آغاز اجلاس فوق‌العاده سازمان کشورهای تُرک / اردوغان: جهان تُرک یک بدن واحد است

اجلاس فوق‌العاده سازمان کشورهای تُرک با میزبانی ترکیه در آنکارا آغاز شد .

آغاز اجلاس فوق‌العاده سازمان کشورهای تُرک / اردوغان: جهان تُرک یک بدن واحد است

به گزارش ممتاز نیوز، اجلاس فوق‌العاده سازمان کشورهای تُرک با میزبانی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در آنکارا آغاز شد .

در این اجلاس که با محوریت «کمک‌‌های انسانی و مدیریت وضعیت اضطراری» در مجتمع ریاست جمهوری ترکیه برگزار می‌شود، الهام علی‌اف، شوکت میرضیایف، قاسم جومرت توکایف و صدر جباراف، روسای جمهور آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و قربان‌قلی بردی محمداف، رئیس جمهور سابق ترکمنستان و رئیس شورای ملی ترکمنستان حضور دارند.

رئیس جمهور ترکیه و قاسم جومرت توکایف، همتای قزاقستانی وی با یک خودرو وارد محل برگزاری اجلاس شدند. دیگر رهبران حاضر در این اجلاس نیز توسط مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه مورد استقبال قرار گرفتند.

در مراسم استقبال از رهبران حاضر در اجلاس، پرچم ۱۶ دولت تُرک تاسیس شده در طول تاریخ برافراشته شد.

این اجلاس با پیشنهاد آذربایجان و به منظور همبستگی با ترکیه به دلیل زلزله‌های ششم فوریه برگزار می‌شود و موضوعاتی در خصوص توسعه همکاری‌ها در مبارزه با حوادث طبیعی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. موضوعات مشترک سازمان کشورهای تُرک نیز از دیگر محورهای این اجلاس اعلام شده است.

چاووش‌اوغلو: تشکیل سازمان کشورهای ترک رویای همه ما بود

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه طی سخنان نشست شورای وزیران سازمان کشورهای ترک در آنکارا گفت: تشکیل سازمان کشورهای ترک، رویای همه ما بود که به حقیقت پیوست.

وزیر امور خارجه ترکیه طی سخنانی در این نشست اظهار داشت: می‌خواستیم که با دستور‌کار دیگری این اجلاس را برگزار کنیم. ولی به دلیل فاجعه قرن موضوع «کمک‌رسانی انسانی و مدیریت وضعیت اضطراری» را انتخاب کردیم. در غم بزرگی هستیم. می‌دانیم که این غصه تنها در ترکیه احساس نمی‌شود.

اردوغان : یک بار دیگر نشان خواهیم داد که جهان تُرک یک بدن واحد بوده و یکدل هستند

اردوغان گفت: سازمان کشورهای تُرک حمایت قدرتمند و قاطع خود را از جمهوری تُرک قبرس شمالی نشان داد و به مبارزه برای به رسمیت شناختن آن و رفع محدودیت‌هایش ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: معتقدم به‌عنوان سازمان کشورهای تُرک علاوه بر توسعه حمل‌و‌نقل و زنجیره‌های تامین منطقه‌ای، در تضمین امنیت انرژی نیز نقش راه‌بردی ایفا خواهیم کرد.

وی افزود: (روسیه-اوکراین) به تلاش‌های خود برای بازگرداندن طرفین به میز مذاکره ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.