‘آشنایی با علم سنجی ‘ منتشر شد

به گزارش ایرنا ، یکی از نخستین ملزومات پژوهشگران برای ورود به هر حوزه علمی، داشتن درکی صحیح از آن علم است؛ بنابراین، معرفی مباحثی که در محدوده هر علم می‌گنجد بیش از هر چیز ضروری محسوب می‌شود.

در این میان، بیان مفهوم، سابقه، چارچوب، دامنه، اجزاء و کارکردهای هر علم و همچنین تحلیل و بررسی جایگاه و روابط آن در زنجیره به هم تنیده علوم بشری و به‌ویژه بیان این روابط با حوزه‌هایی که با آن، وابستگی بیشتری دارند، دارای جایگاهی برجسته‌ است.

در مجموع، این آشنایی باید شرایطی را فراهم آورد که در نهایت، تصویری درست از زمینه‌های فعالیت و کاربرد آن علم ارائه شود و این تصویر، راهگشای کسانی باشد که هنوز مسیرهای پژوهشی آینده خود را تعیین نکرده‌اند.

بخش اول و دوم این کتاب به بیان سیر تاریخی، مفهومی و روابط میان این حوزه‌های سنجشی با یکدیگر و همچنین روابط میان آنها با سایر حوزه‌ها اختصاص دارد.

در این دو بخش، هر یک از حوزه‌های کتاب سنجی، اطلاع‌سنجی، وب‌سنجی و علم‌سنجی به طور جداگانه مورد توجه قرار گرفته، روابط آنها با یکدیگر تحلیل شده است.

بخش سوم این کتاب، به بیان مفهوم استناد و پایگاههای استنادی و جایگاه آن در علم‌سنجی اختصاص دارد؛ در این بخش، تعدادی از مهم ترین پایگاههای استنادی بین‌المللی و داخلی در مقام بخشی از ضروری ترین ابزارهای علم‌سنجی معرفی خواهندشد.

در بخش چهارم، سعی شده است تصویری صحیح از مفاهیم سنجش، اندازه‌گیری، ارزیابی و برخی دیگر از مفاهیم پراستفاده در علم‌سنجی ارائه شود.

در بخش پنجم کوشش شده در ابتدا استدلال‌های لازم برای ارزیابانه بودن فعالیتهای علم‌سنجی ارائه شود، سپس مهم ترین روشهای ارزشگذاری علم، فناوری و نوآوری که هر یک به نوعی با علم‌سنجی وابستگی دارند معرفی شوند.

سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) کتاب ‘ آشنایی با علم سنجی را در ۵۰۲ صفحه و مبلغ ۸۵۰۰۰ ریال منتشر کرد.

فراهنگ **۱۶۳۰**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۶۱۷۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.