˝فرمون˝ به سینما بازگشت

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

در پی‌حضور دوباره ناصر ملک مطیعی به سینما

بازگشت ناصر ملک مطیعی به عرصه بازیگری و حضور او در تازه ترین فیلم علی عطشانی، یکی از اتفاقات مهم در سینمای ایران است. این بازیگر قدیمی پس از ۳۲ سال جلوی دوربین یک کارگردان جوان سینمای ایران رفته است.

سرویس سینما هنرآنلاین/

تیتر خبر این بود “ناصر ملک مطیعی پس از سالها جلوی دوربین علی عطشانی رفت”. ناصر ملک مطیعی از چهره های شاخص سینمای ایران در قبل از انقلاب اسلامی است که در این سال ها به دلایل مختلف فرصتی پیدا نکرد که در فیلمی ایفای نقش کند. او همانند بسیار ها که عرصه را بر خود تنگ دیدند، وطنش را ترک نکرد و به شغل دوم خود یعنی اداره قنادی در یکی از محله های قدیمی تهران پرداخت و سالهای بسیاری سکوت کرد و ادعایی بر بازیگری نکرد. آخرین فیلمی که او در آن بازی کرد فیلم برزخی ها به کارگردانی مرحوم ایرج قادری بود و یکی از نقش های ماندگار او بازی در نقش “فرمون” در فیلم رییس سینمای ایران یعنی مسعود کیمیایی بود.

در قبل سینمای ایران، سه بازیگر(فردین،وثوقی، ملک مطیعی) بودند که وقتی فیلمی از آن ها روی پرده می رفت، آن فیلم با استقبال بسیار مخاطبان مواجه می شد که یکی از آن اشخاص ناصر ملک مطیعی بود. ناصر ملک مطیعی فارغ‌التحصیل رشته تربیت بدنی دانش‌سرای عالی تهران است و قبل از آن که به سینما راه یابد، معلم ورزش دبیرستان‌های تهران بود. او پس از ورود به سینما و کسب محبوبیت، به فعالیت در تئاتر (از ۱۳۳۵) و دوبله فیلم (۱۳۳۸) نیز پرداخت.

ملک مطیعی از چهره های به نام سینمای ایران قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بود. هرطوری که حساب کنیم نمی توانیم نقش او و دوستانش را در سینمای قبل از انقلاب نادیده بگیریم و از آنها به عنوان قدیمی ها و پیش کسوتان عرصه بازیگری یاد نکنیم.

علی عطشانی تازه ترین فیلمش را با عنوان “نقش نگار” در سکوت خبری کامل جلوی دوربین برد. این اتفاق بار اول بود که برای علی عطشانی و پروژه تازه اش می افتاد. او در ساخته های قبلی اش یکی از کارگردان های پرحاشیه بود و اتفاق هایی که بر سر فیلم های او می افتاد، به تیتر یک خبرها سینمایی تبدیل می شد. این بار هم با توجه به این که فیلم در سکوت خبری ساخته شد، حضور ناصر ملک مطیعی بازیگر پیش کسوت سینمای ایران در “نقش نگار” یک اتفاق مهم تلقی شد و سر وصدا کرد.

“نقش نگار” خود را برای حضور در سی و دومین جشنواره بین الملی فیلم فجر آماده می کند. فیلمی که به واسطه حضور ناصر ملک مطیعی در این فیلم نقش پر رنگی در جشنواره فیلم فجر خواهد داشت و قدیمی های سینما و عاشقان ناصر ملک مطیعی به سبب حضور او در این فیلم به سینما خواهند رفت و قاعدتا تازه ترین فیلم علی عطشانی گیشه موفقی خواهد داشت.

اما چرا بازیگر قدیمی سینمای ایران پس از ۳۲ سال عدم حضور در سینما به کارگردان جوانی مانند عطشانی اعتماد می کند و به عرصه بازیگری باز می‌گردد خود از نکات قابل توجه است که برای دریافت پاسخ این سوال، باید تاز زمان نمایش نقش نگار در جشنواره فیلم فجر صبر کنیم.

اعتماد به بازیگران قدیمی سینمای ایران به کارگردانان جوان همیشه نتیجه و خروجی قابل قبولی نداشته است. پیش از این حضور بهروز وثوقی در آخرین ساخته بهمن قبادی نتیجه معکوس داد و فیلمی ضد فرهنگ و عرف جامعه ایرانی اکران شد و تصویری غیر واقعی از ایرانیان به جهان ارائه شد. امیدواریم که ناصر ملک مطیعی بتواند همانند قبل که مخاطبان خاص خود را داشت، بار دیگر در سینمای ایران بدرخشد. اشخاصی همانند او سرمایه های سینما می باشند و می توانند در عرصه بازیگری اساتید کاربلدی برای جوانان باشند.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید فضای آزاد تری از قبل بر فرهنگ و هنر ایران حاکم شد. شاید اگر زمان رابه یک سال قبل برگردانیم و بحث حضور یک بازیگر قبل از انقلاب در رسانه ها مطرح شود، عده کثیری از انصار حزب الله کفن می پوشیدند و به کف خیابان ها می ریختند.

به نظر می رسد اتفاق های خوبی برای سینمای ایران در آینده ای نزدیک خواهد افتاد و با درایت رییس سازمان سینمایی و مشاور ارشد ایشان باید منتظر اتفاق های غیر منتظره و شگفت انگیز در سینمای ایران باشیم.

 

انتهای پیام/۵۵

 

 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.