آشپزخانه ماه رمضان

جام جم آنلاین: طی ایام ماه مبارک رمضان بیش از هر چیز به سلامت دستگاه گوارش خود باید توجه کنید. توصیه‌های غذایی که در ادامه می‌آید برای تامین انرژی مورد نیاز بدن شما است.

پیش غذا برای افطار

یک کاسه فرنی با عسل : برای این‌که این پیش غذای مغذی را آماده کنید کافی است به ازای هر لیوان شیر یک تا دو قاشق آرد برنج در ظرف بریزید و همان‌طور سرد آن را هم بزنید و روی گاز بگذارید. می‌توانید این دسر را با شیره انگور یا خرما تهیه کنید که اشتها‌آور و تامین‌کننده املاح و ریزمغذی‌های مورد نیاز شماست و اشتها‌آور نیز هست، اما اگر می‌خواهید از عسل استفاده کنید بهتر است بعد از قوام آمدن فرنی آن را هنگام سرو اضافه کنید، زیرا عسل نباید جوشانده شود.

یک ظرف سوپ جو: از آنجا که در فرنی شیر مصرف کرده‌اید سوپ جو به همراه شیر توصیه نمی‌شود. شما می‌توانید نیمی از یک مرغ را در مقداری آب بجوشانید و آب آن را برای سوپ افطار خود کنار بگذارید و گوشت آن را برای شام و سحری مصرف کنید.

ادویه زیادی به این سوپ نزنید، زیرا شما را زودتر گرسنه می‌کند و سبب تحریک گوارش و رفلکس معده می‌شود.

مقداری سبزی تازه، کمی پیاز و هویج رنده شده و مقداری جو پرک شده به سوپ بیفزایید و آن را نوش‌جان کنید.

یک لقمه نان و خرما و یک لقمه نان و پنیر و سبزی نیز می‌تواند پایان بخش وعده افطار شما باشد.

نوشیدنی

این روزها همیشه تخم شربتی و خاکشیر خیسانده در یک لیوان آب به همراه یک قاشق عسل و یک قاشق سرکه سیب بهترین نوشیدنی است که به شما کمک می‌کند شادابی خود را به دست آورید و سموم انباشته در بدن در اثر کم‌آبی را رفع کنید. این نوشیدنی را همیشه آماده داشته باشید. لیوان بعدی نوشیدنی شما می‌تواند دوغ باشد که املاح موجود در آن سبب تامین املاح از دست رفته در اثر تعرق می‌شود.

چندی بعد یک لیوان آب میوه باز هم شما را سر حال می‌آورد.

میان‌وعده

شما فقط به خاطر سالمندی در معرض یبوست قرار دارید. روزه‌داری هم آن را می‌تواند تشدید کند پس همیشه انجیر، هلو و آلوی خیسانده در یخچال نگه دارید. این میوه‌ها دستگاه گوارش شما را فعال نگه می‌دارد و آب را در بدن شما حفظ می‌کند.

یک عدد موز یا یک عدد انبه بهترین گزینه‌ها برای میوه‌های طول افطار تا سحر هستند.

سحری

در این وعده همان شام همیشگی را درست کنید با این تفاوت که ادویه و ترشیجات را کمتر مصرف کنید. یک پیاله پوره عدس، نخود فرنگی یا یک کاسه کوچک لوبیا چیتی به شما کمک می‌کند روزه‌داری راحت‌تری داشته باشید. در مصرف سحری افراط نکنید. (جام جم – ضمیمه چاردیواری)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.