: درخواست من این است که هرچه سریع‌تر پولی در اختیار مردم چابهار و دیگر مناطق سیل‌زده قرار دهند که بتوانند اتاق کوچکی در کنار خانه‌هایشان بسازند تا موقتا از آن استفاده کنند.

ارسال غذا، دارو، پوشاک و ماشین آلات راه‌سازی برای سیل‌زدگان

نماینده ویژه وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در امور سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان از ارسال کمک سازمان‌ها شامل غذا، دارو، پوشاک و بخشی از تجهیزات مورد نیاز از جمله ماشین آلات راه‌سازی برای سیل‌زدگان خبر داد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، حجت میرزایی با بیان اینکه دامنه ماموریت وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در استان‌ها بسیار گسترده است،گفت: از جمله این مسئولیت‌ها می‌توان به وظایفی که سازمان بهزیستی، سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و بانک‌های  رفاه و توسعه تعاون در قبال اقشار مختلف دارند، اشاره کرد.

وی افزود: مجموعه یا زنجیره طولانی وظایف، گستردگی مخاطبان و گروه‌های مشمول موجب شد تا روز وقوع سیل در سیستان و بلوچستان، وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ماموریت ویژه‌ای را به معاونان  ستادی، مدیران صندوق بازنشستگی، بانک‌ها و سازمان‌ها و موسسات وابسته بدهند که حداکثر تلاش خود را برای کمک به هموطنان سیل زده در استان سیستان و بلو چستان انجام دهند.

میرزایی ادامه داد: به دنبال دستور وزیرتعاون ، کار و رفاه اجتماعی، ستاد ویژه ای  در وزارت تعاون،  کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد.

وی با اشاره به تشکیل جلسه‌ای با حضور همه مدیران، روسای سازمان‌های وابسته و صندوق‌ها و معاونین ستادی در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی  درخصوص سیل استان سیستان و بلوچستان گفت: در این جلسه مقرر شد که در چند حوزه اقدامات حمایتی فوری در زمینه خدمت‌رسانی به آسیب دیدگان از سیل انجام شود.

میرزایی در تشریح این اقدامات گفت: سازمان بهزیستی ماموریت پیدا کرد که به‌سرعت وضعیت خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی آسیب دیده از سیل را بررسی و تا حد امکان نسبت به تجهیز کمک‌های مردمی و ارسال آن به این خانوارها اقدام کند.

وی به دیگر اقدامات در این زمینه اشاره و تصریح کرد: بانک‌های تعاون و رفاه ماموریت یافتند تصمیم‌هایی را به منظور تسهیل، تقسیط و یا استمهال بدهی‌های مشتریان و افزایش وام‌های قرض الحسنه به مردم استان تصمیماتی را اتخاذ کنند . همینطور نسبت به توقف اقدامات قضایی برای مشتریانی که چک برگشتی دارند و یا بنگاه‌های اقتصادی و اهالی کسب و کارهایی که سر رسید اقساط وام‌های پیشین آنها فرا رسیده است اقدام لازم را انجام دهند.

میرزائی افزود: سازمان تامین اجتماعی هم ماموریت یافت همه واحدهای درمانی خود را با سرویس دهی شبانه روزی به هموطنان صرف نظر از اینکه بیمه تامین اجتماعی باشند یا نباشند، آماده کند .

میرزایی تصریح کرد: مقرر شد اقلام دارویی مورد نیاز آسیب‌دیدگان از سوی سازمان تامین اجتماعی و شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین (TPICO) تامین شود.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه  در صورت نیاز تیم‌های پزشکی و امدادی نیز در استان سیستان و بلوچستان حضور  می‌یابند،اظهارکرد: اقلام غذایی و کمک‌های غیر نقدی توسط برخی از سازمان‌ها و در چارچوب مسئولیت اجتماعی تامین می‌شود.

