آغاز داوری‌های جشنواره هشت از شهریورماه

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نخستین جشنواره ادبی هشت، صبح امروز سه‌شنبه ۶ تیر با حضور حسین فتاحی دبیر این جشنواره در بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

در این نشست خبری، حسین فتاحی با اشاره به اینکه بسیاری از مضامین بزرگ عرفانی و اخلاقی در روزگار ما به دلیل فعالیت بیش ازاندازه‌مان امکان بازنمایی و کشف دوباره را از دست داده است، اظهار کرد: بنیاد با همین رویکرد مضمون نوع حضور امام رضا (ع) در هشت سال دفاع مقدس را که تا به حال کمتر مورد توجه قرار گفته است به مناسبت دهه کرامت و همزمانی آن با سالگرد هشت سال دفاع مقدس دستمایه قرار داده است و از نویسندگان کشور خواسته است تا آثار خود در این زمینه را برای داوی در این جشنواره ادبی شرکت دهند.

فتاحی ادامه داد: فراخوان جشنواره ما در سه رشته داستان کوتاه، داستان مینی‌مال و خاطره منتشر شده است و به پذیرش آثار می‌پردازد. این آثار شامل آثار داستانی که پیش ازاین نوشته شده است و نیز آثار داستانی‌ای خواهد شد که منحصرا برای جشنواره نوشته و ارسال خواهد شد.

وی مهلت دریافت اثر برای شرکت در این جشنواره را تا اوایل شهریوراعلام کرد و گفت: جوایز ما در این جشواره شامل هشت سکه بهار آزادی برای نفرات اول هر بخش، هشت نیم بهارآزادی برای نفرات دوم وهشت ربع بهارآزادی برای نفرات سوم به همراه یک سفر زیارتی به مشهد مقدس خواهد بود و برای برگزیدگان شهر مشهد نیز هزینه این سفر پرداخت خواهد شد. در کنار آن تعدادی آثار تقدیری نیز در هر رشته خواهیم داشت.

فتاحی در ادامه از انتشار تمام آثار برگزیده در قالب یک عنوان کتاب خبر داد و گفت: هدف ما از برگزاری این جشنواره که بخشی از جشنواره فرهنگی امام رضا (ع) به شمار می‌رود، ایجاد انگیزه برای نوشتن سوژه‌هایی است که از سوی نویسندگان یافته شده، اما فرصت نوشتن برای آنها فراهم نبوده است و این جشنواره به نوعی آنها را ترغیب می‌کند تا اثر قابل اعتنایی را به ادبیات ما بیفزایند.

وی ادامه داد: ما در داوری‌های خودمان به طور قطع از نویسندگان و داوران مطرح کشور بهره خواهیم برد، اما تا پایان رسمی دریافت آثار از اعلام اسامی خودداری می‌کنیم تا طیف بیشتری از نویسندگان ما در این موضوع وارد شوند.

دبیر نخستین جایزه ادبی هشت ادامه داد: آثار چاپ شده و یا برگزیده شده در دیگر جشنواره‌ها در صورت شرکت در این جشنواره ادبی مزیت برتری نسبت به سایر آثار نخواهد داشت و تنها به قوت اثر در موضوعی که مد نظر ماست توجه خواهیم کرد. البته داوری اولیه آثار رسیده ممکن است زودتراز پایان فراخوان آغاز شود، ولی داوری نهایی پس از دریافت تمام آثار در شهریورماه خواهد بود.

فتاحی تاکید کرد: در جشنواره‌هایی مانند کتاب سال دفاع مقدس کلیت موضوع دفاع مقدس مدنظر است، اما ما در اینجا به دنبال بررسی تاثیر مادی و معنوی حضور امام رضا (ع) بر هشت سال دفاع مقدس هستیم و سعی داریم ویژگی‌های آن را به شکلی خاص و داستانی معرفی کنیم و هدفمان نیز این است که نویسندگان ما به این موضوع تشویق شوند.

پیش از هرچیز به دنبال داستان هستیم

رسول آبادیان، مسئول اجرایی این جشنواره ادبی نیز در سخنانی در این نشست خبری با اشاره به اینکه یکی از اهداف بنیاد ادبیات داستانی پیشنهاد راه و رسم داستان نویسی است، گفت: این جشنواره و موضوع آن برای اولین بار در ایران مطرح می‌شود و به همین خاطر امیدواریم با توجه به تازگی و جذابیت موضوع به آن توجه ویژه‌ای شود و حتی دوستانی هم سابق بر این با خلق اثری توانسته‌اند در جشنواره‌های مشابه برگزیده شوند در این جشنواه نیز شرکت کنند.

وی تاکید کرد: اولویت ما در این جشنواره بررسی کیفی آثار است؛ آن هم در فضایی که ادبیات داستانی امروز به صورت دقیقه‌ای و لحظه‌ای در حال پیشروی است. البته در کنار کیفیت موضوع تکنیک نیز از ذهن ما دور نیست؛ ولی در مجموع پیش از هر چیز داستان باید به معنای کلی داستان باشد و پس از آن به بررسی موضوع جشنواره در آن توجه خواهد شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.