آب زرشک ضدعفونی کننده خون

سبوس و ریشه زرشک حاوی انواع بسیاری ازمواد شیمیایی به نام آلکالوئید ایزو کیتولین است و باعث پایین آوردن تب، کاهش تورم وفشارخون شده و به تنظیم ضربان قلب و انقباض عضلات قلب کمک بسیار می‌کند.

پژوهشگر گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی گفت: آب زرشک تصفیه و ضدعفونی کننده خون است.

محسن پویان در گفت وگو با ایسنا، گفت: پوست، ریشه و ساقه این گیاه خاصیت درمانی دارد و ریشه و ساقه این گیاه زرد رنگ است که ترکیبات موجود در پوست گیاه زرشک، آن را به یک گیاه درمانی تبدیل کرده است.

وی در خصوص پوست ریشه میوه زرشک، افزود: پوست ریشه این میوه خاصیتی ضد میکروب آنتی بیوتیک دارد و حرکات روده را تحریک کرده و مقوی معده، کبد وبه نوعی اشتهاء‌آور است.

پژوهشگر گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه هر فرد باید در طول روز از زرشک استفاده کند، اظهار کرد: افراد می‌توانند مقدار۱۰ گرم زرشک را با نیم‌لیتر آب جوشانده و مصرف کنند و هم چنین این میوه را می‌توان به صورت تازه نیز مورد استفاده قرار داد.

پویان با بیان اینکه میوه زرشک خاصیت‌های بسیاری برای بیماران دارد، عنوان کرد: مصرف این میوه در خصوص دفع انگل‌های کبد، درمان بیماری یرقان، اسهال‌های صفرایی و برای جلوگیری از ایجاد سنگ صفرا بسیار موثر است.

وی با بیان خاصیت‌های برگ این میوه اظهار کرد: برگ زرشک اسهال‌های مزمن را درمان می‌کند و به دلیل این که دارای مقدار بسیاری ویتامین ث است، در درمان بیماری اسکوربوت اثر مفیدی دارد.

پژوهشگر گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: سبوس و ریشه زرشک حاوی انواع بسیاری ازمواد شیمیایی به نام آلکالوئید ایزو کیتولین است و باعث پایین آوردن تب، کاهش تورم وفشارخون شده و به تنظیم ضربان قلب و انقباض عضلات قلب کمک بسیار می‌کند.

پویان بیان کرد: برطرف کردن سوزش ادرار، درمان واریس، زردی ویرقان، برطرف کردن بی‌اشتهایی، منظم کردن اعمال دستگاه گوارش، ازبین بردن سوء هاضمه از جمله خواص سبوس و ریشه زرشک به شمار می‌آیند.

وی خاطرنشان کرد: آب زرشک عمل دستگاه گوارش را منظم کرده و مانع ورم طحال و بیماری بواسیر می‌شود و خونریزی‌های قاعدگی را منظم و در واقع خوردن آب زرشک حالت تهوع، استفراغ، سوء هاضمه، سنگ کلیه، قلنج کلیه و کبد را از بین می‌برد.

پژوهشگر گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی یاد آورشد: میزان مصرف بالای این گیاه به مدت طولانی می تواند سبب ناراحتی معده و روده‌ها شود و جذب ویتامین B کافی در بدن را دچارمشکل کند.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.