وی ادامه داد: این کمک‌ها شامل غذا ، دارو ، پوشاک و بخشی از تجهیزات مورد نیاز از جمله ماشین آلات راه سازی برای  مردم  آسیب دیده از سیل است که  بخشی از این کمک‌ها دو روز قبل به استان ارسال شده است و بخش دیگری از آن در روزهای آینده برای هموطنان  ارسال می‌شود.

میرزایی در ادامه به اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در این حوزه اشاره و تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نیز تجهیز تیم‌های کمک‌رسان  فنی را با هدف رفع مشکلاتی که  خودروها و ماشین آلات  با آن روبرو هستند و تعمیر  لوازم خانگی  و ارایه  کمک فنی  در دستور کار خود قرار داده است .

وی به اقدامات معاونت تعاون در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت: این معاونت  در حال رایزنی با شرکت‌های بزرگ پوشاک است تا مایحتاج  مورد نیاز هموطنان آسیب دیده از سیل را با تخفیف‌های قابل توجه ۴۰ تا ۵۰ درصدی تامین و برای استان ارسال کند. 

میرزایی ادامه داد: البته بخشی از  تامین مالی خرید پوشاک را خیرین و  شرکت‌های تعاونی عهده دار خواهند بود.

وی ابراز امیدواری  کرد که این کمک‌ها در این مرحله که هموطنان به حمایت‌های فوری نیاز دارند بتواند بخشی از مشکلات آن‌ها را مرتفع سازد .

به گزارش  مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی  وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، میرزایی با بیان اینکه مهمترین بخش از وظایف این وزارتخانه در مرحله  بعد از اتمام سیل است،گفت: بعد از فروکش کردن سیل و بازگشت به شرایط عادی، برنامه‌ها و اقداماتی ازجمله کمک به کسب و کارها، تسهیل و تامین مالی کسب و کارهایی که نیاز به تسهیلات دارند از طریق بانک ‌های عامل در دستور کار قرار خواهد گرفت و سازمان تامین اجتماعی هم در این زمینه رویه‌های خاصی نسبت به بدهکاران بیمه‌ای را در مراحل بعد اعمال خواهد کرد.

تامین رایگان سیمان برای بازسازی مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان از سوی بنیاد مستضعفان

معاون بنیاد مستضعفان از مصوبه هیات امنای این بنیاد برای تامین سیمان مورد نیاز برای بازسازی مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان به صورت رایگان خبر داد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، محسن منصوری، معاون بنیاد مستضعفان و مدیرعامل بنیاد علوی با حضور در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات این بنیاد در کمک رسانی به مردم سیل زده گفت: ما در کنار گروه‌های جهادی، گروه‌های مردمی و مسئولان دولتی برنامه هایی برای کمک به سیل زدگان در نظر گرفته ایم.

وی در تشریح این برنامه‌ها گفت : در این زمینه در همان روزها و ساعات اولیه حادثه با دستور رئیس بنیاد مستضعفان  ۳۰۰ هزار آب معدنی که نیاز ضروری مردم بود از نزدیک ترین مناطق تامین شد و در اختیار زلزله‌زدگانی قرار گرفت که بیشتر از سیل آسیب دیده بودند.

وی ادامه داد:  یکهزار پتو در فاز اول و در فاز دوم ۳۰۰۰ پتو تهیه و در منطقه توزیع شده است که چون در روزهای اخیر برودت هوا زیاد شده نیاز ضروری به اقلام گرمایشی وجود داشت.

به گفته وی، تهیه ۵۰۰۰ کوله حاوی ۱۵ قلم اجناس امدادی دیگر اقدام بنیاد مستضعفان در سیل اخیر بوده که با همکاری ستاد بحران، فرمانداریها و استانداری در اختیار مردم قرار گرفته است.

