آتش؛ ‌قاتل نامهربان دانش‌آموزان

۲۶م آذر ،
ممتاز نیوز :  بیست و چهارم دی ۸۳، تاریخی است که برای اهالی روستای سفیلان خبر از اتفاق تلخی می‌دهد؛ اتفاق‌ای که تا مدت‌ها آنها و افکار عمومی کشوررا درگیر خود کرده بود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از جام جم ؛  در این اتفاق که برای مدت‌ها اذهان عمومی را جریحه‌دار کرده بود، ۱۳ دانش‌آموزی که در مقطع چهارم و پنجم ابتدایی تحصیل می‌کردند در آتش سوختند.

در روز اتفاق، ۱۶ نفر از ۱۹ دانش‌آموز مدرسه روستای سفیلان مانند روزهای قبل راهی مدرسه شدند. آن روز قرار بود دانش‌آموزان به سوالات امتحانی که از قبل برایشان آماده شده بود، پاسخ دهند. همه چیز مثل روزهای قبل بود.

دقایقی پس از ۱۰ صبح روز اتفاق، برگه‌های امتحانی بین دانش‌آموزان تقسیم شده بود و آنها در حال پاسخگویی بودند که اتفاق آتش‌سوزی رقم خورد.

یکی از بخاری‌های مدرسه آتش گرفته بود و دود داشت فضای مدرسه را پر می‌کرد. معلم مدرسه که متوجه خطر شده بود به سمت بخاری دوید تا آتش را مهار کند و معلم جوان هرطور بود بخاری آتش گرفته را به خارج از کلاس منتقل کرد، اما بخاری شعله‌ور در راهروی مدرسه به دو گالن۲۰ لیتری نفت برخورد کرد و سبب شعله‌ورتر شدن آتش شد.

به این ترتیب، بسیار زود آتش کل مدرسه کوچک روستای سفیلان را در بر گرفت. از آنجا که منبع آتش در ورودی مدرسه قرار داشت، دانش‌آموزان نمی‌توانستند از مدرسه خارج شوند. آنها به طرف پنجره‌های مدرسه هجوم برده بودند، اما خارج شدن از آنجا هم عملی نبود.

دقایق برای دانش‌آموزان گیرافتاده در آتش بسرعت سپری می‌شد و تا نیرو‌های امدادی خود را به محل اتفاق برسانند کار از کار قبل بود و آتش خسارت جبران‌ناپذیری از خود برجای گذاشت. در این اتفاق دلخراش، هفت دانش‌آموز دختر و شش پسر فوت کردند.

سرباز معلم این مدرسه هم که به خاطر سوختن ۹۰ درصدی به بیمارستان منتقل شده بود در اثر شدت جراحات فوت کردو در این اتفاق، فقط سه دانش‌آموزی که هنگام آتش‌سوزی در مدرسه حضور نداشتند جان سالم به در بردند.

مدرسه، جولانگاه آتش

شعله‌های آتش از بخاری چکه‌ای مدرسه انقلاب اسلامی روستای شین‌آباد زبانه‌کشید تا اتفاق غم‌انگیز دیگری رقم بخورد.

در این آتش‌سوزی که اواسط آذر امسال رخ داد، یک دانش‌آموز کشته و ۳۳ نفر دیگر مجروح شدند.

این اتفاق زمانی رخ داد که دانش‌آموزان دختر دبستان انقلاب اسلامی شین‌آباد پیرانشهر کلاس درس خود را تازه آغاز کرده بودند، اما ناگهان بخاری نفتی و چکه‌ای کلاس دچار آتش‌سوزی شد، چند لحظه بعد به خاطر نشت نفت آتش به نقاط دیگر کلاس هم کشیده شد و بسیار زود دانش‌آموزان خود را در محاصره آتش دیدند.

آتش‌سوزی زمانی رخ داد که معلم هنوز وارد کلاس نشده بود، اما سرایدار مدرسه با دیدن دود و شعله‌های آتش خود را به کلاس رساند و برای خارج کردن بخاری شعله‌ور از کلاس تلاش ‌کرد، اما متاسفانه هنگام جابه‌جایی بخاری، آتش گسترش پیدا کرده و شرایط بحرانی‌تر می‌شود.

به گفته درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر امدادگران دانش‌آموزان مجروح را به بیمارستان منتقل کردند، اما یکی از دانش‌آموزان به خاطر شدت جراحات در بیمارستان فوت کرد.

دانش‌آموزان مرودشتی در آتش

در اتفاق آتش‌سوزی روستای درودزن فارس ، هشت دانش‌آموز هنگام گرم کردن خود در کلاس درس دچار اتفاق شدند.

سیزدهم آذر ۸۵، اتفاق تلخی اتفاق افتاد که سبب سوختگی شش دانش‌آموز دختر و دو پسر مدرسه شهید رحیمی درودزن از توابع مرودشت شد.

این اتفاق زمانی رخ داد که دانش‌آموزان کلاس به خاطر سردی هوا دور تنها منبع گرمایش کلاس ـ یعنی یک چراغ علاء‌الدین ـ جمع شده، در حالی که آنها خود را برای بیشتر گرم شدن به چراغ نزدیک می‌کردند ناگهان چراغ واژگون شد و شعله‌های آتش کلاس کوچک مدرسه را در برگرفت.

به سبب نبودن وسایل ایمنی و دیررسیدن نیرو‌های امدادی، هشت دانش‌آموز کلاس در اتفاق آسیب جدی دیدند تا آنجا که بعضی از آنها ۳۵ بار تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

آتش‌ در ‌خوابگاه‌

در اتفاق‌ آتش سوزی‌ که اوایل آبان ۹۰ رخ داد، دو دانش‌آموز کشته شده و سه نفر دیگر بشدت‌ مجروح ‌شدند.

این اتفاق آتش‌سوزی زمانی دانش‌آموزان سیستانی را به کام مرگ کشاند که سیم‌های برق خوابگاه دبیرستان وابسته به دانشگاه بین‌المللی علوم دریانوردی چابهار اتصالی کرد و آتش خوابگاه را دربرگرفت.

در این اتفاق، دو دانش‌آموز در دم کشته و سه نفر دیگر به خاطر شدت جراحات به بیمارستان منتقل شدند.

در زمان وقوع اتفاق، حدود ۳۰۰ دانش‌آموز در خوابگاه دبیرستان حضور داشتند که در گروه‌های پنج نفره در اتاق‌های مجزا زندگی می‌کردند.

اما این تنها اتفاق آتش‌سوزی در منطقه سیستان و بلوچستان نیست. پاییز ۸۹، مدرسه شبانه‌روزی چاه رحمان واقع در بخش نصرت‌آباد این استان هم طعمه حریق شد و در جریان این اتفاق یک دانش‌آموز جان خود را از دست داد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.