«آسیت» یا جمع شدن مایع اضافی در شکم چیست؟

نوشته شده در تاریخ ۱۸/آبان/ – ۱۳:۳۷ و در سرویس اخبار پزشکی ممتاز نیوز

یک فوق تخصص گوارش:

خبرگزاری : یک فوق تخصص گوارش به تشریح بیماری «آسیت» و عوامل ایجاد کننده آن پرداخت و گفت: آسیت یک بیماری بسیار دردناک است که درمان آن نیاز به بررسی علت‌های زمینه‌ای دارد.

دکتر شهاب دولتشاهی درباره بیماری آب آوردگی شکم یا آسیت گفت: تجمع مایع در داخل حفره شکم را آب آوردگی شکم می‌گویند.عوامل مختلفی در بروز این بیماری نقش دارند در برخی موارد بیماری‌های قلبی، کلیوی و کبدی منجر به تجمع مایع می‌شود که در این حالت پرده صفاق(لایه پوشاننده سطح روده) درگیری نداشته و در موارد دیگر برخی بیماری‌ها با درگیری پرده صفاق(مثل سرطان‌ها یا عفونت‌های صفاقی) سبب این تجمع مایع می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش در ادامه یادآور شد:در جریان پیشرفت بیماری‌های قلبی، کلیوی و کبدی به علت افزایش فشار عروق داخل شکم و یا کاهش فشار نگهدارنده داخل عروقی در نهایت موجب تجمع مایع در داخل شکم می‌شود که این دسته از بیماری‌ها درگیری مستقیم پرده صفاق ندارد.

دکتر دولتشاهی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر این بیماری بر اثر سرطان بروز یابد بسیار خطرناک است و نوعا پیش آگهی خوبی ندارد. اگر بیماری کبدی پیشرفته باشد بیماران نیاز به پیوند کبد دارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره درمان این بیماری گفت: درمان این بیماری به نوع بیماری زمینه‌ای بستگی دارد زیرا در ابتدا باید بیماری زمینه‌ای مورد درمان قرار بگیرد به عنوان مثال اگر بیماری‌های قلبی عامل بروز بیماری باشد در ابتدا باید بیماری قلبی کنترل شود و اگر بیماری کبدی منجر به بروز این بیمار باشد بیمار باید داروهای ادرار آور مصرف کنند و جدا از مصرف نمک خودداری کند و در صورت لزوم مایع تخلیه شود.در صورت درگیری در جریان سرطان شیمی درمانی و تخلیه مایع برای کمک به بیمار تا حدی می‌تواند در بعضی موارد موثر باشد.

وی با بیان اینکه آب آوردگی شکم یک بیماری دردناک است گفت: در برخی موارد تجمع مایع به شدت افزایش می‌یابد و به حدود چندین لیتر می‌رسد که این میزان مایع به فرد احساس سنگینی و درد در شکم می‌دهد و ممکن است با احساس تنگی نفس به علت فشار مایع به قفسه سینه همراه باشد.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – پزشکی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.