معاون بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه شأن این بنیاد پشتیبانی از گروههای جهادی و گروههای مردمی و حمایت از حرکت‌های خودجوش برای کمک رسانی، بازسازی و بهسازی مناطق سیل زده در کوتاه ترین زمان است، گفت: حجم آسیب‌های وارده به نحوی است که شاید دستگاه های دولتی صرفا بخشی از کار را بتوانند انجام دهند. به همین دلیل فعالیت‌های گروه‌های جهادی و مردم می‌توانند عملیات کمک رسانی و بازسازی را تسریع کند.

بر اساس گزارش بنیاد مستضعفان، وی در پایان از مصوبه اخیر بنیاد مستضعفان درباره کمک جدی به بازسازی و بهسازی این مناطق خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه اخیر هیئت امنا و تایید رئیس بنیاد مقرر شد تمام سیمان مورد نیاز برای بازسازی و بهسازی مناطق سیل زده از سوی بنیاد مستضعفان به صورت رایگان تامین شود.

تامین خون کافی برای مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

سخنگوی سازمان انتقال خون از تامین خون مورد نیاز مراکز درمانی استان سیستان و بلوچستان از طریق شبکه خون‌رسانی کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی از نظر توزیع خون در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان نداریم.

دکتر بشیر حاجی بیگی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت رو به افزایش ذخایر خون و فزآورده‌های خونی در مناطق سیلابی کشور از همراهی و حضور مردم برای تامین خون مورد نیاز بیماران در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: با توجه به همراهی اهداکنندگان خون و پتانسیل شبکه خون‌رسانی کشور خون مورد نیاز مراکز درمانی سیستان و بلوچستان تامین شده است و در حال حاضر نگرانی از بابت تامین خون در این استان وجود ندارد.

وی افزود: به‌طور کلی وقوع سیل و سرد شدن هوا میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما حضور مردم کلیه نگرانی‌ها را در خصوص تامین ذخایر برطرف کرده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه در کشور نیاز بیمارستان‌ها به خون و فرآورده‌های خونی به‌صورت شبانه روزی سنجش می شود، گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی از نظر توزیع خون در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان وجود ندارد و تمام نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برطرف شده است.

حاجی بیگی با اشاره به پهناوری استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زیادی در این استان به بیماران پرشمار و مختلف دریافت‌کننده خون خدمت ارائه می‌کنند. در عین حال خون مورد نیاز این استان نیز تامین شده است.  منظور از تامین خون هم وجود ذخایر متوازن خون سالم و کافی در کلیه نقاط استان سیستان و بلوچستان است.

سخنگوی سازمان انتقال خون نیاز به خون را همیشگی برشمرد و گفت: باید توجه کرد که عمر خون و فرآورده‌های خونی کوتاه است و هیچ جایگزینی برای آن‌ها در علوم پزشکی وجود ندارد. بر همین اساس تامین این مایع حیات‌بخش استمرار حضور مردم را جهت اهدای خون می‌طلبد.

مردم خاش: در شرایط سرما و یخبندان سهمیه نفت داده شود

‌مردم شهرستان خاش سیستان و بلوچستان در شرایط سرما و یخبندان شدید و اوضاع نابسامان توزیع گاز و بالا بودن تعرفه مصرفی برق خواهان اختصاص سهمیه نفت هستند.

با توجه به اینکه شهرستان خاش از مناطق سردسیری و برف خیز سیستان و بلوچستان به شمار می رود و مانند زاهدان سرما و یخبندان شدید در آن بیداد می کند، ضرورت دارد برای این مناطق سهمیه ویژه تری اعلام شود.

گرچه در آبان ماه کالابرگ نفت ۴۰۰ لیتری برای دریافت دو نوبت سهمیه خانوارهای خاشی اعلام شده، اما به لحاظ مصرف بالای نفت جهت گرمای منازل در خاش پیش بینی سهمیه جدید از ضرورت های اجتناب ناپذیر است.

با توجه به اینکه در منازل مردم اتقاق های جداگانه وجود دارد و افراد مریض، کودکان، سالخورده و مهمانان رفت و آمد می کنند، مصرف سوخت حداقل ۸ تا ۱۵ لیتر متغیر بوده و در شرایط سرما و یخبندان شدید سهمیه ۲۰۰ و ۴۰۰ لیتری کفاف نیازهای مردمی را نمی دهد.

