آزمایش مکانیک خاک ضامن کیفیت ساخت

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وزارت راه و شهرسازی در گیلان گفت: اجرای پروژه‌های عمرانی با استفاده از مصالح استاندارد و استفاده از خدمات آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک موجب ارتقای سطح کیفی ساخت و سازها می‌شود.

عباس طورانی در جلسه آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به مناسبت روز ملی کیفیت اظهار کرد: روز ملی کیفیت فرصت مناسبی برای پرداختن به این مقوله مهم و کلیدی در بخش‌های مختلف به ویژه صنعت ساختمان و ساخت وسازها و اجرای پروژه‌های عمرانی است. وی با تاکید بر ضرورت توجه به کیفی‌سازی در اجرای پروژه‌ها ابراز کرد: هنوز در نظام کنترل کیفیت و فرآیند اجرای پروژه‌های عمرانی یک حلقه مفقوده وجود دارد و جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است در حالی که آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نبض عمرانی کشور محسوب شده و نقش آن در مراحل اجرایی پروژه‌ها در هر مقیاسی بسیار مهم و کلیدی است.

به گفته این مسئول، اجرای پروژه‌های عمرانی بدون انجام آزمایش‌های کنترل کیفی و استفاده از خدمات فنی و مهندسی یک مشاور آزمایشگاه صاحب صلاحیت و مورد تایید و بی‌توجهی به نتایج و داده‌های آزمایشگاهی و نبود نظارت قوی و موثر موجب هدر دادن سرمایه‌های ملی می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه هزینه انجام آزمایش‌ها حدوداً یک‌درصد هزینه تمام شده یک پروژه است، خاطرنشان کرد: در صورت انجام آزمایش مذکور در پروژه، موجب افزایش عمر مفید و سطح ایمنی به میزان قابل توجه می‌شود که در بسیاری موارد مورد غفلت قرار می‌گیرد و حتی بعضاً کارفرمایان و دستگاه‌های اجرایی در انتخاب مشاور آزمایشگاه به‌جای کیفی‌نگری و توجه به سطح کیفی خدمات فنی و مهندسی آزمایشگاه کمی‌نگری و قیمت پایین خدمات ارزان آزمایشگاهی را ملاک انتخاب قرار می‌دهند.

طورانی، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک را یک شرکت ۱۰۰ درصد دولتی و وابسته به وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: این شرکت کارگزار دولت بوده و ماموریت ارائه خدمات فنی و مهندسی در زمینه آزمایش‌های کنترل کیفی به پروژه‌های عمرانی بخش دولتی و خصوصی را بر عهده دارد و دارای ظرفیت‌های بالا و توانمندی‌های خوبی در زمینه تجهیزات آزمایشگاه و نیروهای متخصص و با تجربه است که در بسیاری از پروژه‌های بزرگ و کوچک استان با نام مشاور کنترل کیفی و بازوی اجرایی حضوری موثر دارد.

وی ابراز کرد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در رویکرد جدید دولت با هدف ارتقای جایگاه این آزمایشگاه به سازمان کنترل کیفی و مرجع حاکمیتی به منظور انجام وظایف خاص تبدیل می‌شود. مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گیلان، ساخت و ساز اصولی با نظارت قوی و موثر و استفاده از مصالح استاندارد و بهره‌گیری از خدمات آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در اجرای پروژه‌های عمرانی را از جمله راه‌های ارتقای سطح کیفی ساخت و سازها ذکر کرد.

منبع : shasa.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.