آغاز نصب عرشه فاز ۱۷ میدان گازی پارس جنوبی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

عملیات نصب عرشه (TOP DECK ) فاز ۱۷ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در آب های خلیج فارس آغاز شد.

به گزارش تفسیری سرویس اقتصادیممتازنیوز،‌ مدیر عملیات حفاری فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در شرکت  ملی حفاری ایران  با بیان این که نصب این عرشه در چارچوب طرح تولید سریعهنگام از این فازها صورت می گیرد، افزود: پیش بینی می شود این عملیات یک هفته به طول انجامد.

سیامک شفیعی گفت: در این ارتباط دستگاه حفاری از سکو جدا سازی و به سمت عقب کشیده می شود و پس از نصب عرشه دوباره به محل استقرار خود برگشت  داده می شود و عملیات حفاری چاه ها دنبال خواهد شد.

وی افزود: پس از مستقر شدن دکل در حدود ۲ هفته مراحل تکمیل چاه ها انجام و پس از عملیات مشبک کاری، هفت حلقه چاه آماده بهره برداری می شود.

مدیر عملیات حفاری فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در شرکت ملی حفاری ایران گفت: برای شتاب بخشی در اجرای طرح از ابتدا یک دستگاه حفاری فوق سنگین ( سوپر ریگ) به کار گرفته شد که با توجه به اجرای عملیات حفاری به صورت دسته ای (جمعی) میانگین حفاری هر حلقه چاه در این فاز ۶۴ روز بوده است که رکورد خوبی در عملیات حفاری در پارس جنوبی محسوب می شود.

شفیعی افزود: در این زمینه در فاز ۱۷ بیش از ۳۹ هزار متر و فاز ۱۸ افزون بر ۳۵ هزار متر و در مجموع فراتر از ۷۴ هزار متر حفاری شده است.

مدیر عملیات حفاری فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در شرکت ملی حفاری ایران گفت: اجرای حفاری این پروژه به صورت کلید در دست (EPD ) از سوی این شرکت با استقرار ۲ دستگاه حفاری دریایی در دست اجراست.

وی با اشاره به این که پیش بینی شده است برای حفر ۲۲ حلقه چاه در فازهای ۱۷ و ۱۸ در مجموع حدود ۹۰ هزار متر حفاری انجام شود، افزود: در اجرای این طرح مطالعات لازم برای شناسایی لایه های زمین شناسی، مهندسی و برنامه ریزی حفاری، خدمات فنی، تامین کالا، مواد، دستگاه های حفاری و همچنین مدیریت و نظارت بر اجرای طرح در تعهد شرکت ملی حفاری ایران است.

شفیعی گفت: اولین دستگاه حفاری برای آغاز عملیات حفاری در فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی ۲۶ اسفند سال ۱۳۸۸ در این موقعیت مستقر و عملیات حفاری را از  ۱۱ فروردین سال ۸۹ آغاز و دومین دستگاه نیز ۱۹ بهمن همان سال کار خود را در پارس جنوبی آغاز نمود./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.