“آذرخش” جنگنده مخصوص عملیات‌های ضربتی هوا به زمین

۲۷فروردین۱۳،

این جنگنده جهت عملیات‌های موسوم به واکنش سریع و ضربتی هوا به زمین طراحی شده، اما توانایی جنگ هوایی و رهگیری را نیز دارد.

به گزارش خبرنگار دفاعی – امنیتی باشگاه خبرنگاران، ساخت هواپیما از پیچیده‌ترین تکنولوژی‌های عصر ما محسوب می‌شود. انحصار این صنعت در بین معدودی از کشورها که به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد تقسیم شده است.

در این میان جمهوری اسلامی ایران با توجه به تحریم‌های کمرشکن اقتصادی، صنعتی و… در منطقه پرتلاطم خاورمیانه به‌صورت مستقل به طراحی و ساخت هواپیماهای نظامی، مسافربری و بدون سرنشین اقدام کرد.

در این بین ساخت جنگنده‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ اولین تولید ایران در حوزه جنگنده‌ها «آذرخش» نام دارد.

این جنگنده ایرانی که در بهار سال ۱۳۷۶ توسط نیروهای مسلح ایران رونمایی شد، بیشتر برای عملیات‌های هوا به زمین طراحی شده، که البته توانایی جنگ هوایی را نیز دارد.

شکاری جنگنده آذرخش اولین شکاری بمب‌افکن ساخت جمهوری اسلامی ایران بوده که به‌طور کامل در کشور طراحی و تولید شده است.

شهید ستاری فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش در پی‌گیری مراحل ساخت این جنگنده، نقشی ارزنده و بی‌بدیل ایفا کرد.

آذرخش در سال ۱۳۷۷ آزمایش و پس از کسب موفقیت در انجام مراحل مختلف تولید انبوه آن در دستور کار قرار گرفت.

در کابین این جنگنده از تجهیزات تازهی مانند نشان‌دهنده‌های دیجیتال و مانیتورهای ال‌سی‌دی یا پلاسمای مایع به‌کارگیری و در بخش تجهیزات خدمه پروازی نیز دگرگونی‌هایی انجام شده؛ کلاه‌های پروازی هوشمند نیز برای کمتر شدن بار کاری خلبان و کمک‌خلبان به‌کار گرفته شده است.

آذرخش از ۲ موتور قدرتمند RD-33 استفاده می‌کند، این جنگنده جهت عملیات‌های موسوم به واکنش سریع و ضربتی هوا به زمین طراحی شده، اما توانایی جنگ هوایی و رهگیری را نیز دارد.

این جنگنده شباهت‌هایی به جنگنده امریکایی اف ۵ تایگر دارد اما از لحاظ قدرت موتور و سرعت از برتری بارزی نسبت به آن برخوردار است.

برد حداکثری این شکاری بمب‌افکن ۱۰۰۰ کیلومتر، سرعت آن ۱.۷ ماخ و رادار این هواپیما از نوع N019-ME بوده که در ایران بهینه‌سازی شده تا قدرت مانور آن ضد اهداف و تحرکات سطحی و زمینی افزایش یابد است.

ساخت شکاری بمب‌افکن آذرخش، فتح بابی در ساخت جنگنده‌های پیشرفته ایرانی و مطرح شدن اقتدار نیروی هوایی کشورمان در جهان بود، تا جایی که فرمانده نیروی هوایی آمریکا از ساخت جنگنده‌های ایرانی ابراز وحشت کرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.