آسوشیتد پرس: تقاضای کاخ سفید برای مذاکرات رو در رو با ایران

قبل از آخرین مناظره انتخاباتی باراک اوباما و میت رامنی مطرح شد

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا آقای تومی ویتور TOMMY VIETOR روز شنبه می گوید که کاخ سفید خود را برای مذاکرات تک به تک با ایران برای حل و فصل پرونده هسته ای ایران آماده می کند…

بولتن نیوز: سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا آقای تومی ویتور TOMMY  VIETOR روز شنبه می گوید که کاخ سفید خود را برای مذاکرات  تک به تک با ایران برای حل و فصل پرونده هسته ای  ایران آماده می کند.

در حالی که یکی از مشاوران کاخ سفید روز گذشته خبر مذاکره  رو در روی  آمریکا با ایران را تکذیب کرده بود و تداوم مذاکرات با ایران را در چارچوب ۵+۱ اعلام کرده بود. اما خبر روز یکشنبه ۳۰ مهر ماه ۹۱ از سوی آسوشیتدپرس می گوید که سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا خبر از احتمال مذاکره آمریکا و ایران بر سر پرونده هسته ای داده است.

برخی ناظران سیاسی در آمریکا می گویند که کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا، بعد از اظهارات احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در سفر اخیر خود به مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، مبنی بر آمادگی ایران برای مذاکره با آمریکا، باید شرایط را برای مذاکره رو در رو با ایران فراهم کند.

 سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا آقای تومی ویتور TOMMY  VIETOR روز شنبه می گوید که کاخ سفید خود را برای مذاکرات  تک به تک با ایران برای حل و فصل پرونده هسته ای  ایران آماده می کند.

براساس خبر خبرگزاری آسوشیتد پرس، آقای ویتور همچنین می گوید که آقای باراک اوباما رئیس جمهور قصد دارد که مانع دست یابی ایران به سلاح های اتمی بشود

اوهمچنین میگوید که ایران باید به تعهداتش و وظایفش عمل نماید.
او با لحنی تهدید آمیز می گوید که ایرانی ها باید به مذاکرات رو در رو با آمریکا رضایت دهند در غیر این صورت تحریم های بیشتری را از سوی گروه ۵+۱ شاهد باشد.
اوباما معتقد است که این درست نیست که آمریکا و ایران موافقت کرده اند که مذاکرات رو در رو پس از انتخابات آمریکا داشته باشند ما همچنان می خواهیم که با گروه ۵+۱  و ارتباطات دیپلماتیک راه حل مناسبی برای این موضوع در پیش بگیریم  و می خواهیم ساز و کارهای ۵+۱ را ادامه بدهیم که به صورت دو جانبه و چند جانبه این موضوع را پیش ببریم.
این موضوع پس از آن که نیویورک تایمز اعلام نمود که ایران و آمریکا موافقت کرده اند که پس از ۶ نوامبر ۲۰۱۲ مذاکرات رو در رو را انجام دهند مطرح شده و دولت اوباما معتقد است که دیپلماسی و مذاکره دو جانبه و چند جانبه راه حل موضوع پرونده هسته ای ایران است.  
این در حالی است که روز دوشنبه مناظره اصلی آقای اوباما و آقای رامنی در مورد بحث سیاست خارجی است و موضوع ایران یکی از محوری ترین موضوعات است  و قرار است در این مناظره به موضوع مذاکره با ایران اشاره شود. در نتیجه دولت اوباما تلاش می کند که راه حل مذاکره و دیپلماسی را راه حل مناسب و عملی با ایران معرفی کند تانگرانی ها و انتقادهای موجود را برطرف نماید و به عنوان نقطه قوت سیاست اوباما معرفی نماید.  
به دلیل این که موضوع ایران یک بحث مهم و اساسی در سیاست خارجی آمریکا است و مردم آمریکا به آن توجه دارند لذا دو نامزد انتخابات در نظر دارند که از این طریق و با طرح موضوع مذاکره با ایران برای خود امتیاز کسب کنند و نظر رای دهندگان را جلب کنند و اوباما تلاش دارد که نشان دهد راه حل او تاکنون راهگشا بوده و مذاکرات ادامه دارد و آمریکا فعال است و راه حل دولت اوباما، به حل و فصل مسئله ایران کمک میکند تا از این طریق بتواند امتیازی را در مناظره برای اوباما به دست آورند.
اما در عین حال برخی ناظران معتقدند که رامنی، دولت اوباما را به بی عرضه گی و سهل انگاری و ضعف در سیاست خارجی در سوریه و لیبی و در رابطه با ایران متهم کرده و برای خود در بین تندروهای آمریکا و مخالفان ایران امتیاز کسب کرده است.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.