آخرین نسخه برای کنکوری‌ها

جام جم آنلاین: رقابتی سه روزه با یک میلیون و ۶۵ هزار و ۳۹ نفر داوطلب؛ کنکور سال ۹۱ این‌گونه خواهد بود. تب و تاب کنکور از همین حالا که سه روز به برگزاری‌اش مانده در دل خیلی از داوطلبان افتاده؛ هم در دل داوطلبان گروه ریاضی که صبح روزپنجشنبه هشتم تیرماه باید سر جلسه حاضر باشند، هم در دل داوطلبان تجربی که نوبت آزمونشان صبح جمعه، نهم است و هم در دل بچه‌های گروه آزمایشی هنر (بعدازظهر هشتم تیر)، زبان‌های خارجی (بعدازظهر نهم تیر) و علوم انسانی (صبح دهم تیر).

کنکوری‌ها تا حالا باید برای آزمون امسال آماده شده باشند و در این روزهای آخر به جمع‌بندی آموخته‌هایشان مشغول باشند، اما چه آنها که کاملا آماده و با اعتماد به نفس هستند و چه آنهایی که هنوز مهیای کنکور نیستند، باید صبح‌ها قبل از ساعت هفت و بعدازظهرها پیش از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه در حوزه امتحانی حاضر‌باشند.

ببرید، نبریدهای آزمون

امسال هم مثل هرسال، حسین توکلی، مردی که به آقای کنکور مشهور است، برای بهتر برگزار شدن کنکور و این‌که داوطلبان با کمترین دردسر آن را پشت سر بگذارند توصیه‌هایی دارد که بیشتر شبیه توصیه‌های ایمنی است.

او می‌گوید داوطلبان در ساعت مقرر باید با در دست داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون که توسط داوطلب امضا و اثر انگشت وی در آن منعکس شد، در حوزه امتحانی حاضر باشند، در حالی که اصل کارت ملی یا شناسنامه عکس‌دار، چند مداد سیاه نرم پررنگ، پاک‌کن، مدادتراش و سنجاق نیز به همراه دارند.

او امسال نیز نسبت به آوردن وسایل اضافه به داوطلبان هشدار داده و از آنها می‌خواهد از آوردن هرگونه کیف‌دستی، ساک، کتاب، جزوه، هر نوع یادداشت، ماشین‌حساب، تلفن‌همراه، پیجر، بی‌سیم و… خودداری کنند، چون در غیر این صورت فرد دارنده این وسایل متخلف محسوب می‌شود و بنا بر قانون رسیدگی به تخلفات آزمون سراسری با وی برخورد خواهد شد.

پس مسلما رعایت این موارد می‌تواند از بروز تنش و ناراحتی در جلسه که موجب پایین آمدن راندمان ذهنی داوطلب می‌شود جلوگیری‌کند.

آخرین آماده‌سازی‌ها

تا برگزاری اولین روز کنکور هنوز سه روز فرصت باقی‌مانده؛ همان سه روزی که می‌تواند در جمع‌بندی آموخته‌های داوطلبان نقش موثری داشته باشد بنابراین داوطلبان علاقه‌مند به کسب بهترین نتیجه می‌توانند با انجام برخی کارها و رعایت برخی توصیه‌ها به تقویت قوای علمی‌شان کمک کنند.

تاکید کارشناسان سازمان سنجش بر این است که داوطلبان باید در فرصت‌ باقیمانده به مرور مطالب بپردازند و در خانه دست به خودآزمایی بزنند.

آنها می‌توانند دفترچه سوالات اختصاصی و عمومی سال‌های گذشته را تهیه و نسبت به پاسخگویی آن اقدام کنند و در نهایت سوالاتی که پاسخ نداده‌اند یا پاسخ آن اشتباه بوده را یادداشت کنند و بکوشند تا پاسخ صحیح را یاد بگیرند.

