آزادکردن ورود گلر خارجی بی‌اثر بود/ هنوز تیمی دروازه‌بان خارجی نگرفته!

به گزارش خبرنگار مهر، پس از آنکه قانون ممنوعیت استفاده از گلر خارجی با تصمیم اهالی فدراسیون فوتبال برداشته شد، این تصور بوجود آمد که اشتیاق باشگاه های لیگ برتری برای به خدمت گرفتن دروازه بان های ایرانی فروکش کند. مضاف بر اینکه این باشگاه ها در دو سال گذشته با استناد به بالا رفتن قیمت دروازه بان های داخلی به واسطه وضع این قانون، به انتقاد از آن و عملکرد فدراسیون فوتبال پرداخته و خواهان برچیده شدن محدودیت ایجاد شده در فوتبال بودند.

با وجود افزایش دستمزد دروازه بان‌ها، ممنوعیت استفاده از گلر خارجی عرصه را برای حضور چند دروزاه‌بان جوان و جویای نام باز کرد. تا جایی که حتی در نبود این قانون اکثر باشگاه‌ها تمایل دارند از گلرهای داخلی استفاده کنند و آنها را به همتایان خارجی‌شان ترجیح می‌دهند. به احتمال زیاد چهار تیم اول جدول یعنی سپاهان، تراکتورسازی، استقلال و صبای قم به همراه ملوان، فجر، نفت تهران و فولاد خوزستان محافظت از دروازه خود را به یک دروازه‌بان ایرانی می‌سپارند.

از سوی دیگر در حالی که انتظار می‌رفت باشگاه پرسپولیس آسمیر آودوکیچ گلر خارجی خود را به خاطر عملکرد خوبش در لیگ قهرمانان برای فصل آینده حفظ کند، این اتفاق رخ نداد. در لیستی که مصطفی دنیزلی در اختیار باشگاه قرار داده است، هیچ یک از دروازه‌بان‌های فصل گذشته حضور ندارند. به همین خاطر آسمیر آودوکیچ مذاکراتش را با باشگاه مس کرمان آغاز کرد تا شاید در نهایت راهی کرمان شود. با حضور گردان در پرسپولیس این احتمال قوت گرفت.  

البته تیم های ذوب آهن، صنعت نفت و مس کرمان باشگاه هایی هستند که احتمالا سنت شکنی کنند و با توجه به شرایط‌‌ خاص‌شان مجددا استفاده از گلر خارجی را در دستور کار قرار خواهند داد.

 * ذوب آهن
رسول کربکندی سرمربی تیم فوتبال ذوب آهن به صراحت از آمادگی این باشگاه برای جذب دروازه‌بان خارجی می‌گوید. او به مهر گفت: دوست داشتم حداقل یکی از دو دروازه بان فصل گذشته را در اختیار داشته باشم، اما مشکلات مالی و رقم‌های پیشنهادی به گردان و صادقی باعث شد تا این دو گلر را از دست بدهیم. به همین خاطر اولویت ما جذب دروازه‌بان خارجی است.

وی افزود: از بین دروازه‌بان‌های خارجی هم اولویت ما عیسی اندوی است که چند سال سابقه حضور در ذوب آهن را دارد. عیسی الان در یکی از تیم های لیگ دو آلمان بازی می کند که اتفاقا امسال به لیگ دسته یک صعود کرده است. هنوز مشخص نیست که او  لیگ دسته یک آلمان را به لیگ برتر ایران ترجیح می دهد یا خیر. من از طریق چند رابط با او مذاکراتی انجام داده ام و امیدوارم به پیشنهاد ما پاسخ مثبت بدهد.

* مس کرمان
سرمربی تیم مس کرمان معتقد است اولویت اول این تیم در درون دروازه، گلر ایرانی است، اما برای استفاده از دروازه‌بان های داخلی تحت فشار نیست. او در این خصوص گفت: ما با ارشاد یوسفی تقریبا صحبت کرده ایم. البته هم باشگاه و هم این دروازه بان خواسته هایی دارند که در روزهای آینده بیشتر درباره آن بحث می شود. اما در هر صورت برای استفاده از گلر ایرانی تحت فشار نیستیم و در صورتی که با آنها به توافق نرسیم سراغ گزینه های خارجی می رویم. 

مدیران باشگاه مس که در مذاکراتشان با ارشاد یوسفی به مشکلاتی خورده‌اند، با آودوکیچ دروازه‌بان فصل گذشته پرسپولیس صحبت‌هایی انجام دادند تا در صورت نهایی شدن مذاکرات، این گلر در مس به فعالیت خود ادامه بدهد.

* صنعت نفت آبادان
تیم صنعت نفت آبادان هم از جمله تیم هایی بود که آمار گل خورده اش در لیگ یازدهم بسیار زیاد بود. موضوعی که خوزه آلبرتو کاستا را واداشت در لیست بازیکنان فصل آینده اش نام یک دروازه بان خارجی را هم قرار بدهد. گفته می شود نفتی‌ها با یک دروازه‌بان از کشورهای عربی مذاکراتی را هم انجام داده اند، اما هنوز چیزی قطعی نیست.

سیاست سه تیم صعود کننده به لیگ برتر در قبال استفاده از گلر خارجی یا داخلی مشخص نیست. شاید شرایط این سه باشگاه به گونه‌ای پیش برود که مجبور شوند همانند دو سال گذشته به دروازه‌بان‌های ایرانی اعتماد کنند. در هر حال برداشتن یکباره قانون منع استفاده از دروازه بان خارجی در طول فصل نقل و انتقالات این فرصت را از باشگاه‌ها گرفت تا با در اختیار داشتن زمان کافی به دنبال گلر خارجی بروند. به نظر می رسد بر خلاف این فصل، سال آینده باید منتظر حضور دروازه‌بان های خارجی بیشتری در لیگ برتر باشیم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.