آبگیری سد گاران مریوان؛ تا یک ماه دیگر

سد گاران مریوان تا یک ماه دیگر آبگیری می شود تا علاوه بر تامین آب شرب این شهر در بلند مدت، جانی تازه به دشت های حاصلخیز این منطقه بخشیده شود.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از واحد مرکزی خبر، سد گاران به عنوان یکی از طرح های ملی کشور با ارتفاع ۶۲ متر از پی و حجم قابل تنظیم مخزن ۱۰۰ میلیون مترمکعب در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان مریوان قرار دارد.

رشیدی پور فرماندار شهرستان مریوان امروز گفت: با تلاش مهندسان توانمند کشور پیشرفت فیزیکی طرح  ملی سد گاران مریوان به ۹۹  درصد رسیده است.

برای اجرای سد مخزنی گاران و همچنین کانال انتقال آب شرب و کشاورزی ۹۰۰  میلیارد  ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی هزینه شده است.

ساخت سد گاران مریوان از سال ۱۳۸۱ و با هدف مهار آب رودخانه گاران و تأمین آب شرب و کشاورزی شهرستان مریوان برای بلند مدت آغاز شده است.

کانال انتقال آب سد گاران به طول ۷۸ کیلومتر تاکنون ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با بهره برداری از آن ۱۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم مریوان و قزلچه سو به آبی تبدیل شده و ۲۰ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز بخش شرب و صنعت این شهرستان نیز تامین می شود. 

علاوه بر سد گاران ۱۰ سد در استان کردستان هم اکنون  در دست ساخت است که با بهره برداری از آنها ۹۰۰ میلیون لیترمکعب آب قابل تنظیم در اختیار استان کردستان قرار می گیرد. 
 
امسال ۱۱۷ میلیارد ریال اعتبار به  خط انتقال آب سد گاران اختصاص یافته است و امیدواریم این طرح نیز تا اوایل سال آینده به بهره برداری برسد.

فرماندار مریوان گفت: با توجه به پیشرفت فیزیکی مناسب این طرح ملی، آبگیری سد گاران مریوان تا پایان مهر آغاز می شود./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.