به گفته این کارشناسان، داوطلبان با اجرای این آزمون، اعتماد به نفسی فوق‌العاده به دست می‌آورند، به طوری که با آرامش کامل در جلسه آزمون حاضر خواهند شد.

تست‌زنی؛ این مهارت بزرگ

اعتماد به نفس، باور داشتن به خود و ایمان به این‌که به اندازه زحمت کشیده شده نتیجه خواهی گرفت، بهترین راه برخورد با کنکور است، به طوری که در تاریخ کنکور همه آنهایی که تمرکز حواس داشته‌اند و از اضطراب پرهیز کرده‌اند، بهترین نتیجه را گرفته‌اند.

البته در این میان تسلط به درس و مهارت تست‌زنی هم نقش مهمی دارد، به‌طوری که عموم کارشناسان آموزشی، دو روش برای پاسخگویی به سوالات کنکور را توصیه می‌کنند.

به گفته این کارشناسان، در روش اول، داوطلب باید تصور کند که در دفترچه عمومی آزمون فقط ۲۵ سوال زبان و ادبیات فارسی وجود دارد که در ابتدای دفترچه عمومی درج شده است.

در واقع در این روش، داوطلبان در ابتدا در مهلت معین برای پاسخگویی به سوالات درس زبان و ادبیات فارسی اقدام کنند، یعنی متن سوال‌ها را با دقت بخوانند و از میان چهار گزینه، صحیح‌ترین پاسخ را علامت بزنند.

در صورتی که داوطلب پاسخ سوالی را نمی‌داند، می‌تواند کنار آن سوال در دفترچه آزمون علامت بگذارد و سپس به سوال بعدی پاسخ دهد و پس از پایان ۲۵ سوال زبان و ادبیات فارسی بلافاصله نسبت به پاسخگویی به سوالات دیگر درس‌ها به همین ترتیب اقدام کند.‌

با استفاده از این شیوه داوطلب به این جهت که توانسته به درصد مناسبی از سوالات پاسخ دهد، از پاسخگویی‌اش احساس رضایت می‌کند.

در واقع با این روش، داوطلب از همان ابتدا به ورق زدن دفترچه نمی‌پردازد، چرا که ممکن است با ورق زدن، تصادفا به سوالی برخورد کند که پاسخ آن را نمی‌داند و از همان ابتدا دچار استرس شود.

اما در روش دوم، ممکن است داوطلبی علاقه‌مند باشد به سوالاتی پاسخ دهد که بهتر آن را آموخته و آمادگی بیشتری برای پاسخگویی به سوالات آن درس دارد.

در این صورت چنین داوطلبی باید دقت کند که پاسخ هریک از سوالات در پاسخنامه را در مقابل ردیف شماره سوال مربوط درج کند، به طوری که ردیف‌ها را اشتباه نگیرد و وقتی به انتهای پاسخنامه رسید متوجه اشتباه خود نشود، زیرا دیگر در آن زمان فرصتی برای پاک کردن و دوباره علامت زدن نیست.

خوب بخوانید، درست محاسبه کنید

مهارت تست‌زنی چیزی نیست که از آسمان بر سر داوطلب نازل شود ، چون کسی می‌تواند خوب تست بزند که خوب بداند، خوب بخواند و خوب محاسبه کند.

برای همین است که کارشناسان آموزشی هر سال به داوطلبان توصیه می‌کنند متن هر پرسش را با دقت و تمرکز کافی بخوانند تا مفهوم هرعبارت را دریافت کنند و سپس به عبارت بعدی بپردازند و بعد از آن با جمع‌بندی مفاهیم، پاسخ درست را انتخاب کنند.

به گفته آنها در این روش به‌دلیل دقت زیاد به متن پرسش و انتخاب راه حل متناسب با محتوای پرسش، امکان پاسخگویی اشتباه کم می‌شود.

پس شتاب و سرعت بی‌مورد در خواندن پرسش و پاسخ به آن را فراموش کنید تا بخشی از امتیازات خود را حفظ کنید.

