آزمون ریزش مو

آزمون ریزش مو

ریزش مو ارثی است؟ در مردان بیشتر شیوع دارد یا زنان؟ اگر می خواهید پاسخ این پرسش ها را بدانید، با آزمون ریزش مو همراه شوید…

● آیا ریزش مو ارثی است؟

بله. ریزش مو هم در زنان هم در مردان می تواند ارثی باشد. در موارد بسیار نادر، بیماری های مادرزادی یا نقص در شکل گیری مو از دوران کودکی عامل بروز آن است. شایع ترین دلیل ریزش مو، ریزش موی آندروژنتیک است که در آن ارث و هورمون همراه با هم هستند و در افرادی بروز می کند که گیرنده های هورمون های مردانه یا آندروژن که در ثبات مو اهمیت ویژه ای دارد، دچار مشکل می شود. این عامل می تواند از ۱۸ سالگی فرد را درگیر و به مرور پیشرفت کند. در زنان، ریزش مو معمولا در زمان هایی بیشتر دیده می شود که دچار اختلال های شدید هورمونی می شوند مانند بارداری یا یائسگی. البته خانم ها هرگز دچار طاسی کامل نخواهند شد زیرا هورمون های زنانه در مقابل هورمون های مردانه قرار می گیرند. آمار نشان داده است ۵۰ درصد مردان و ۳۵ تا ۴۵ درصد زنان بالای ۵۰ سال به ریزش موی آندروژنتیک مبتلا هستند. نباید ریزش مو را فقط به ارث نسبت داد و به آن بی توجهی کرد. گاهی عفونت های پوستی، شوک های روانی یا درمان های دارویی عامل ریزش مو هستند. دلایل و اشکال ریزش مو بسیار متفاوت است.

● آیا مصرف برخی داروها باعث ریزش مو می شود؟

بله. اگر دستورالعمل مصرف دارو را مطالعه کنید، به طور حتم در بخش عوارض به این مساله اشاره شده است. البته عوارض دارو در هر شخصی متفاوت است و به میزان حساسیت بدنی فرد بستگی دارد. در شرایطی که ریزش مو به دلیل مصرف دارو باشد، پزشک مکمل تجویز می کند تا جلوی ریزش را بگیرد.

● آیا سوءتغذیه، عامل ریزش مو است؟

بله. کمبود برخی ویتامین ها و موادمعدنی، سلامت مو را به خطر می اندازد. تغذیه نامناسب می تواند باعث نازک و سست شدن موها شود و ریزش آنها را به دنبال داشته باشد، البته این نوع ریزش معمولا موقتی و فقط هشداری است که نشان می دهد بدن دچار کمبود شده است. آهن، منیزیم، ویتامین های گروه B، ویتامین E و کلسیم نقش مهمی در این میان دارند. البته در صورتی که دچار ریزش مو شدید، قبل از مصرف هر نوع مکملی ابتدا با پزشکتان مشورت کنید. بعد از آزمایش خون، پزشک به شما خواهد گفت چه نوع موادغذایی ای را بیشتر مصرف کنید و در صورت لزوم مکمل دارویی برایتان تجویز خواهد کرد.

● آیا کاشت مو، مخصوص مردان است؟

خیر. ریزش مو در مردان شایع تر است. به همین دلیل در رسانه ها بیشتر کاشت مو برای مردان تبلیغ می شود ولی خانم ها هم می توانند این کار را انجام دهند.

● آیا کوتاه کردن مو، رشد آن را سریع تر می کند؟

خیر. درگذشته چنین اعتقادی وجود داشت اما این موضوع صحت ندارد زیرا از نظر علمی به اثبات نرسیده است. کوتاه کردن مو خوب است و باعث می شود بخش های آسیب دیده مو جدا شود ولی کوتاه کردن اثری در رشد نمی گذارد زیرا ساقه، کاملا مرده است.

● آیا استعمال دخانیات باعث ریزش مو می شود؟

بله. پوست سر از عروق ریز خونی تشکیل شده است و استعمال دخانیات می تواند این عروق را تخریب کند. در افراد سیگاری، خون به اندازه کافی در عروق جریان ندارد در نتیجه فولیکول های مو به خوبی تغذیه نمی شوند و می ریزند. این موضوع به خصوص اگر فرد سیگاری ذاتا موهای نازکی داشته باشد یا دچار مشکل های عروقی باشد، بیشتر خواهد بود. بهترین راه برای پیشگیری از ریزش مو در این حالت، ترک سیگار است.

