آغاز نصب ماشین های نسل دوم در بخش زیرزمینی نطنز+ ۴ نکته فنی

۱۲ام بهمن ،

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، حامد علوی، ایران هسته ای- اعلام نصب ماشین های نسل دوم در بخش زیرزمینی نطنز، به خبر اول رسانه های غربی تبدیل شده است.
 
خبرگزاری های غربی روز پنج شنبه ۱۲ بهمن (۳۱ ژانویه) به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کردند که ایران این آژانس را مطلع کرده است که می خواهد تعدادی از ماشین های سانتریفیوژ نسل دوم خود را که به IR-2m موسوم است، در بخش زیر زمینی تاسیسات غنی سازی نطنز نصب کند.
 
این ماشین های پیش از این به طور آزمایشی در بخش رو زمینی نطنز به طور آزمایشی در حال تست بوده است.
 
منابع غربی می گویند ایران روز چهارشنبه ۴ بهمن (۲۳ ژانویه ۲۰۲۴) در نامه ای به آژانس اطلاع داده است که قصد دارد تعدادی ماشین IR-2m را در واحد A22 از بخش زیر زمینی نطنز نصب کند.
 
کارخانه غنی سازی نطنز، به دو  سالن تولید  A  و سالن تولید B تقسیم شده است. مطابق با اطلاعات طراحی ارائه شده از سوی ایران، ۸ واحد برای سالن تولیدA  با ۱۸ آبشار درهر واحد که روی هم حدود ۲۵۰۰۰ سانتریفیوژ می گردد برنامه ریزی شده است.
 
هر دو واحد A وB  در بخش زیر زمینی نطنز قرار دارد.
 
در بخش رو زمینی ۶ آبشار فعالیت می کند که اکنون به تست نسل های تازه ماشین های سانتریفیوژ اختصاص دارد.
 
درباره تعداد ماشین هایی که ایران بنا دارد در واحد A22 نصب کند اطلاعی در دست نیست، ولی فردریک دال خبرنگار رویترز در آژانس روز ۱۲ بهمن از وین گزارش کرده است که منابعی داخل آژانس می گویند ایران قصد دارد ۳۰۰۰ ماشین نوع IR-2m را در بخش زیر زمینی نصب کند.
 
به لحاظ فنی، این اقدام حاوی چند نکته بسیار اساسی است:
 
۱- تا کنون تمامی ماشین های سانتریفیوژ موجود در بخش زیرزمینی نطنز از نوع اول بوده است. این خبر نشان دهنده آن است که ایران برای اولین بار تصمیم گرفته از نسل دوم ماشین های سانتریفیوژ در بخش زیر زمینی نطنز که واحد کاملا صنعتی است استفاده کند. بنابراین، از این پس بخش صنعتی نطنز میزبان دو نوع ماشین خواهد بود.
 
۲- با توجه به اینکه هم پایداری، هم مقاومت، هم بازدهی و هم قدرت تفکیک ماشین های نسل دوم، بسیار بیشتر از ماشین های نسل اول است، بنابراین سرعت غنی سازی در نطنز افزایش خواهد بافت.
 
۳- با توجه به اینکه اندازه غنی سازی درنطنز تا ۵ درصد است، احتمالا ماشین های تازه هم اورانیوم را تا همین میزان غنی خواهند کرد.
 
۴- این اقدام نشان دهنده آن است که بر خلاف ارزیابی منابع غربی ایران از حیث مواد اولیه هیچ مشکلی برای ساخت ماشین های نسل ۲ در تعداد بسیار ندارد و توانسته تحریم های را از این حیث دور بزند.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.