اکثر مردم در شرایط دشوار اقتصادی جامعه توان هزینه های بالای برق و خرید گاز از بازار آزاد در اوضاع نابسامان توزیع گاز را ندارند و به همین جهت لازم است، سهمیه ویژه نفتی برای خاشی ها در نظر گرفته شود.

جبران خسارت‌های سیل سیستان و بلوچستان نیازمند مصوبه ویژه دولت است

‌رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور گفت: جبران خسارت‌های سیل جنوب سیستان و بلوچستان نیازمند مصوبه ویژه دولت است تا بتوان در کمترین زمان خسارت‌ها را جبران کرد.

مصطفی نجار شامگاه چهارشنبه در نشست پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران سیستان وبلوچستان که در کنارک برگزار شد اظهار داشت: سیل به بخش کشاورزی، مسکن و راه‌های سیستان و بلوچستان خسارت زیادی وارد کرده است.

وی بیان کرد: کمک‌ها طوری تقسیم شود تا بدست همه‌ی نیازمندان برسد زیرا محموله‌های ارسال شده از نقاط مختلف کشور باید در جاهای بیشتری توزیع  شود.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور گفت: کمیته اطلاع رسانی، امدادرسانی، تجهیزات و امکانات باید در مناطق سیلزده تشکیل تا بتوان مشکلات را به حداقل رساند.

وی ادامه داد: همه‌ی مسوولان موظفند در زمان بحران امکانات و تجهیزات را در اختیار ستاد مدیریت بحران قرار دهند تا منجر به تذکر، انفصال و برخوردهای دیگر نشود.

نجار افزود: بازسازی مناطق سیلزده در اولویت مسوولان باشد و در زمان بحران مسوولیت هر کس بیشتر می‌شود لذا همه آمادگی لازم را داشته باشند.

استاندار: خسارت سیل در سیستان و بلوچستان به بیش ‌از ۲.۹ هزار میلیارد تومان رسید

‌استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی‌های سیل آسا بیش از ۲ هزار و ۹۱۱ میلیارد تومان به زیرساخت‌های بلوچستان خسارت وارد کرد.

احمدعلی موهبتی شامگاه چهارشنبه در نشست ستاد پیشگیری و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران سیستان وبلوچستان در چابهار اظهار داشت: بازگشایی راه‌های روستایی مناطق سیلزده شهرها و روستاهای مختلف بلوچستان که در سیلاب خسارت فراوانی دیده اند، تسریع شود.

وی گفت: سیل موجب بسته شدن راههای روستایی و بین شهری، تخریب پل‌ها، اراضی کشاورزی، تلف شدن دام‌ها، تخریب واحدهای مسکونی روستایی و شکسته شدن تیرهای برق، قطع تلفن‌های همراه و آسیب به سایر زیرساخت‌ها جنوب سیستان و بلوچستان شد. 

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تسریع برآورد خسارت سیل ضروری است زیرا رسیدگی سریع به امورات مردم و امدادرسانی می‌تواند مشکلات را به حداقل برساند.

وی گفت: مردم محلی و بومی روستاها و مناطق شهری نیز همت کنند و برخی از کارها را انجام دهند.

موهبتی اظهار کرد: مدیران کل ادارات سیستان و بلوچستان حق ندارند مناطق سیلزده را بدون اطلاع ترک کنند و باید شخصا مناطق را بازدید و مشکلات حوزه حیطه کاری خودشان را انجام دهند و مردم باید حضور مسوولان را حس کنند.

وی تصریح کرد: باید همه‌ی مسوولان موضوعات مختلف را بررسی و خسارت‌ها را براساس واقعیت‌ها و کارشناسی‌های انجام شده اعلام کنند تا برای برآورد خسارت اقدام شود.

