آشتی دو طایفه بختیاری پس از ۱۰ سال

جمعی از طوایف عشایر شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری با احیای سنت خون بس  اختلافات خود را کنار گذاشته و پس از سال ها با یکدیگر آشتی کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر خون بس از سنتهای دیرینه بختیاری ها است که بزرگان وریش سفیدان طایفه ها پس از مدتی با رایزنی گسترده با خانواده های مقتول و قاتل که گاه چندین سال طول می کشد ، زمیـنه گذشت اولیای دم را از خانواده مقتول فراهم می کنند.

فرماندار شهرستان کوهرنگ گفت : در این ائین که صبح امروز با حضور مقامات محلی، قضایی، بزرگان و اقوام دو طایفه آرپناهی و محمدحسینی از ایل بختیاری در شـهر چلگرد برگزار شد صلح و محبت جای دشمنی در میان افراد این دو طایفه را گرفت.

اختلافات میان دو طایفه آرپناهی و محمدحسینی ده سال پیش به دنبال ، وقوع تصادف رانندگی منجر به فوت زن جوانی از فامیل محمد حسینی شد . در ساختار زندگی ایلاتی حمایت از تمامی افرادی ایل بر عهده همه افرداد است تا انجا که گاه باعث تبدیل شدن اختلافات فردی به اختلافات میان طوایف و ایلات می شود.

خالدی افـزود: در هنگام برگزاری خون صلح صـدها نفر از اهالی و بزرگان عشایر و طوایف روستاهای اطراف به همراه مسوولان محلی دعوت می شوند تا مراسم دیرین خود را با شکوه خاصی برگزار کنند.

شهرستان کوهرنگ بیش از ۷۶ هزار جمعیت ، بافت ایلاتی و عشایری دارد. این شهرستان با مرکز استان چهار محال و بختیاری هشتاد کیلومتر فاصله دارد.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.