˝ میم و زین˝ از تکنیک‌های نمایش ایرانی وام گرفته است

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

تینو صالحی گفت: نمایش ˝ میم و زین˝ تلفیقی است از تکنیک‌های روحوضی، خیمه شب‌بازی و تعزیه، ولی شکل و فرم ویژگی‌های سنتی نمایش ایرانی را ندارد. در واقع از این تکنیک‌های معروف وام گرفتیم و فرم جدیدی به آن دادیم.

تینو صالحی کارگردان نمایش “میم و زین” به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: “میم و زین” منتخب جشنواره آئینی و سنتی است که در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر هم حضور داشت و از ۲۰ فروردین در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود.

او در ادامه افزود: متن نمایشنامه نوشته عباس عبدالله‌زاده است که یک کمدی تراژدی موزیکال است. نمایش قصه بسیار قدیمی کردی دارد که از بزرگ‌ترین منظومه شاعرانه کردی نوشته احمد خانی برگرفته شده است. داستان دربارهٔ یک عاشق و معشوق است. “میم و زین” مخفف محمد و زینت است که با داستان لیلی و مجنون مطابقت می‌کند و به اندازه آن داستان شهرت دارد.

صالحی افزود: ۱۲ بازیگر در این نمایش حضور دارند. حسن محمدی، محمد حنفی، سپیده دستینه، سید عماد حسینی، نیکی ابراهیم شاه، سامان کرمی، صفورا کاظم‌پور ، شی‌ما ملکیان، مسعود شاه کرمی ، پویان درزی و توماج دانش بهزادی.

 تینو صالحی دربارهٔ شیوه اجرایی این نمایش گفت: نمایش تلفیقی است از تکنیک‌های روحوضی، خیمه شب‌بازی و تعزیه، ولی شکل و فرم ویژگی‌های سنتی نمایش ایرانی را ندارد. در واقع از این تکنیک‌های معروف وام گرفتیم و فرم جدیدی به آن دادیم. موسیقی نمایش نیز زنده است و در جشنواره از کمانچه و تنبک استفاده کردیم. اما در زمان جشنواره فرصت کم بود و در اجرای عمومی گروه موسیقی کامل‌تر است و از ارکستری با ۶ ساز استفاده می‌کنیم.

” میم و زین” از ۲۰ فروردین تا ۲۲ اردیبهشت هر شب ساعت ۲۰ در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.

 انتهای پیام/


آخرین اخبار
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.