فرماندار دلگان: برای جبران خسارت ها به حمایت ملی نیاز داریم

سیستان و بلوچستان فرماندار دلگان سیستان و بلوچستان گفت: برای جبران خسارت های پر حجم ناشی از بارش های سنگین و سیلابی در این شهرستان به حمایت های ویژه مسئولان در سطح کلان ملی نیازمند هستیم.

مجتبی شجاعی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با قدردانی از نگاه بلند استاندار سیستان و بلوچستان و دولتمردان بابت رصد و پیگیری مشکلات مردم و توجه سپاه، هلال احمر و خیران به آسیب دیدگان ناشی از بارش های سنگین و سیلابی بیان کرد: خیلی ها برای کمک به سیل زدگان پای کار آمده اند، کمکها به صورت منطقه ای، توسط ۱۳ معین مدیریت بحران و دهیار و شورای روستا در حال توزیع است. 

شجاعی افزود: حداقل ۵ موکب از روزهای آینده روزانه ۱۵ هزار غذا طبخ می کنند و کارهای خوبی در حال انجام بوده و تاکنون اقلام خوبی از سوی هلال احمر و سپاه در دلگان توزیع شده است. 

وی اظهار کرد: در بحث آذوقه همه مردم منطقه، شهرستان و استان و حتی خارج از استان سنگ تمام گذاشتند، هر چند در بعضی جاها ناهماهنگی وجود داشت؛ اما بیشترین آسیب ها به منازل، زیرساخت های جاده ای، دامها و حوزه کشاورزی و نیز نابود شدن و از بین رفتن بند سارها بوده است.

شجاعی با تاکید بر اینکه اگر کمک ها به صورت هدفمند در این زمینه ها صورت بگیرد بسیار مفیدتر خواهد بود.

فرماندار دلگان تاکید کرد: مسئولان می‌بایست در جبران خسارتها تا آخر کنار مردم باشند، اخیرا بنیاد مسکن پای کارآمده بنابراین کار دولت در این حوزه بسیار عالیست و حمایت در جبران خسارتها کمی از آلام مردم کم می‌کند.

آغاز ساخت‌ ۳۳ پایگاه اورژانس در سیستان و بلوچستان‌

عملیات اجرایی ساخت ۳۳ پایگاه اورژانس به صورت همزمان در جنوب سیستان و بلوچستان و دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با حضور وزیر بهداشت آغاز شد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان، گفت: خوشبختانه تجارب بسیار خوبی در سیلاب‌های گسترده بهار امسال در کشور به دست آمد که از دستاوردهای آن در پیشگیری از بروز بیماری در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان، استفاده می‌کنیم.

نمکی افزود: خوشبختانه در حوزه سلامت در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان، همه مسائل، تحت کنترل است و روزهای آینده را روزهای سختی در زمینه بهداشت و درمان این مناطق، نمی بینم و دارو و تجهیزات پزشکی، به مقدار کافی در این مناطق توزیع شده و از این بابت، نگرانی نداریم. در عین حال با آمادگی کامل همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و ستاد وزارت بهداشت و همچنین استفاده از تجارب ارزشمند بهار امسال در سیلاب های گسترده کشور، مواردی مانند توزیع نیروی انسانی، دارو، تجهیزات پزشکی، انتقال بیماران و مادران باردار پرخطر به محل های امن به ویژه انتقال ۱۶۹ مادر باردار به نقاط امن از جمله اقدامات حوزه سلامت در مناطق سیل زده بود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: حتما سایر نهادها باید در تامین آب آشامیدنی سالم مورد نیاز مردم و جمع آوری لاشه‌های حیوانات اهلی در مناطق سیل زده کمک کنند و امیدواریم که با برنامه‌های مدون موجود، در ادامه راه، مشکلی به نام بیماری‌های واگیر و شیوع اپیدمی‌ها در مناطق سیل زده نداشته باشیم.

