آشنایی با ۱۰ مکان برتر آزمایش هسته ای

اگر به دنبال آشنایی با مکان هایی هستید که مرگبارترین سلاح های ساخت انسان در آن مکان ها آزمایش می شده است این مطلب را مطالعه کنید.

ممتاز نیوز، از سال ۱۹۴۵ میلادی به این طرف سلاح های اتمی در دنیا وارد خدمت شدند و موجب ایجاد تغییری بزرگ در زمینه تکنولوژی های نظامی شد. این سلاح های مخرب دارای قدرت انفجاری بسیار زیادی هستند و همچنین دارای مسئله ای به نام تشعشعات رادیواکتیو هستند که می تواند بسیار سرطان زا باشد. این بمب ها تنها بر روی دو شهر ناکازاکی و هیروشیما در سال ۱۹۴۵ پرتاب شده است و دیگر از این گونه سلاح ها در جنگ استفاده نشده است. کشورهای دارنده این سلاح ها معمولا مناطقی دور افتاده را برای آزمایشات هسته ای خود انتخاب می کردند. البته امروزه به دلیل امضاء توافق نامه هایی در زمینه توقف آزمایشات هسته ای، این گونه آزمایشات متوقف شده است. در این مطلب قصد داریم تا شما را با تعداد مکان های انجام آزمایشات اتمی آشنا کنیم.

کوه کمباران

کشور پاکستان به نوعی جدیدترین عضو باشگاه کشورهای دارنده سلاح های اتمی است و زمان و هزینه های زیادی را برای بدست آوردن سلاح های اتمی صرف کرده است. مشکلات مرزی این کشور با هند که آن نیز یک کشور مسلح به سلاح اتمی است ترس از بروز یک جنگ هسته ای در جنوب آسیا را گسترش داده است. کشور پاکستان از دهه ۷۰ میلادی به دنبال دستیابی به فناوری سلاح های اتمی بود و بنا بر برآوردهای اطلاعاتی از سال ۱۹۸۳ میلادی به این سلاح ها دست یافته است. پاکستانی ها برای آزمایش هسته ای خود یک تونل به طول یک کیلومتر را در زیر ” کوه کمباران” در استان بلوچستان حفر کردند. این کوه به نوعی یک لایه محافظ طبیعی برای این آزمایش به حساب می آمد. پاکستانی ها در ۲۸ می ۱۹۸۸ توانستند با موفقیت آزمایش اتمی خود را به انجام برساند و به عنوان یک کشور دارای سلاح اتمی خود را معرفی کنند.

مارالینگا

انگلستان که در طول جنگ دوم جهانی ضربات خرد کننده ای را از آلمان و همچنین ژاپن در شرق دور دریافت کرده بود می دانست که اقتصاد و صنعت نابود شده این کشور در آن سالها توان بازسازی ارتش انگلستان در ابعاد گذشته را ندارد. این مسئله به همراه گسترش سریع نفوذ کمونیستها در نقاط مختلف جهان باعث شد تا انگلیسی ها به سرعت به سمت ساخت سلاح های اتمی برودند. اما انگلیسی ها با یک مشکل رو به رو بودند و آن هم این بود که این کشور در سرزمین اصلی خود مکان مناسبی برای آزمایش اتمی نداشت.

اما به هر حال هنوز سایه ای از امپراتوری بی غروب انگلستان در قرن نوزده میلادی وجود داشت و انگلیسی ها می توانستند از مستعمرات خود در نقاط مختلف جهان برای این کار سود ببرند. آنها به این منظور دو منطقه در جنوب استرالیا را برای آزمایش انتخاب کردند. منطقه ” امو فیلد” مکانی بود که در سال ۱۹۵۳ دو آزمایش اتمی در آن صورت گرفت و پس از آن به منطقه ” مارالینگا” منتقل شد. تعدادی از ساکنین بومی این منطقه به زور از محل زندگی خود دور شدند. تا اوایل دهه ۷۰ میلادی چندین آزمایش اتمی در این محل صورت گرفت که به دلیل رعایت نشدن اصول حفاظتی باعث آلوده شدن بسیاری از کارکنان انگلیسی و استرالیایی و همچنین بعضی از بومیان نزدیک منطقه شد. این حرکت باعث شد تا انگلیسی ها مجبور به پرداخت غرامت سنگینی به بومیان و نیروهای آسیب دیده خود شود. با وجود پاکسازی های صورت گرفته در این منطقه دیگر به بومیان اجازه بازگشت به محل سکونت قبلی آنها داده نشد.

پوکاران

هندوستان در دهه ۶۰ میلادی و پس از درگیری های مرزی با کشور چین و تجربه یک شکست تلخ و تحقیر آمیز به دنبال دستیابی به سلاح های اتمی رفت. این کشور منطقه ” پوکاران” در ایالت راجستان را برای انجام آزمایش های اتمی انتخاب کرد. اولین آزمایش در این مکان در سپتامبر ۱۹۷۴ رخ داد. با وجودی که دولت هند اعلام کرد که این مکان خالی از سکنه است اما بعضی از گزارشات حاکی از حضور جمعیتی در حدود ۱۵ هزار نفر در نزدیکی این محل است. هندی ها بار دیگر مجموعه ای از آزمایشات اتمی و همچنین یک آزمایش هیدروژنی را در ماه می سال ۱۹۹۸ انجام دادند. از آن تاریخ به بعد هندوستان دیگر آزمایش اتمی صورت نداد. دولت هندوستان از انتشار هر گونه اخباری در مورد سرنوشت افرادی که نزدیک به محل آزمایش بودند جلوگیری می کند.

