آغاز عملیات «پانگه آ ۵» و ماجرای نفوذ کارمند اخراجی به سایت یک دانشگاه

یک مقام انتظامی در استان خراسان رضوی ماجرای ۲ پرونده مبارزه با فروش اینترنتی داروهای غیرمجاز معروف به عملیات «پانگه آ ۵» و چگونگی ایجاد اختلال و نفوذ کارمند اخراجی در سایت یک دانشگاه را تشریح کرد.

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز،  رئیس پلیس فتای خراسان رضوی روز گذشته درباره پرونده کارمند اخراجی گفت: نماینده حقوقی یکی از دانشگاه های استان با تسلیم شکوائیه ای به پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) اعلام کرد: فرد یا افرادی با نفوذ غیرمجاز در سایت دانشگاه موجب اختلال در کارایی شبکه سرور شده اند.

سرهنگ محسن عرفانی افزود: نماینده این دانشگاه درخواست کرد تا پلیس عوامل این اقدام مجرمانه را شناسایی کند بنابراین و با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، گروه ویژه ای از کارآگاهان مسئول پیگیری این پرونده شدند و تحقیقات گسترده ای در این باره آغاز شد.

وی اضافه کرد: کارآگاهان درادامه بررسی ها به سرنخی دست یافتند که نشان می داد چندی پیش یکی از مدیران شبکه رایانه ای دانشگاه به دلایل مختلفی از کار برکنار شده است و در پی این اقدام،

دیگر همکاران این کارمند نیز به صورت جمعی استعفا داده اند. سرهنگ عرفانی خاطرنشان کرد: طبق تحقیقات انجام شده مشخص شد که سیستم های رایانه ای دانشگاه پس از ماجرای استعفای این افراد دچار اختلال شده است به همین خاطر این احتمال قوت گرفت که ممکن است اختلال موجود در پی کینه توزی باشد چرا که این افراد کاملاً با سیستم های رایانه ای دانشگاه آشنا بودند بنابراین کارشناسان پلیس به طور غیرمحسوس به مستندات و شواهد غیرقابل انکاری دست یافتند که نشان می داد فرد یا افرادی از کارمندان مذکور در این ماجرا نقش دارند.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی تصریح کرد: کارآگاهان پس از جمع آوری این اطلاعات، تحقیقات خود را از ۷ مظنون که ۴مرد و ۳زن بودند آغاز کردند که در نهایت یکی از آنان لب به اعتراف گشود و اتهام خود را پذیرفت بنابراین وی پس از تشکیل پرونده مقدماتی و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد. سرهنگ عرفانی به افرادی که در مشاغل حساس و خاص هستند و رمزهای رایانه ای مدیریتی را در اختیار دارند توصیه کرد: هرگونه تغییر و تحول در خصوص واگذاری این رمز به جانشین بعد از خود را با دقت انجام دهند تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

وی همچنین به مدیران نیز توصیه کرد: در انتخاب مسئولان بخش رایانه دقت لازم را به خرج دهند و در صورت اخراج و یا استعفا کلیه رمزهای مدیریتی را تغییر و آن را فقط در اختیار افراد معتمد خود قرار دهند.

عملیات پانگه آ ۵

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی همچنین به کشف ۴۵۰۰قلم داروی قاچاق و غیرمجاز طی ۴۸ ساعت در خراسان رضوی اشاره کرد و به خراسان گفت: برابر تدابیر سازمان بین المللی پلیس جنایی (اینترپل) همه ساله طرح عملیاتی برخورد با فروش داروهای غیرمجاز در فضای مجازی موسوم به «پانگه آ» در کشورهای عضو انجام می شود که سال گذشته این طرح با عنوان «پانگه آ ۴» به اجرا درآمد و استان خراسان رضوی جایگاه دوم کشور را کسب کرد.

سرهنگ محسن عرفانی با بیان این که این طرح از هفتم مهرماه سال جاری نیز در ۸۸ کشور با عنوان (پانگه آ ۵) آغاز شد افزود: طی ۴۸ ساعت حدود ۴۰ سایت و وبلاگ در ارتباط با فروش اینترنتی داروهای غیرمجاز و قاچاق شناسایی شد و مورد بررسی قرار گرفت.

وی یادآور شد: در این ارتباط ۴ تن از سرکردگان فروش داروهای غیرمجاز دستگیر شدند و حدود ۴۵۰۰قلم داروی قاچاق که بیشتر آنها داروهای جنسی هستند کشف و ضبط شد. وی با بیان این که فروش این گونه داروها به صورت اینترنتی و آنلاین است و وجه آن پس از تحویل کالا در منازل دریافت می شود خاطرنشان کرد: متهمان سعی می کردند ردپایی از خود به جای نگذارند و داروها نیز به صورت قاچاق درحالی وارد کشور می شد که کاملاً تقلبی بود و مشخص نیست در کدام کشور ساخته شده است.

وی در پایان به شهروندان توصیه کرد: از خرید داروهایی که در ماهواره ها و یا سایت های غیرمجاز اینترنتی تبلیغ می شود خودداری کنند و حتماً به برچسب وزارت بهداشت روی داروهای مصرفی دقت داشته باشند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.