˝سیمرغ و سهرورد˝ حکایت ظلم سلفی‌ها

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

شکرخدا گودرزی گفت: نمایشنامه ˝سیمرغ و سهرورد˝ دربارهٔ زندگی و مرگ شیخ شهاب‌الدین سهر‌وردی است که به دست سلفی‌ها شهید شد.

شکرخدا گودرزی دربارهٔ فعالیت‌هایش در حوزه تئاتر به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: حدود ۲ سال است که متن تصویب شده‌ای دارم که موفق به گرفتن سالن برای اجرا آن نشده‌ام. تعجب می‌کنم که این اتفاق چرا نمی‌افتد، زیرا برخلاف اغلب آثاری خارجی که این روزها به صحنه می‌روند و  غرابتی با جامعه ما ندارند؛ نمایشنامه من ایرانی است.

او دربارهٔ این نمایشنامه گفت: “سیمرغ و سهرورد” دربارهٔ زندگی و مرگ شیخ شهاب‌الدین سهر‌وردی است و سوژه آن هم موضوع مهمی است و دربارهٔ سلفی‌ها و تکفیری‌هاست. این فرقه‌ کسانی هستند که شیعه را قبول ندارند. حکم قرآن را خودشان اختراع کرده و شیعیان را رافضی می‌دانند و قرائت دیگر را قبول ندارند و همین‌ها هستند که سهروردی را می‌کشند.

گودرزی ادامه داد: این سوژه موضوعی است که جهان امروز را درگیر خود کرده است و از سوریه تا دیگر نقاط دنیا کشیده شده است.این موضوع نشان می دهد که از زمان گذشته که سهروردی با آن درگیر بوده تا هم‌اکنون ما در گیر این موضوع هستیم و شاهد بودیم که مرزبانان نیز از شر این‌ها در امان نبودند..

این نویسنده و کارگردان در ادامه گفت: من نمی‌دانم چرا من اینقدر باید دنبال سالن برای اجرای نمایشی باشم که موضوعی ایرانی – اسلامی دارد. ما در حوزه اندیشه اسلامی بزرگتر از فارابی، ابن سینا و سهروردی نداریم و پرداختن به آن‌ها نشان دهنده زمینه‌های فرهنگی ما است.

او ادامه داد: “روز سیاوش” آخرین کاری بود که به صحنه بردم و بیش از یک سال است که درخواست اجرا آن را در تئاتر شهر داشتم ولی دیدم سرنوشت کار معلوم نیست، بنابراین درخواست دادم در تماشاخانه سنگلج نمایش را به صحنه ببرم که اصلا ربطی به مضمون نمایش‌هایی که در سنگلج اجرا می‌شود، ندارد.

لازم به ذکر است، نمایش “روز سیاوش” در بخش ایران سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صحنه رفت. نمایش “روز سیاوش” رویکردی به قصه سیاوش شاهنامه داشت.

انتهای پیام/
 


آخرین اخبار
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.