آخرین خبرها از جشنواره فیلم رشد

یکشنبه ۷ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

جشنواره فیلم رشد در حال برگزاری است و فعالیتهای بخشهای مختلف این جشنواره ادامه دارد.

به گزارش تفسیری هنر آنلاین،همزمان با برگزاری چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد،دبیرخانه این جشنواره دوجلد کتاب در خصوص آموزش فیلم و استفاده از فیلم و ویدیوی دیجیتال در کلاس درس را آماده و iبه چاپ رسانده است.

 کتاب “آموزش فیلم ( فیلم در مدرسه iبه عنوان واحد درسی )” که توسط پروفسور دراگان میلینکویچ فیمون نگاشته شده است، مطالبی مانند: چگونه فیلم نگاه کنیم، ضرورت iبه کارگیری فیلم در مدرسه، تجزیه و تحلیل فیلم و مطالب متنوع دیگر را دربرگرفته است.

نویسنده این کتاب هم وقت با برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم رشد یک کارگاه آموزشی دراین خصوص و با محوریت فیلم آموزشی را در تهران برگزار خواهد نمود. این کتاب توسط مهرناز بویر ترجمه و iبه وسیله انتشار یافتنات مدرسه انتشار یافته است.

کتاب “استفاده از فیلم و ویدیوی دیجیتال در کلاس درس(راهنمایی برای معلمان)” نیز همزمان با برگزاری جشنواره چهل و دوم فیلم رشد iبه چاپ رسیده و خواننندگان و مخاطبان را با مطالبی باموضوعات ذیل آشنا می نماید: سواد رسانه، چرا از رسانه در آموزش استفاده می‌شود، انواع چند رسانه‌ای‌ها و برنامه‌های کاربردی در کلاس درس، فیلم سازس در کلاس درس، فیلم برای فعالیت و ارتقا لغت خاص و . . .

این کتاب توسط دکتر زهره عابدی کرجی بان وهیوا اسدپور تالیف شده است و دکتر حمیدرضا کفاش نظارت علمی کتاب را بر عهده داشته است.

******

“مسعود کرامتی” کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص فیلم‌های آموزشی گفت: فیلم‌های آموزشی در رده‌ها و طبقه‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند، ممکن است فیلمی کاملا آموزشی باشد و یا با مقاصد آموزشی تولید نشده باشد اما زمینه‌ای داشته باشد که بتوان از آن چیزی فرا گرفت.

این کارگردان فیلم کودک تصریح نمود: فیلم‌های آموزشی تعریف گسترده‌ای دارد و فیلم‌های جغرافیا، علوم، زیست شناسی، فیلم های داستانی با موضوعات خاص می‌توانند در رده فیلم‌های آموزشی قرار بگیرند.

وی خاطر نشان نمود: فیلم های آموزشی براساس نیازهای مخاطب خود از محتوا، زبان، موسیقی، محدوده واژگان و مشخصات متفاوتی نسبت iبه دیگر انواع فیلم‌ها برخوردار می باشند و تنها عده‌ای خاص از تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها در این حوزه تخصص دارند.

کرامتی که در دوره‌های گذشته جشنواره فیلم رشد داوری بخش‌های مختلف این جشنواره را بر عهده داشت، با اشاره iبه این موضوع که بسته‌های آموزشی و استفاده از فن آوری های مدرن یکی از نیازهای اساسی دانش آموزان است، افزود: دانش آموزان کنونی نیازهای متفاوتی دارند و تنها یادگیرنده اطلاعات دریافتی از معلم نمی باشند چراکه خود نیز در جریان یادگیری فعال می باشند، iبه همین جهت باید در عصر کنونی iبه معلم iبه عنوان راهنما و تسهیل گر نگاه کنیم.

این کارگردان سینمای ایران یاد آور شد: نظام‌های موفق آموزش و پرورش در دنیا توانسته‌اند از ابزارهای کمک درسی iبه خوبی برای iبهبود فرآیند آموزش استفاده نمایند که یکی از این ابزارها فیلم آموزشی است. از جمله مزایای فیلم‌های آموزشی در دسترس بودن دائم، خسته نشدن مخاطب، آمادگی iبه هنگام برای درک مطالب، جذابیت، کم iبها بودن و اموری از این دست است.

وی یاد آور شد: فراموش نکنیم آموزش نوین نیاز iبه نظارت اصولی و درست دارد، زیرا تاکنون نظارتی اصولی و مبتنی بر استانداردها و شاخص‌های ضروری بر روی تخصص سازندگان و فعالیت کارشناسی آنان در این زمینه صورت نگرفته است.

*****

داور بخش پویا نمایی چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد با تاکید بر آنکه یک فیلم خوب آموزشی می‌تواند علاوه بر دانش آموزان، همه اقشار جامعه را iبه خود جذب کند گفت: “خلاقیت و نوآوری، طراحی و گرافیک خوب، ایده و بیان موفق محتوا iبه بیننده از جمله ملاک‌های داوری آثار است و در این جهت از دید یک دانش آموز iبه فیلم‌ها نگاه می‌کنیم.”

“مهین جواهریان” داور بخش پویانمایی جشنواره بین المللی فیلم رشد با متوسط ارزیابی نمودن فیلم‌های شرکت نماینده در این بخش گفت: “تاکنون موفق شده‌ایم نیمی از آثار شرکت نماینده در جشنواره فیلم رشد را ببینیم و مورد داوری قرار دهیم. کارهای ایرانی و خارجی شرکت نماینده در بخش پویا نمایی، جز چند اثر که از سطح و کیفیت بسیارخوبی برخوردار بودند سایر آثار در سطح متوسط می باشند.”

