آزمایش جنین‌های سقط شده کلید پیشگیری از «سقط مکرر»

۲۴م آذر ،
ممتاز نیوز: یک متخصص بیماریهای ژنتیک گفت: آزمایش جنین های سقط شده کلید طلایی برای کشف سبب سقط و جلوگیری از سقط‌ های مکرر در زنان است.

سعیدرضا غفاری در گفت‌وگو با فارس در مورد راهکارهای پیشگیری از سقط مکرر اظهار داشت: به ختم بارداری و از دست رفتن جنین تا هفته ۲۰ بارداری سقط اطلاق می‌شود و بالای ۲۰ هفته را باروری ناموفق می‌گوییم.

وی با اشاره به اینکه مادری که بارور می‌شود مایل است که بارداری به تولد فرزند منتهی شود اما اگر به هر سببی این اتفاق نیفتد نتیجه آن می‌تواند منشأ ژنتیک یا غیر ژنتیکی داشته باشد.

وی به زوج‌ها پیشنهاد کرد: هنگام ختم بارداری باید محصول بارداری (جنین سقط شده) را مورد آزمایش قرار دهند تا پی ببریم که این سقط به سبب ژنتیک بوده یا غیر ژنتیک.

غفاری ناهنجاری جنینی، ابتلای مادر به بیماری زمینه‌ای از جمله دیابت یا مصرف بعضی مواد تراژن که به بارداری آسیب می‌زنند یا ابتلا به انواع ویروس‌ها و عفونت‌ها را زمینه ساز سقط عنوان کرد.

وی ادامه داد: اگر سقط در سه ماهه اول بارداری اتفاق بیفتد معمولاً سبب ژنتیکی و ناهنجاری‌های کروموزومی جنین در آن دخیل است که ممکن است در بارداری‌های بعدی هم تکرار شود.

این متخصص ژنتیک به این نکته اشاره کرد که بسیاری از خانواده‌ها به سبب داشتن یک بار سقط  از بارداری مجدد هراس دارند و سال‌ها برای بارداری بعدی صبر می‌کنند و زمان مناسب بارداری را به تعویق می‌اندازند.

مسئول کلینیک سلامت،مادر،جنین و نوزاد مرکز درمان ناباروری ابن سینا تصریح کرد: گاهی بسیاری از مشکلات با مداخلات پزشکی قابل درمان است و با شناخت عوامل جلوی سقط مجدد را می‌گیریم. قبل از بارداری با گرفتن یک شرح حال کامل از خانواده و شجره‌نامه مورد لازم را رعایت کنیم.

وی گفت: اگر در سابقه خانوادگی زوج عقب‌ماندگی و معلولیت وجود داشته باشد یا در فامیل درجه یک، ناباروی وجود داردحتی می‌‌توان قبل از بارداری اول آزمایشهای پیشگیری و تشخیصی را انجام داد. حتی بعضی از بیماری‌هآی سیستماتیک وجود دارد که علائمی که ممکن است منجر به سقط شود را نشان می‌دهند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.