آشتی کنانی در خشم و خصومت – بین الملل

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی استراتفور، ۴۰ سال پیش در چنین روزی ( ۲۹ سپتامبر ۱۹۷۲) چین و ژاپن روابط دیپلماتیک خود را بعد از سالها تنش و جنگ و مخاصمه از سر گرفتند. ژاپن قدرت بلامنازع منطقه، قریب به ۸ دهه بر چین مسلط بود و حتی پس از پایان جنگ جهانی دوم، از ادعای مالکیت جزایر برای فشار آوردن بر چینی ها استفاده می کرد.
امروز نیز اختلافات بر سر جزایر سنکاکو و یا همان دیائویو رابطۀ دو کشور را به تیره ترین سطح رسانده است. جزایر مذکور که غیرمسکونی هستند از سوی پارلمان ژاپن ملی اعلام شده و همین مسئله خشم چینی ها را برانگیخته است. جزایر غیرمسکونی، امروز زخم کهنۀ اختلافات میان دو کشور را باز کرده و طی هفته های اخیر تظاهرات های زیادی در دو کشور در حمایت از مالکیت این جزایر برپا شده است. چین حتی اقدام به اعزام ناو به آبهای اطراف جزایر کرده و اعلام نموده که به نگهبانی از جزایر ادامه می دهد.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از ریانووستی چین خریداری این جزایر از سوی دولت ژاپن را خطری برای حاکمیت ارضی خود می داند و هشدار داده عدم لغو این تصمیم برای توکیو پیامدهای جدی خواهد داشت. اختلاف چین و ژاپن بر سر جزایر از اوایل سالهای ۷۰ میلادی ادامه دارد. ژاپن ادعا می کند که این جزایر را از سال ۱۸۹۵ میلادی در اختیار داشته و آنها قبل از آن بی صاحب بودند، اما پکن می گوید جزایر مورد اختلاف ۶۰۰ سال قبل به امپراطوری چین ملحق شده اند.

۴۹۲۶۳
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.