وی با تاکید بر لزوم برگزاری جشنواره فیلم رشد خاطرنشان نمود: “طی این سال ها، با برگزاری فیلم رشد و ادامه یافتن آن شاهد بروز اتفاقات بسیار خوب در این حوزه بودیم. همچنین این جشنواره تاثیرات مثبتی در جامعه داشته و امیدوار هستیم همچنان شاهد ادامه برگزاری جشنواره فیلم رشد باشیم.”

به گفته این انیماتور، از بحث‌ها و گفت‌وگوهایی که در حاشیه برگزاری جشنواره فیلم رشد اتفاق می افتد می توان iبه نتیجه و اهداف نیکویی دست یافت که با ادامه روند آن اهداف بزرگتری محقق خواهد شد چراکه همواره شاهد آن هستیم که تجربیات کسب شده در سال گذشته جشنواره فیلم رشد iبه سال بعد منتقل می گردد همانگونه که امسال شاهد بودیم با آغاز کار چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد، پایه های برگزاری چهل و سومین جشنواره بین المللی فیلم رشد نیز گذاشته شد.

وی درخصوص ملاک‌هایی که برای داوری آثار بخش پویانمایی مد نظر باید قرار داد گفت: “در مرحله اول کارگردانی یک اثر را مد نظر قرار می دهم. سپس خلاقیت و نوآوری اهمیت دارد. طراحی و گرافیک خوب، ایده و بیان موفق محتوا iبه بیننده نیز از ملاک هایی است که در این بخش مورد توجه قرار می گیرد. در این جهت از دید یک دانش آموز iبه فیلم ها نگاه می کنیم. ولی یک فیلم خوب می تواند همه اقشار جامعه را iبه خود جذب کند.”

“مهین جواهریان” متولد ۱۳۲۹ است و همگان او را iبه عنوان گرافیست، انیماتور، تهیه نماینده وکارگردان فیلمهای انیمیشن می شناسند. دانش آموخته رشته گرافیک و حاوی مدرک کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشکده هنرهای بسیارزیبا است. تدریس در دانشکده صدا و سیما و مرکز تجربیات هنری وزارت ارشاد اسلامی، طراحی صحنه فیلم های سینمایی، تهیه نمایندگی و کارگردانی فیلم های انیمیشن و برگزاری چندین نمایشگاه گرافیک داخلی و خارجی را در کارنامه کاری خود دارد. از جمله فیلم های انیمیشن او می توان iبه نه از خاکم، دویدم و دویدم، ارشمیدس، بارون میاد جر جر و iبه آفتاب سلامی دوباره خواهم نمود اشاره نمود.

**********

“بی جایا جنا” فیلمساز، نویسنده و بازیگر سینمای هند و دانش آموخته موسسه فیلم هند است. او پیش از این نیز در سال ۶۸ داور جشنواره فیلم فجر بود. وی سه سال مشاوره در موسسه فیلم و تلویزیون هند و حضور در جشنواره های متعدد را در کارنامه فعالیت های خود جای داده است.

وی این روزها یکی از داوران خارجی است که قضاوت بخش فیلم های بلند داستانی چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد را بر عهده دارد.

بی جایا جنا در گفت‌وگویی درخصوص ضرورت ساخت فیلم های آموزشی گفت: “سینما یک محرک است و قاعدتا امکانات بیشتری نسبت iبه هنر شنیداری دارد. سینما و برگزاری جشنواره‌های متعدد تاثیر بسیاری بر آموزش خواهند داشت و قرار نمی باش که این آموزش محدود باشد. فرهنگ بخش اصلی از هویت یک ملت است که می توان با سینما iبه آموزش آن پرداخت. البته نباید حتما این فیلم ها صرفا آموزش مستقیم را دنبال نمایند.”

وی با اشاره iبه آنکه در قرن ۲۰ بسیاری از مسائل در قالب داستان دراختیار کودکان قرار می گیرد تصریح نمود: “با این حال این فضا برای بچه ها کافی نمی باش. کودکان iبه تصویر احتیاج دارند و می توان گفت نسبت iبه عکس واکنش بیشتری دارند. وقتی iبه این باور برسیم می دانیم که تصویر و فیلم نسبت iبه عکس قابلیت بیشتری خواهد داشت.”

این داور هندی در پاسخ iبه این سئوال که iبه عنوان داور چه استانداردهایی برای فیلم آموزشی در نظر می گیرد گفت: “هر فیلم حتی اگر داستانی نباشد iبه یک داخل مایه احتیاج دارد در آن وقت است که موسیقی ،تصویر و راوی iبه ایجاد انگیزه خواهند پرداخت. ضمن آنکه هر اثر باید یک پایان داشته باشد، همانطور که یک آغاز و امتداد دارد. با این حال در جشنواره ها توجه iبه داخل مایه بسیار ضروری است.”

وی افزود: “فراموش نکنیم که سینما مثل هر مساله دیگر، زبان خاص خود را دارد و باید قواعد آن را دانست و iبه آنها پای بند بود ، اگرچه استفاده از راه های خلاق و میانبر نیز برای استفاده از تکنیک ها ضروری iبه نظرمی رسد و می تواند توسط یک کارگردان و سازنده متبحر مورد استفاده قرار گیرد.”

بنابر این گزارش تفسیری، چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد تا ۱۲ آبان در سینما فلسطین و صحرا و ۱۲۰ مدرسه و مرکز آموزشی در تهران ادامه خواهد داشت.
 

پایان پیام/
 


آخرین خبرها
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.