آزادسازی واردات گوشت و مرغ

جام جم آنلاین: سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان که به افزایش قیمت مرغ در بازار و فشار آمدن به مردم منجر شد، وزارت جهادکشاورزی دیروز مجوز واردات گوشت و مرغ را برای تنظیم بازار داخلی صادر کرد.

به گزارش خبرنگار ما، وزارت جهادکشاورزی براساس ماده ۱۶ قانون بهره‌برداری کشاورزی مسئول صدور مجوز واردات مواد پروتئینی به کشور است.

با این حال، این وزارتخانه تاکنون با این استدلال که تولید مواد پروتئینی در کشور کفاف مصرف داخل را می‌دهد از صدور مجوز واردات برای مواد پروتئینی خودداری می‌کرد.

این در حالی است که هنوز این وزارتخانه آمار روشنی درباره تولید و مصرف گوشت و مرغ در کشور منتشر نکرده است.

با وجود این صدور هرگونه مجوز واردات گوشت و مرغ از مرداد سال گذشته تا همین دیروز متوقف بود. وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته در همین روزها با استدلال این‌که تولید گوشت قرمز در داخل کفاف نیاز مردم را می‌دهد، جلوی واردات ۳۰ هزار تن گوشت به کشور را گرفت، به طوری که این گوشت‌ها که دارای مجوز اولیه واردات نیز بودند، در بنادر ماندند و رو به فاسد شدن رفتند تا این‌که سرانجام معاون اول رییس‌جمهور با استفاده از اختیارات ویژه خود مجوز ورود این گوشت‌ها به کشور را صادر کرد.

آن اختلافات باعث رشد قیمت گوشت از حدود ۱۰هزار تومان به ۱۶ هزار تومان شد. نگاهی به وضع رشد قیمت مرغ در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد دقیقا همان ماجرایی که مردادماه ۹۰ درباره گوشت قرمز اتفاق افتاد و به رشد قیمت آن منجر شد، امسال و در همان فصل درباره مرغ اتفاق افتاده و باعث رشد قیمت آن شده است؛ چرا‌که ظاهرا وزارتخانه متولی تولید تاکنون حاضر نبوده بپذیرد تولید مواد پروتئینی در کشور و امسال در راس آن مرغ کفاف نیاز داخل را نمی‌دهد.

اما ظاهرا با رشد لجام‌گسیخته قیمت و در‌حالی‌که امروز وزیر جهاد کشاورزی به همراه سایر وزرای اقتصادی برای پاسخگویی برای گرانی‌ها به مجلس می‌رود، به چنین اعتقادی رسیده و در نتیجه دیروز واردات گوشت و مرغ به کشور را آزاد اعلام کرده‌است.

بخشنامه آزادسازی واردات

دیروز رسانه‌ها به نقل از سازمان توسعه تجارت خبر از آزادسازی واردات گوشت و مرغ دادند تا داستان پرماجرای تناقض‌گویی‌ها برای تامین نهاده‌های تولید مرغ و حواشی آن به پایان برسد.

به این ترتیب می‌توان انتظار داشت با روان شدن و افزایش واردات، گوشت و مرغ به طور گسترده‌ای وارد کشور شده و با رشد عرضه، قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

در این باره مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در بخشنامه‌ای، واردات انواع گوشت را بلامانع اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، در این بخشنامه خطاب به سازمان صنعت، معدن و تجارت کلیه استان‌ها ابلاغ شده که ثبت سفارش انواع گوشت قرمز و دام زنده با ارائه مجوز سازمان دامپزشکی و پرداخت عوارض ۲۵۰۰ ریالی برای هر کیلو گوشت قرمز و هزار ریال برای هر کیلو گوشت مرغ، آزاد است.

این بخشنامه به گمرکات کشور نیز ابلاغ شده و به این ترتیب سازمان توسعه تجارت اجازه یافت درخواست‌‌ها برای ثبت سفارش واردات این دو کالا را کارسازی کند.

این در حالی است که برای پذیرش درخواست‌های ثبت سفارش در بخشنامه یادشده محدودیت یا سقفی نیز ذکر نشده و ظاهرا واردات فعلا بدون محدودیت انجام خواهد شد.

هشدار داده بودیم، جدی نگرفتند

در این باره رییس مجمع واردات با تاکید بر این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت بارها در مورد تنظیم بازار مرغ با وزارت جهادکشاورزی مکاتباتی داشته است، گفت: هشدارهای کمبود مرغ جدی گرفته نشده است.

محمدحسین برخوردار در گفت و گو با مهر با انتقاد از وضع کنونی بازار مواد پروتئینی در ماه مبارک رمضان گفت: در صورتی که وزارت جهاد کشاورزی به توصیه‌ها و هشدارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره وضع تولید توجه می‌کرد، ‌امسال کشور با مشکل تنظیم بازار مواد پروتئینی مواجه نمی‌شد و بازار همچون سال گذشته بخوبی مدیریت می‌شد.