این در حالی است که برای پاسخ به بخشی از پرسش‌ها باید عملیات محاسباتی انجام شود. با توجه به کمبود فضای محاسباتی در دفترچه پرسش‌ها، لازم است در این روزها داوطلبان به گونه‌ای تمرین کنند تا نحوه استفاده از فضای محدود را یاد بگیرند و مشکلات و عوارض ناشی از کمبود فضا کاهش یابد. در واقع نظم در نوشتن و جلوگیری از مخلوط شدن پاسخ‌های محاسباتی امکان اشتباه را کم می‌کند.

تغذیه خوب همراه با آرامش

کنکور اتفاقی مهم در زندگی است، اما قطعا همه زندگی نیست. درست است که شکست‌خورده‌های کنکور خودشان را شکست‌خورده‌های زندگی می‌دانند، اما باید باور کرد که همه راه‌ها به دانشگاه ختم نمی‌شود و هیچ‌گاه راه ورود به دانشگاه و رشته دلخواه بسته نیست.

مهم این است که یک داوطلب نسبت به زحمت و مطالعه‌اش نتیجه بگیرد و بخشی از توان خود را قربانی استرس و اضطراب نکند، ضمن این‌که به سلامت جسمش اهمیت بدهد و مطمئن باشد که ذهن سالم قطعا در بدن سالم است.

پس، از حالا که سه روز مهم تا برگزاری کنکور باقی است به این توصیه‌های کارشناسان توجه کنید و برای این چند روز باقیمانده به دستورالعمل‌های آنها عمل کنید. از همین امروز، ساعت خواب خود را تنظیم کنید تا در روز امتحان با مشکل کم‌خوابی و خستگی مواجه نشوید.

هرگز از داروهای خواب‌آور استفاده نکنید، چون سیستم عصبی شما را ضعیف کرده و سرعت عمل و قدرت تمرکزتان را کاهش می‌دهد.

اگر در این شب‌ها دچار کم‌خوابی یا بی‌خوابی شدید، در طول روز به هیچ وجه نخوابید و تا جایی که امکان دارد از قهوه، چای، نوشابه و شکلات استفاده نکنید و به جای اینها از ماست غلیظ یا عرق بهارنارنج برای به خواب رفتن استفاده کنید.

در روزهای قبل از امتحان، مصرف مقادیر کافی مواد غذایی حاوی پروتئین ضروری است، پس مواد غذایی‌ای چون لبنیات کم‌چرب، گوشت سفید و قرمز، حبوبات، پنیر و تخم‌مرغ را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.

البته در کنار تغذیه خوب، به آرامش فکرتان نیز اهمیت دهید. اصلا به این فکر نکنید که چقدر از مطالب را نخوانده‌اید. به این فکر کنید که امسال هر چقدر توانسته‌اید درس خوانده‌اید.

خیلی‌ها فکر می‌کنند آنچه را که خوانده‌اند فراموش کرده‌اند، در حالی که این‌طور نیست. کافی است یک بار درسی را مرور کنید، متوجه خواهید شد که هیچ مطلبی در آن نیست که تازه باشد یا این‌که فراموش کرده باشید.

با وجود این، نگرانی و اضطراب ناشی از امتحان، امری طبیعی و در حد معمول آن، مثبت است؛ چرا که باعث تمرکز و دقت بیشتر شما می‌شود، اما اگر دچار هیجان شدید، ضربان قلب بالا، سردرد و… می‌شوید، بدانید این نوعی اضطراب منفی است و باید سعی کنید آرامش خود را حفظ کرده و اضطراب خود را به مرز طبیعی برگردانید.

منطقی و آرام به مسائل بنگرید و نگران قضاوت اطرافیان و دوستان نباشید؛ چون شما تمام تلاش خود را کرده‌اید، پس نتیجه را به خداوند بسپارید.

مریم خباز -‌ گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.