نمکی همچنین در دومین روز سفرش به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان از مرکز جامع خدمات سلامت عورکی شهرستان چابهار بازدید و نحوه ارائه خدمات به بیماران و وضعیت داروهای موجود در این مرکز را ارزیابی کرد.

گفتنی است در این سفر، دکتر تقوی نژاد معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی، دکتر جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، دکتر کولیوند رییس سازمان اورژانس کشور، دکتر گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر و دکتر جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر نمکی را همراهی کردند.

آغاز عملیات اجرایی ساخت ۳۳ پایگاه اورژانس جنوب سیستان و بلوچستان با حضور وزیر بهداشت

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، عملیات اجرایی ساخت ۳۳ پایگاه اورژانس به صورت همزمان در جنوب سیستان و بلوچستان و دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با حضور وزیر بهداشت، رییس سازمان اورژانس کشور، معاونین درمان و توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت و رییس و مدیران دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر آغاز شد.

نمکی در حاشیه آیین آغاز همزمان ساخت ۳۳ پایگاه اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در شهرستان کنارک نیز گفت: در استان سیستان و بلوچستان به دلیل حوادث فراوان و عدم دسترسی کافی به مراکز درمانی، وجود پایگاه‌ها و آمبولانس‌های اورژانس، بسیار مهم و اساسی است و می‌تواند خدمات مورد نیاز مردم را ارائه کند.

وی افزود: امیدوارم ساخت این پایگاه‌ها با سرعت انجام شود و تا قبل از پایان سال آینده و دهه مبارک فجر به پایان برسد تا ساختار شبکه اورژانس در دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر به تدریج کامل شود.

بنابر اعلام وبدا، ‌ این ۳۳ پایگاه شامل پایگاه های اورژانس شهری و جاده‌ای است که در متراژهای ۹۵ و ۱۵۰ متری احداث می شود.

در حال حاضر ۷۷ پایگاه اورژانس فعال در سطح دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر فعال و ۳ پایگاه در حال ساخت است که تا دهه مبارک فجر تکمیل می شود.

وزیر بهداشت همچنین از مرکز درمانی ۱۰ تختخوابی شبانه روزی کنارک بازدید کرد.

سفر ربیعی به چابهار

‌سخنگوی دولت در پی وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان امروز (پنجشنبه – ۲۶ دی‌ماه) به بندر چابهار سفر کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، علی ربیعی پس از ورود به چابهار با اعضای «انجمن طلوع بی‌نشان» دیدار و در جریان تهیه غذای گرم از سوی این گروه برای سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان با آنان همکاری کرد.

اعضای این انجمن با همکاری جمعیت هلال احمر از امروز روزانه ۹ هزار پرس غذای گرم برای سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان طبخ و در روستاهای اطراف چابهار توزیع می‌کنند.

اقدامات اورژانس در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان‌

رییس سازمان اورژانس کشور گفت: مراقب هستیم که با پوشش کامل خدمات بهداشتی و درمانی، در منطقه بیماری‌های واگیر شیوع پیدا نکند. 

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا،‌ دکتر پیرحسین کولیوند که در پی وقوع سیلاب در استان سیستان و بلوچستان، به منظور پیگیری روند ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و فوریت‌های پزشکی به این استان سفر کرده است، در تشریح اقدامات امدادی و درمانی صورت گرفته در این مناطق، گفت: در سفر به استان سیستان و بلوچستان، تقریبا به تمامی مناطق سیل زده رفته و تمامی مناطق متاثر از سیل را از نزدیک بررسی کرده‌ایم؛ خوشبختانه با فروکش کردن آب‌ها، مسیرهای ارتباطی باز شده و روند خدمت‌رسانی به مردم عزیز با سرعت بهتری انجام می‌شود.

وی افزود: بعد از پیام حکیمانه مقام معظم رهبری، سیل هدایای مردمی به سمت مناطق سیل زده ستودنی است. در حال حاضر، آنچه که مردم عزیز متاثر از سیل به آن نیاز مبرم دارند، اقلام زیستی مانند پتو، فرش، وسایل گرمایشی و ظروف است.