● آیا ریزش مو نشانه اختلال های هومورنی است؟

تا حدودی. اختلال های هورمونی همیشه باعث ریزش مو نمی شوند ولی شایع ترین دلیل آن هستند. برخی مبتلایان به بیماری های تیروییدی نیز دچار اختلال هورمونی و به دنبال آن ریزش شدید مو می شوند. اگر دلیل ریزش مو هورمونی باشد، داروهای خنثی کننده فعالیت بیش از اندازه هورمون ها یا داروهای درمان کننده اختلال می تواند ریزش مو را متوقف کند. شناسایی دلیل اختلال نیز در درمان موثر است.

● آیا استرس، ریزش مو را تشدید می کند؟

بله. وقتی استرس داریم، میزان تولید آندروژن افزایش می یابد. در نتیجه عمر موها کوتاه و ریزش شدید می شود. گاهی ۲ تا ۴ ماه بعد از مسایل استرس زا مانند مرگ نزدیکان، تصادف های شدید، شوک روحی، دوری از عزیزان، سقط جنین و بیماری هایی با تب بالای ۵/۳۹ درجه سانتی گراد، ریزش مو بیشتر می شود. در این شرایط درمان اصلی برطرف کردن استرس و عامل آن است.

● آیا احتمال ریزش مو در هر سنی وجود دارد؟

بله. احتمال ریزش مو از کودکی تا سالمندی وجود دارد. ریزش مو دلیل شرایط فیزیکی، ژنتیکی یا مسایلی است که در طول زندگی پیش می آید. در زنان ریزش مو معمولا بعد از زایمان یا در دوران یائسگی بیشتر اتفاق می افتد و ۲ تا ۳ سال بعد از آن از شدت آن کم می شود. در مردان، سرعت ریزش مو بالاست و ممکن است طی ۳ سال، فرد کاملا طاس شود، گاهی نیز ده ها سال طول می کشد تا موها بریزند اما در بیشتر مردان ریزش مو از ۴۰ ۳۵ سالگی شروع می شود و به ندرت از ۲۰ سالگی نیز دیده می شود.

● آیا ریزش مو در مردان و زنان یکسان است؟

خیر. گرچه هم زنان و هم مردان ممکن است دچار ریزش شوند، اما شکل ریزش در آنها یکسان نیست. ریزش مو در مردان مختص جلوی سر و کناره هاست در حالی که در زنان پراکنده است. البته برخی از انواع ریز ش مو نیز به جنسیت ربطی ندارد. مثلا ریزش مو در اثر التهاب، عفونت یا ضعیف شدن سیستم ایمنی یا شوک های روانی، ربطی به جنسیت ندارد.

● آیا ریزش مو غیرقابل برگشت است؟

خیر. ریزش موا می توانند برگشت پذیر و برگشت ناپذیر باشند. در موارد برگشت ناپذیر، ریشه مو تخریب می شود. در این موارد شاید به کمک دارودرمانی بتوان میزان و شدت ریزش را کند کرد ولی امکان قطع ریزش و رشد مجدد آن وجودندارد.

● آیا هنگام شیمی درمانی موها دچار ریزش می شوند؟

بله. در شیمی درمانی سلول هایی که به سرعت زایش دارند، مورد هدف قرار می گیرند. از آنجا که اولویت در درمان سرطان از بین بردن سلول های سرطانی است، پیشگیری از ریزش مو امکان پذیر نیست. البته بعد از اتمام شیمی درمانی، موها دوباره رشد می کنند و جای نگرانی نیست.

● آیا برخی از داروهای ضدبارداری باعث ریزش مو می شوند؟

بله. اگر خانمی قرص ضدبارداری را به درستی مصرف نکند، در سیکل هورمونی او اختلال به وجودمی آید و باعث ریزش مویش می شود. ریشه موها در برابر اختلال های هورمونی بسیار حساس هستند. البته این موضوع گذراست و با تنظیم مجدد ترشح هورمون ها، ریزش مو قطع خواهد شد.


آخرین مقالات آفتاب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.