آشپزخانه مرکز سلامت خانواده

از مدت ها پیش آشپزخانه قلب خانه ها نامیده می شد، اما چرا؟ جدا از اینکه محل تامین خوراک خانواده است مرکز سلامت خانواده هم هست.

همه ما می دانیم که چرا باید آشپزخانه ای تمیز و پاکیزه داشته باشیم و چرا باید به بهداشت آن اهمیت دهیم. همه ما تلاش می کنیم برخلاف دیگر بخش های خانه هر روز برای پاکیزگی آشپزخانه تلاش کنیم تا از سلامت و مفید بودن غذاها و خوراکی هایی که در آن تهیه می کنیم، مطمئن شویم اما همیشه بخش هایی از آشپزخانه هست که ممکن است از چشم ما دور بماند؛ بخش هایی که اگرچه دور از چشم هستند اما می توانند مناطق اصلی برای آلودگی فضا و در نهایت از بین رفتن سلامت باشند.

یک ضرب المثل چینی است که می گوید: «درهم ریختگی کابینت ها و کمدهای آشپزخانه یک روز از عمر شما و اعضای خانواده تان را کاهش می دهد.» شاید در وهله اول با شنیدن این جمله احساس کنید، چینی ها به خیلی موضوعات خرافی باور دارند و این مورد هم یکی از آنهاست اما این طور نیست. علت اینکه چینی ها فکر می کنند درهم ریختگی کابینت ها و کمدهای آشپزخانه با طول عمر مرتبط است، این است که با درهم ریختگی و بی نظمی که در کابینت ایجاد می شود امکان تمیز کردن کف و دیواره کابینت از دست می رود و اصولا افرادی که در خانه شان کابینت آشپزخانه شلوغی دارند کمتر به بهداشت و پاکیزگی آن اهمیت می دهند. این موضوع موجب می شود تا به مرور زمان میکروب ها و آلودگی ها از دیواره ها و کف کابینت به ظرف ها سرایت کند و از این طریق، سلامت و بهداشت اعضای خانواده را به خطر بیندازد. در واقع این بهترین دلیل است که حداقل در آشپزخانه منظم باشید.

● دروازه ای برای ورود بیماری ها

شاید برایتان جالب باشد بدانید که مردم تایلند از هود آشپزخانه با عنوان دروازه اشباح یاد می کنند. آنها معتقدند هود می تواند آلودگی ها و باکتری های زیادی را به آشپزخانه شان وارد کند. به همین دلیل بسیاری از شهروندان قدیمی این کشور از سال های پیش، اجازه نمی دادند هواکش در آشپزخانه شان نصب شود. آنها بر این باور بودند که هود آشپزخانه دروازه ای برای ورود اشباح است که این اشباح می توانند به غذا نفوذ کنند و موجب بیماری و بی حالی اعضای خانواده شوند اما نکته اصلی که پشت این اعتقاد نهفته این است که هود و هواکش به دلیل مکش بخاری که از تهیه غذاها دارد، همواره محل مرطوب و مناسبی برای رشد باکتری ها و آلودگی ها محسوب می شود و از آنجا که این دستگاه همواره بر فراز ظرف ها و قابلمه های غذا قرار می گیرد، امکان وارد شدن آلودگی و باکتری را به مواد غذایی دوچندان می کند. در واقع رعایت بهداشت در مورد هود می تواند شما را از بیماری ها دور کند.

● به سلطان آشپزخانه احترام بگذارید

خرافه دیگری در چین وجود دارد که از اجاق گاز به عنوان سلطان آشپزخانه یاد می کند. مردمی که به این خرافه باور دارند، معتقدند از اجاق گاز تنها باید برای پخت و پز استفاده کرد و افرادی که از اجاق گاز برای مصارف دیگری بهره می برند، مورد خشم نیروهای فرازمینی قرار می گیرند. این باور نیز به مرور زمان رنگ دیگری به خود گرفت. مردم چین در زمان های دور علاوه بر پخت و پز با اجاق گاز از آن برای خشک کردن لباس ها و پارچه هایی که در آشپزخانه داشتند یا برای گرم کردن فضای خانه استفاده می کردند و غالبا بر اثر غفلت و فراموشی یا بروز حادثه ای موجب آتش سوزی در آشپزخانه یا کل خانه می شدند. این مساله موجب شد تا چینی ها مثلی بسازند که در آن از آشپزخانه به عنوان «سلطان آشپزخانه» یاد شود؛ سلطانی که تنها وظیفه اش پخت و پز است. در این مورد باید گفت تمیز بودن اجاق گاز آنقدر ضروری است که نیازی به یادآوری ندارد.

● نگذارید در خانه تان شیری چکه کند

مردم کره از قدیم بر این باور بودند که اگر هر یک از شیرهای آب موجود در خانه مانند شیر آشپزخانه، حمام یا دستشویی چکه کند این مساله به این معناست که ثروت از خانه دور و دور تر می شود. شاید این مساله کمی خنده دار باشد که چگونه چکه کردن شیر آب می تواند پول، ثروت و خوشبختی را از ما دور کند. شاید در وهله اول به نظرتان خرافه بیاید اما کره ای ها از این نکته بسیار خوب مطلع هستند که با چکه کردن آب به مرور به قبض و بهای آب خانه شان افزوده می شود و این مساله می تواند پول و ثروت را از آنها دور کند. از این روست که چینی ها هرگز اجازه نمی دهند هیچ شیر آبی در خانه شان چکه کند. در ضمن این حالت می تواند حالت بهداشتی اتاق ها را تهدید کند.

» سبک زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.