کولیوند بیان کرد: آب آشامیدنی و تغذیه به میزان کافی توسط کمک های مردمی و نیروهای سپاه و ارتش، تامین شده است.

رییس سازمان اورژانس کشور درخصوص ارائه خدمات بهداشتی و درمانی گفت: خدمات بهداشتی و درمانی به خوبی در حال انجام است و در تمامی پایگاه های مرکز سلامت و مراکز بهداشتی ما، پزشکان و پرستاران مستقر بوده و تیم‌های فوریتهای پزشکی نیز در مناطق مستقرند.

وی گفت: تمامی افرادی که دارای بیماری‌های خاص، مزمن و شرایط پرخطر هستند، شناسایی شده و به مناطق امن منتقل شده‌اند و خوشبختانه تاکنون در این زمینه هیچگونه مشکلی نبوده و بیماران شرایط ثابتی دارند.

بنابر اعلام وبدا، رییس سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: در حوزه بیماری‌های واگیردار، اقدامات پیشگیرانه در حال انجام است و بسیار مراقب هستیم که با پوشش کامل خدمات بهداشتی و درمانی، در منطقه بیماری‌های واگیر شیوع پیدا نکند. در این راستا، جلسات مختلفی را با همکاران خود در گروه پزشکی و سایر دستگاه‌ها برگزار کرده و براساس پروتکل ها پیش می رویم. به طورکلی روند ارائه خدمات در حوزه سلامت مطلوب بوده و شرایط منطقه از نظر سلامت و بهداشت، شرایط پایداری است.

آخرین وضعیت راه‌های مناطق سیل‌زده‌

رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های کشور را تشریح کرد.

سرهنگ نادر رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت راه‌های مناطق سیل‌زده، با بیان اینکه در حال حاضر بارندگی در جاده‌های مواصلاتی مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان قطع شده است، گفت: محورهای فرعی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان به دلیل تخریب، کماکان مسدود است که اقدامات لازم برای بازگشایی آن‌ها در حال انجام است، اما خوشبختانه راه‌های اصلی در این استان بازگشایی شده است.

وی با اشاره به وضعیت ترافیکی سایر راه‌های مواصلاتی کشور، افزود: در حال حاضر در آزادراه قزوین به کرج و کرج به تهران در مقاطع مختلف شاهد ترافیک نیمه‌سنگین هستیم. همچنین ترافیک در آزادراه تهران – قم در هر دو مسیر رفت و برگشت پر حجم گزارش شده است.

رحمانی درباره وضعییت جوی راه‌های کشور نیز گفت: اکنون در اکثر جاده‌های استان اردبیل، همدان و محور آستارا-اردبیل و اسالم –خلخال در استان گیلان شاهد بارش برف هستیم. در اغلب محورهای استان گیلان نیز بارش باران مشاهده می‌شود. در اغلب محورهای زنجان، برخی از محورهای آذربایجان شرقی و غربی، گرده کوهین در استان قزوین، محور سقز- بانه در استان کردستان و بجنورد-اسفراین در خراسان شمالی مه‌گرفتگی همراه با کاهش دید برای رانندگان گزارش شده است.

وی ادامه داد: در محور خلخال- اسالم تردد با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است. در عین حال تاکید می‌کنم که با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده برای فردا بعد از ظهر انتظار داریم که محورهای مواصلاتی در محورهای شمالی و شمال غرب کشور با شدت قابل توجهی دچار لغزندگی شوند. بنابراین رانندگانی که قصد سفر در این محورها را دارند، برای جمعه بعدازظهر، شنبه و یکشنبه حتما با آمادگی کامل به محورهای کوهستانی استان‌های شمالی و شمال غربی کشور سفر کنند. قبل از سفر حتما از وضعیت راه‌ مطلع شوند.

