آخرین اخبار سیاست خارجی به روایت وزیر امور خارجه/تمامی اعضای جنبش غیرمتعهدها در اجلاس تهران شرکت خواهند کرد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه “تمامی اعضای جنبش غیرمتعهدها در اجلاس تهران شرکت خواهند کرد”، درباره تعداد سران شرکت‌کننده گفت: معمولا ۳۰ تا ۴۰ درصد اعضا در سطح مقامات بلندپایه در این مراسم شرکت می‌کنند.

اقتصادآنلاین/گروه بین الملل:

 وزیر امور خارجه با بیان اینکه “تمامی اعضای جنبش غیرمتعهدها در اجلاس تهران شرکت خواهند کرد”، درباره تعداد سران شرکت‌کننده گفت: معمولا ۳۰ تا ۴۰ درصد اعضا در سطح مقامات بلندپایه در این مراسم شرکت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی در حاشیه جلسه هیات دولت درباره شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها، در پاسخ به این پرسش که “آیا همه اعضا در این اجلاس شرکت خواهند کرد؟” گفت: همه ۱۲۰ عضو این جنبش در این اجلاس شرکت خواهند کرد اما مساله این است که چه مقدار از آنها در سطح سران شرکت خواهند کرد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که “چه کسی پیام دعوت ایران به رییس‌جمهور مصر را به این کشور خواهد برد؟” پاسخ داد: در زمانی که این اقدام را بخواهیم انجام بدهیم، آن فرد را نیز معرفی خواهیم کرد.

وی درباره هیاتی که از سوریه به ایران آمده است نیز گفت: این هیات اقتصادی است. معاون اقتصادی نخست‌وزیر و تعدادی از وزرای اقتصادی دولت سوریه به ایران آمدند و دیدارهایی با همتایان خود و همچنین جناب آقای سعیدلو، بنده و احتمالا با رییس‌جمهور خواهند داشت.

صالحی درباره وضعیت سوریه گفت: بعد از انفجاری که در سوریه شاهد بودیم توقع برخی این بود که در دولت سوریه یک خلاء ایجاد خواهد شد که چنین نشد و کسانی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند به اهداف خود نرسیدند و امروز ارتش سوریه با روحیه بهتری در حال مبارزه با افرادی است که از خارج از این کشور آمده‌اند و با دولت در حال مبارزه هستند.

صالحی در ادامه افزود: ما در سوریه با دو دسته از مخالفان مواجه هستیم عده‌ای هستند که معارضند و تقاضاهایی دارند که ما از ابتدا هم بر رسیدگی و توجه به مسایل اینها تاکید داشته‌ایم اما حتی غربی‌ها هم اذعان دارند که عده‌ای از کشورهای دیگر وارد سوریه شده‌اند و سلاح‌های سنگین وارد کرده‌اند و به منظور براندازی حکومت سوریه تلاش می‌کنند تا یک جنگ داخلی راه بیاندازند. این مساله را حتی نهادهای بین‌المللی نیز نمی‌پذیرند و هیچ نهاد بین‌المللی با این افراد همراهی نمی‌کند.

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا با معارضان سوریه مذاکره برای میانجی‌گری داشته‌اید؟ گفت: بله، اقداماتی هم در این زمینه صورت گرفته است البته باید بدانید که معارضان دولت سوریه یک طیف هستند که داخلی و خارجی دارند و هر کدام از این طیف‌ها نیز اهداف خاص خود را دنبال می‌کنند و هر کدام از سوی جریان‌هایی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی افزود: ما هم با معارضان از یکسال پیش تاکنون در تماس بوده‌ایم و با آنها نشست و برخاست‌هایی داشته‌ایم و حتی اعلام آمادگی کرده‌ایم که بین آنها و دولت سوریه میانجی‌گری کنیم تا این کشور از شرایط فعلی و درگیری‌هایی که در آن وجود دارند خارج شود البته وضعیت سوریه روبه آرامش می‌رود.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره حوادثی که در میانمار اتفاق افتاده است، گفت: در خردادماه درگیری‌هایی در این کشور به بهانه‌ای ایجاد شد و خاموش شد. مشکل در این است که عده‌ای در اوایل قرن بیستم از بنگلادش به میانمار مهاجرت کردند که دولت میانمار اینها را جزو مردم میانمار نمی‌داند. طبق قانونی که در میانمار به تصویب رسیده است ۹ قومیت جزو مردم میانمار نیستند که برخی از آنها نیز مسلمان نمی‌باشند.

صالحی افزود: جمعیت مسلمانان میانمار دقیقا مشخص نیست و از چهاردرصد تا بیست درصد عنوان شده است. حتی تعدادی از مسلمانان میانمار که جزو شهروندان این کشور هستند ایرانی‌تبار هستند و از شهرهای مختلف ایران قرن‌ها پیش به آنجا سفر کردند. البته تعدادی از مسلمان‌ها هم هستند که بلاتکلیفند، همان افرادی که در اوایل قرن بیستم از بنگلادش به میانمار رفته‌اند در نگاه دولت میانمار، میانماری نیستند و در عین حال بنگلادش نیز آنها را نمی‌پذیرد و اینها بلاتکلیف هستند و دولت میانمار با اینها مشکل دارد که همین مشکلات باعث شد در خردادماه امسال درگیری‌هایی میان آنها و دولت ایجاد شود. آمار کشته‌شدگان این درگیری‌ها از ۷۰ نفر اعلام شده است و در بیشترین حد ۱۲۰۰ نفر اعلام شده است. البته سفارت ما در بانکوک که کشور میانمار را نیز پوشش می‌دهد در گزارش خود تعداد کشته‌شدگان این درگیری از هر دو طرف را ۴۰۰ نفر اعلام کرده است.

صالحی خاطرنشان کرد: البته در رسانه‌های ما آمارهای غیرواقعی داده شده و حتی گفته‌اند که در این حوادث ۵۰ هزار نفر کشته شدند که اگر چنین بود یک نسل‌کشی اتفاق افتاده بود در حالی که آمارها چنین چیزی را نمی‌گویند البته دولت ایران توسط سخنگوی وزارت خارجه مراتب اعتراض خود را به این حادثه اعلام کرده است در عین حال باید بگویم که رابطه ما با میانمار رابطه خوبی است و این کشور با جمعیت ۵۳ میلیون نفری کشور مهمی است حتی ما به دنبال تاسیس سفارت دراین کشور هستیم و همان‌طور که می‌دانید شرایط این کشور به سمتی است که هر روز آزادی‌ها در آن بیشتر می‌شود و این احتمال وجود دارد که در آینده برای حل مشکل آن دسته از افراد بلاتکلیف اقداماتی صورت گیرد.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.