˝پیکاسو شدن: پاریس۱۹۰۱˝، نمایشگاه محبوب لندنی‌ها

۱۹م اسفند ،

همزمان با برگزاری نمایشگاه بزرگی متشکل از چند اثر خوب و چند اثر نه چندان مقبول ادوارد مانه در رویال آکادمی لندن، گالری کورتالد در سامرست‌هاوس لندن دو اتاق خود را به نقاشی‌هایی از پابلو پیکاسو، نابغه پُرکار و یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین هنرمندان قرن بیستم اختصاص داده است.

به گزارش هنرآنلاین، در این نمایشگاه با عنوان “پیکاسو شدن: پاریس۱۹۰۱” که بسیار زود به یکی از محبوب‌ترین نمایشگاه‌های لندن بدل شده و هر مخاطبی را حیرت زده می‌کند، به وضوح می‌توان برتری و اهمیت کیفیت یک اثر هنری را بر کمیت دید و لمس کرد.

آثار به نمایش در آمده در نمایشگاه “پیکاسو شدن: پاریس۱۹۰۱” آثاری می باشند که در این سال از گنجینه‌های خصوصی و موزه پیکاسوی بارسلون تا متروپولیتن نیویورک و هرمیتاژ سن‌پطرزبورگ گردآوردی شده است.

بنابر این گزارش، سال ۱۹۰۱ میلادی سالی است که پیکاسو از اسپانیا به پاریس می‌آید و دیوانه‌وار نقاشی می‌کشد، حتی گاهی ۳ نقاشی در یک روز و در مجموع ۶۰ تابلو در یک ماه، تا بتواند اولین نمایشگاه خود را در پاریس برپا کند.

این دوره از کار پیکاسو از جهات مختلف حائز اهمیت است و دوره‌ای است که پیکاسو شیوه کار و راه و رسم خودش را، با تمرکز بر تِم مرگ و شادی و لذت زندگی و غم که در آثار بعدی او بسیار تکرار می‌شوند، می‌یابد و آثارش را با نام خود امضاء می‌کند.

یکی از آثار مهم این نمایشگاه تصویری از کاساگماس دوست نزدیک پیکاسو در تابوت است. تابلویی است که پیکاسو برای شصت‌وپنج سال مخفی کرد و با خود نگه داشت. اما هر چند مرگ کاساگماس در این دوره تاثیر بسیاری بر نقاشی او می‌گذارد ولی نهایتا موفقیت اولین نمایشگاهش راه را برای تثبیت او باز می‌کند.

نکته جالب‌تر اینکه در این آثار نمی‌توانی ردپای یک نقاش ۱۹ ساله و جویای نام را ببینی، بلکه برعکس خبر از نابغه‌ای می‌دهند که در ۱۹ سالگی انبوهی شاهکار خلق کرده است. و به قولی شاید حق با مادرش بود که اعتقاد داشت اگر او وارد ارتش شود، یک ژنرال خواهد شد و اگر کلیسا را انتخاب کند، حتماً پاپ می‌شود، اما پیکاسو می‌گوید نقاشی را انتخاب کرد و پیکاسو شد.

به نوشته بی.بی.سی، هر چند آثار این دوره به پیچیدگی و عمق آثاری که در سال‌های بعد خلق می‌کند نیست، اما کماکان از قدرت قلمی شگفت‌انگیز حکایت دارند که با جرات و جسارت تمام سنت‌های اجتماعی از یک‌سو و قواعد از پیش تعیین و تثبیت شده نقاشی را از سوی دیگر به چالش می‌کشد.

بدین ترتیب پیکاسو تمام سنت نقاشی پیش از خود را- با تصاویر مذهبی و عرفانی از بهشت و مفهوم “تقدس”- به چالش می‌کشد.

تابلوهای “رقاص کوتوله”، “اتاق آبی” و “بچه با کبوتر” هم از دیگر نقاشی‌های دیدنی این نمایشگاه می باشند.

“من پیکاسو”، پرتره پیکاسو از خودش

در “من پیکاسو” نقاشی از نیمه به دو بخش با دو رنگ مختلف درآمده (برای جدا کردن کف اتاق و دیوار آن) که خواه ناخواه دو جهان مختلف کودکی و معصومیت (با توپی در گوشه کادر) و جهان پرهیاهوی بزرگسالی را در تقابل قرار می‌دهد. این نقاشی به تازگی به قیمت ۵۰ میلیون پوند به یک خریدار خصوصی فروخته شد و شاید این آخرین فرصت برای تماشای آن باشد.

انتهای پیام/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.