رحمانی تأکید کرد: برای چند روز آینده با پیش‌بینی‌های انجام شده به رانندگان هشدار می‌دهیم که محورهای مواصلاتی با شدت قابل توجهی دچار بارش برف و باران خواهند شد. بنابراین رانندگان آماده باشند.

گزارش معاون اجرایی ارتش از امدادرسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

معاون اجرایی ارتش خاطرنشان کرد: تمام یگان‌های مستقر ارتش در سیستان و بلوچستان تا پایان کار امداد رسانی در مناطق سیل زده حضور خواهند داشت.

امیر سرتیپ محمد محمودی در گفت و گو با ایسنا به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده توسط نیروهای چهارگانه ارتش در امداد رسانی به سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت: ارتش از لحظه‌ی آغاز بارندگی شدید در استان سیستان و بلوچستان که منجر به جاری شدن سیل در برخی از نقاط این استان شد، هم‌دوش با سایر ارگان‌های کشوری و لشکری با استفاده از یگان‌های مستقر خود از جمله منطقه سوم نبوت دریایی، پایگاه هوایی کنارک و همچنین یگان‌های نیروی زمینی وارد عمل شد.

وی افزود: به محض صدور دستورات لازم برای کمک ارتش به امدادرسانی به سیل زدگان، یگان‌های مستقر در استان سیستان و بلوچستان وارد مناطق سیل زده شدند؛ در این راستا نیروی  دریایی با تشکیل تیم‌های غواصی اقدامات موثری در امدادرسانی و کمک به خودروها و مردمی که در آب گرفتار شدند، انجام داد. قایق ها و تیم غواصی اعزامی از منطقه دریایی نبوت تاکنون توانسته‌اند تعدادی از خودروهای گرفتار در سیل و همچنین یک خانواده را نجات دهند. ۱۵۰ نفر از تکاوران نیروی دریایی نیز با  وسایل و تجهیزات خود در منطقه حضور دارندو در حال ارائه خدمات به حادثه دیدگان هستند.

معاون اجرایی ارتش خاطر نشان کرد: سه فروند بالگرد  متعلق به نیروی دریایی و سه فروند بالگرد متعلق به هوانیوز جهت برقراری پل های ارتباطی با روستاهای گرفتار در آب ماموریت خود را آغاز کردند. این بالگردها در زمینه انتقال مواد غذایی و کالاهای مورد نیاز روستاها از راه هوا و همچنین جابجایی مجروحان احتمالی و مردم گرفتار در مناطق سیل زده اقدامات موثری انجام داده‌اند و این اقدامات همچنان ادامه خواهد داشت.

امیر محمودی اظهار کرد: نیروی هوایی ارتش نیز طی روزهای گذشته اقدام به برقراری پل ارتباط هوایی از پایگاه هوایی مهرآباد تهران به منطقه کنارک کرده است؛ دو فروند بوئینگ ۷۴۷ ترابری نیروی هوایی با هماهنگی با هلال احمر و ستاد بحران کشور مواد غذایی و وسایل خواب و همچنین سایر وسایل مورد نیاز را از تهران به مناطق سیل زده منتقل کردند.

وی گفت: تجهیزات مهندسی، تیم‌های امداد و نجات، پزشکی و همچنین ۲۱ دستگاه انواع خودروی امداد شامل اتوبوس، کامیون، کمپرسی، مینی بوس و وانت‌های سبک و همچنین خودروهای تاکتیکی جهت امدادرسانی به سیل زدگان به مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان اعزام شدند.

امیر محمودی با اشاره به اعزام ۶ فروند نفربر برای جابجایی مردم سیل‌زده و حمل بار به روستاهای آسیب دیده استان سیستان و بلوچستان، افزود: تمام کارکنان تیپ‌های ۱۸۸، ۲۸۸ و ۳۸۸ نیروی زمینی ، کارکنان منطقه سوم نیروی دریایی و کارکنان پایگاه هوایی کنارک تا پایان کار امدادرسانی در مناطق سیل زده حضور خواهند داشت.

ادامه دارد/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.