جزایر مارشال

جزایر مارشال کشوری در اقیانوس آرام است که به نوعی تحت قیومیت دولت آمریکا اداره می شود. این کشور تعدادی از جزایر خود را پس از جنگ دوم جهانی به آمریکا برای انجام آزمایشات اتمی تحویل داد. منطقه مورد نظر ” Bikini Atoll ” نام داشت و در تاریخ ۱ جولای ۱۹۴۶ میلادی اولین آزمایش اتمی در این منطقه انجام گرفت. در این آزمایش چیزی در حدود ۲۵۰ کشتی جنگی در این منطقه قرار گرفت تا میزان قدرت تخریب بمب اتمی در یک نبرد دریایی مورد آزمایش قرار بگیرد. در طول سالها چندین آزمایش اتمی و هیدروژنی در این منطقه صورت گرفت تا آن را به یکی از شناخته شده ترین مکان ها برای آزمایش اتمی در جهان تبدیل کند.

کیریتیماتی

این جزیره در میان اقیانوس آرام یکی از دورافتاده ترین نقاط جهان به شمار می آید و از جهتی در دنیا بی همتا به حساب می آید چرا که تنها مکانی که دو کشور در آن به انجام آزمایش اتمی دست زده اند این جزیره است. در سالهای ۱۹۵۷ و ۱۹۵۸ انگلیسی ها در این جزیره دو آزمایش بمب هیدرو‍ژنی را انجام داده و سپس آن را ترک کردند. در سال ۱۹۶۲ میلادی آمریکایی ها از این سایت شروع به استفاده کرده و تا سال ۱۹۶۹ میلادی در حدود ۲۲ انفجار را در این مکان صورت دادند.

لوپ نور

منطقه لوپ نور در چین مکانی بود که در اکتبر سال ۱۹۶۴ اولی آزمایش اتمی کشور چین در آن صورت گرفت. در این منطقه چیزی در حدود ۴۴ آزمایش اتمی انجام شده است که ۲۲ عدد از آنها در منطقه جوی بالای این مکان و ۲۲ عدد از آنها به صورت زیرزمینی انجام شده است. این منطقه که اولین بمب هیدروژنی چین نیز در سال ۱۹۶۷ در آن محل مورد آزمایش واقع شد یکی از حساس ترین نقاط در چین به حساب آمده و دسترسی به آن برای بسیاری غیر ممکن است.

مورورا

بدون شک بحث برانگیز ترین مکان آزماش اتمی در جهان سایت آزمایشی مورورا در اقیانوس آرام است که به عنوان بخشی از قلمرو فرا سرزمینی فرانسه به حساب می آید. این جزایر برای سالهای طولانی به عنوان محلی برای آزمایشهای هسته ای فرانسه بین سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۶ به حساب می آمد. این جزایر در نزدیکی دو کشور استرالیا و نیوزلند قرار داشتند و مقامات این دو کشور بارها اعتراض شدید خود را در مورد این آزمایش ها اعلام کردند. در این میان حتی کشور نیوزلند یک بار اقدام به اعزام کشتی های جنگی به نزدیک این جزایر برای اعتراض به این اقدامات کرد. بمب گذاری عوامل فرانسوی در کشتی طرفداران صلح سبز در سال ۱۹۸۵ که به مرگ یک نفر منجر شد اعترضات شدیدی را متوجه فرانسه کرده و باعث شد این کشور در سال ۱۹۹۶ آخرین آزمایش اتمی خود را در این مکان انجام دهد.

نویا زملیا

این جزیره یخ زده در منطقه اقیانوس منجمد شمالی برای انجام ۲۲۴ آزمایش اتمی توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق مورد استفاده قرار گرفته است. این محل شهرت خود را به دلیل تست بمب هیدروژنی ” تزار” به قدرت ۵۰ مگاتن در سال ۱۹۶۱ کسب کرده است. این انفجار قوی ترین انفجاری بوده است که تا به امروز در تاریخ بشر اتفاق افتاده است. این محل تا سال ۱۹۹۰ مورد استفاده قرار می گرفته است.

سمیپالاتینکس

این منطقه در کشور قزاقزستان امروزی در سالهای جنگ سرد به عنوان مهمترین مرکز آزمایش های هسته ای اتحاد شوروی سابق مورد استفاده قرار می گرفت. چیزی در حدود ۴۶۵ انفجار اتمی بین سالهای ۱۹۴۹ تا ۱۹۸۱ در این مکان انجام شده است. برای سالها این مکان یکی از مورد علاقه ترین نقاط در دنیا برای سرویس های اطلاعاتی غربی بود. امروز جمعیت زیادی از این کشور به دلیل این آزمایشات دچار مشکل شدند.

صحرای نوادا

به یکی از خطرناک ترین نقاط جهان در جنوب غرب آمریکا، یعنی جایی که در آن نزدیک به ۹۲۸ آزمایش اتمی انجام شده است خوش آمدید. در این مکان بیش از هر نقطه دیگری از جهان آزمایشات اتمی صورت گرفته است. برای مدتها بسیاری از توریستها به این مکان سفر می کردند تا بتوانند شاهد انجام آزمایشات اتمی باشند. این آزمایشات باعث شده است تا میزان افراد مبتلا به سرطان و همچین میزان تولد کودکان ناقص الخلقه در این منطقه زیاد باشد و همچنین باید گفت که این نقطه پس از چرنوبیل در اوکراین دومین مکان آلوده به تشعشعات رادیواکتیو در جهان است.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.