آسیب‌ مغزی عارضه جانبی نوعی داروی ضد ایدز است

سلامت > تحقیقات

متخصصان جان هاپکینز در یک مطالعه جدید هشدار دادند نوعی داروی رایج و پرمصرف ایدز که امروزه برای درمان‌های بلندمدت مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند موجب آسیب‌ دیدگی سلول‌های عصبی شده و به بروز ناتوانی‌های ذهنی منجر شود.

این متخصصان می‌گویند به طور معمول نزدیک به ۵۰ درصد از مبتلایان به ایدز در نهایت به نوعی از آسیب مغزی مبتلا می‌شوند هر چند این آسیب‌ دیدگی خفیف است اما می‌تواند روی توان رانندگی، کار کردن و حتی انجام بسیاری از فعالیت‌های روزانه تاثیر نامطلوب بگذارد.

به گزارش ایسنا، پزشکان مدت‌ها تصور می‌کردند که بیماری باعث بروز این قبیل آسیب‌های مغزی می‌شود اما متخصصان جان هاپکینز به تازگی دریافته‌اند که مصرف داروی efavirenz نقش کلیدی در بروز آسیب‌های مغزی ایفا می‌کند.

هر چند efavirenz به عنوان دارویی بسیار مفید و موثر برای کنترل ویروس ایدز شناخته شده است اما پزشکان این بار تاکید کردند که در مصرف آن باید بیشتر احتیاط کرد چون مصرف طولانی مدت آن می‌تواند روی مغز تاثیر سوء داشته باشد.

این متخصصان تاکید کردند: به طور قطع مبتلایان به ایدز نمی‌توانند دست از مصرف دارو بکشند چون عواقب ناخوشایندی در پی خواهد داشت اما پزشکان باید در تجویز نوع داروها، دقت بیشتری اعمال کنند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.