˝ شکار˝ درغیاب ˝گذشته˝ بیشترین بخت را دارد

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

نامزد های اولیه اسکار خارجی معرفی شدند

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی دیشب فهرست کوتاه بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار را اعلام کرد.بر این اساس فیلم ˝ قبل˝ ساخته اصغر فرهادی در فهرست نامزدهای اولیه حضور ندارد.

به گزارش ممتاز به نقل از هنرآنلاین، فیلم های “شکار” توماس وینتربرگ، “زیبایی بزرگ” پائولو سورنتینو و “فروپاشی حلقه شکسته” فلیکس فان گرونینگن در میان ۹ فیلم فهرست کوتاه بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار ۲۰۲۴ می باشند که اسامی آن‌ها جمعه شب اعلام شد.

فیلم “گذشته” ساخته اصغر فرهادی نتوانست به فهرست کوتاه نامزدهای این بخش راه پیدا کند. “جدایی نادر از سیمین” فیلم قبلی فرهادی دو سال پیش برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان شد و از فیلم تازه او به عنوان یکی از رقبای جدی این بخش یاد می‌شد.

فیلم مستند “تصویر گمشده” از کامبوج، فیلم رزمی “استاد بزرگ” از هنگ کنگ، “دو زندگی” از آلمان، “دفتر یادداشت” از مجارستان، “یک بخش از زندگی آهن جمع‌کن” ساخته دانیس تانوویچ از بوسنی و هرزگوین و “عمر” از فلسطین دیگر فیلم‌های فهرست کوتاه می باشند.

دانیس تانوویچ کارگردان “یک بخش از زندگی آهن جمع‌کن” کارگردان فیلم «سرزمین بی‌طرف» دربارهٔ جنگ داخلی در بوسنی است که سال ۲۰۰۲ برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

“وجده” از عربستان سعودی، “گلوریا” از شیلی، “گابریل” از کانادا، “استالینگراد” از روسیه و “هلی” از مکزیک از دیگر فیلم‌های مطرح می باشند که از راه‌یابی به فهرست کوتاه بازماندند.

با حذف دو فیلم “وجده”و “گذشته”، شرکت سونی پیکچرز کلسیکس به شکلی دور از انتظار از بخش فیلم خارجی‌زبان خارج ماند. فیلم‌هایی که این شرکت در آمریکای شمالی توزیع‌ کرد اسکار فیلم خارجی‌زبان چهار دوره اخیر را از آن خود کردند.

“شکار” داستان مردی است که به اشتباه به آزار و اذیت یک کودک متهم می‌شود. این فیلم پارسال در جشنواره کن جایزه بهترین بازیگر مرد (مدس میکلسن) را دریافت کرد. “زیبایی بزرگ” که دربارهٔ نویسنده‌ای سالخورده است، امسال در بخش مسابقه رسمی جشنواره کن نمایش داده شد.
امسال برای اولین بار ۷۶ کشور نمایندگان خود را برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان به آکادمی معرفی کردند.
داوطلبانی از تمام شاخه‌های آکادمی – که کمیته عمومی بخش فیلم خارجی‌زبان را تشکیل می‌دهند – در دو ماه قبل فیلم‌های واجد شرایط را دیدند و بر مبنای امتیاز ۶ تا ۱۰ نمره دادند.

شش فیلم که بالاترین متوسط امتیاز را توسط کمیته عمومی کسب کردند، دو سوم فهرست کوتاه را شکل دادند. سپس پنجشنبه شب کمیته اجرایی بخش فیلم خارجی‌زبان – که ۲۰ عضو دارد – تشکیل جلسه داد و پس از اطلاع از شش فیلم انتخاب‌شده، سه فیلم را دیگر انتخاب کرد.

دو کمیته‌های ویژه یکی در نیویورک و دیگری در لس آنجلس ماه ژانویه فیلم‌های فهرست کوتاه را در سه روز می‌بیند و بعد دربارهٔ پنج نامزد نهایی تصمیم می‌گیرد که اسامی آن‌ها پنجشنبه ۱۶ ژانویه (۲۶ دی) همراه نامزدان دیگر بخش‌ها اعلام خواهد شد.

هشتاد و ششمین دوره جوایز آکادمی یکشنبه دوم مارس (بامداد دوشنبه ۱۲ اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود اند هایلند در لس آنجلس برگزار می‌شود.

فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان به شرح زیر است:

«فروپاشی حلقه شکسته» «The Broken Circle Breakdown»، فلیکس فان خرونینخن، بلژیک
«یک بخش از زندگی آهن جمع‌کن» (An Episode in the Life of an Iron Picker)، دانیس تانوویچ، بوسنی و هرزگوین
«تصویر گمشده» (The Missing Picture)، ریتی پان، کامبوج
«شکار» (The Hunt)، توماس وینتربرگ، دانمارک
«دو زندگی» (Two Lives)، گئورگ ماس، آلمان
«استاد بزرگ» (Grandmaster)، وونگ کار وای، هنگ کنگ
«دفتر یادداشت» (The Notebook)، یانوش ساس، مجارستان
«زیبایی بزرگ» (The Great Beauty)، پائولو سورنتینو، ایتالیا
«عمر» (Omar)، هانی ابو اسد، فلسطین
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.