وی افزود: مشکل تامین مرغ و گوشت مورد نیاز مردم از اواخر اسفند سال گذشته بروز کرد و متولیان بازار این موضوع را به اطلاع مسوولان وزارت جهاد کشاورزی رسانده بودند.

وی با اشاره به بررسی وضع تولید و نیاز گوشت مرغ و گوشت قرمز در جلسات تنظیم بازار با دعوت از وزارت جهاد کشاورزی گفت: مجمع واردات به عنوان بخش خصوصی از وزارت جهاد کشاورزی انتظار داشت تا براساس صورتجلسه‌های سال گذشته و امسال، موضوع کمبود مواد پروتئینی را جدی بگیرد.

وی افزود:‌ حتی اگر متولیان تامین مواد پروتئینی آماری مشخص در باره وضع تولید به مسوولان بازار ارائه می‌کردند، شاید آن وقت می‌شد درباره بازار تدبیر کرد، ‌اما شرایط حاضر نشانگر آن است که هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

باز هم وعده برای کاهش قیمت مرغ

از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت به نمایندگان این اطمینان را داد که قیمت مرغ را به زیر ۵۰۰۰ تومان برگرداند.

محمد علیپور، نماینده ماکو در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به جلسه دیروز این کمیسیون اظهارداشت: اعضای کمیسیون اقتصادی، میزبان مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل بانک‌های مختلف بودند و حول محور گرانی‌‌ها و ضرورت حمایت بانک‌ها از بخش تولید جهت تامین سرمایه در گردش به تبادل نظر پرداختند.

علیپور به توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد افزایش قیمت برخی اقلام بخصوص مرغ اشاره کرد و گفت: وزیر نقطه نظرات نمایندگان را در مورد گرانی مرغ و بقیه اقلام استماع کرد و با توجه به وارداتی که در جهت تامین نیاز‌ها انجام شده به نمایندگان این اطمینان را داد که قیمت مرغ را به زیر ۵۰۰۰ تومان برگرداند.

در همین حال معاون سازمان بازرسی و نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت از کاهش قیمت مرغ در استان تهران طی هفته آینده خبر داد و گفت: قیمت مرغ آزاد در استان تهران به ۵۵۰۰ تومان می‌رسد.

به گزارش ایسنا، سیدعلیرضا موسوی مجد با اشاره به این‌که طی هفته گذشته و در جریان بازرسی‌های انجام شده با بیش از ۲۰۰۰ واحد صنفی متخلف برخورد شد، افزود: پرونده‌های مربوط به گزارش بازرسی به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

وی با بیان این‌که برابر برنامه‌ریزی‌های انجام شده روزانه از ۱۰ هزار واحد صنفی فروش مرغ در سطح استان تهران بازرسی خواهد شد، اظهارداشت: با متخلفان به طور جدی برخورد خواهد شد.

تکذیب شایعه فاسد بودن مرغ‌های دولتی

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان تهران شایعه فاسد بودن برخی از مرغ‌های دولتی با قیمت ۴۷۰۰ تومانی را تکذیب کرد.

داریوش جهان‌پیما در گفت‌وگو با مهر، درخصوص برخی شایعات مبنی بر فاسد بودن برخی از مرغ‌هایی که با نرخ دولتی در استان تهران توزیع می‌شود، اظهارداشت: به هیچ عنوان چنین چیزی صحت ندارد و همه مرغ‌های توزیعی سالم هستند.

وی با بیان این‌که اساسا هیچ مرغی از سال گذشته توسط مسوولان تنظیم بازار برای ماه مبارک رمضان ذخیره نشده است که بخواهد فاسد شده باشد، گفت: ناظرین سازمان دامپزشکی در کشورهایی که قرار است گوشت (قرمز و سفید) تولید شود، مستقر هستند و بر نحوه تولید بهداشتی آنها نظارت کامل دارند.

وی خاطرنشان کرد: براساس روال معمول، هر زمان که محموله گوشت به کشور وارد می‌شود، این محموله از طرف گمرکات سراسر کشور در سردخانه‌ها توقیف می‌شود و پس از آن توسط نمایندگان سازمان دامپزشکی از محموله گوشت وارد شده به کشور نمونه‌برداری صورت می‌گیرد؛ سپس آزمایشات ظاهری و میکروبی روی آن انجام می‌شود و نهایتا اگر این نتایج تائید شود، اجازه ترخیص به این محموله داده می‌شود و در غیراین صورت، این محموله‌ها از گمرکات کشور ترخیص نخواهند شد.

به گفته جهان‌پیما، تاکنون در حدود سه هزار تن گوشت مرغ از ترکیه به کشور وارد شده که از این میزان حدود هزار تن در سطح استان تهران توزیع شده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.