آغاز نصب کنتورهای هوشمند گاز در مسکن مهر/ کمبود کنتور گاز نداریم

مجتبی شیخ بهایی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت تفکیک کنتورهای گاز مشترکان خانگی و تجاری، گفت: سال گذشته در سطح کل کشور بیش از ۳۰۰ هزار کنتور مشترکان خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده تفکیک و جداسازی شده است.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه همچنین در استان تهران هم سال گذشته ۱۶۰ هزار دستگاه کنتور تفکیک شده است، تصریح کرد: در حال حال حاضر هیچگونه کمبود کنتوری برای تفکیک مشترکان گاز وجود ندارد.

 

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با اعلام اینکه در صورت درخواست مشترکان امکان تفکیک کنتور گاز مجتمع های مسکونی وجود دارد، اظهار داشت: پس از درخواست مشترکان در مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت عملیات تفکیک کنتور گاز انجام می‌گیرد.

 

این مقام مسئول همچنین در خصوص نصب و راه اندازی کنتورهای هوشمند گاز هم توضیح داد: در حال حاضر مراحل نصب و راه اندازی آزمایشی کنتورهای هوشمند گاز آغاز شده است.

 

وی با بیان اینکه هم اکنون نصب این کنتورها در برخی از واحدهای مسکن مهر کلید خورده است، تبیین کرد: بر این اساس اخیرا در مسکن مهر پرند تعدادی کنتور هوشمند گاز نصب شده است.

 

به گزارش مهر، نصب و راه اندازی کنتورهای هوشمند گاز از برنامه‌های دولت برای کاهش خطای انسانی در محاسبه صورت حساب گاز مشترکان و به حداقل رساندن آمارهای دستکاری کنتورهای فعلی گاز است.
 
تسهیل در روند اندازه گیری مصرف گاز، کنترل تقاضا، ارتقای دقت اندازه‌گیری گاز مصرفی، عدم مراجعه ماموران به درب منازل برای قرائت کنتور، دریافت اطلاعات کنتور از راه دور، کنترل میزان انتقال گاز و قطع شبکه در زمان زلزله از مهمترین مزیتهای نصب و راه اندازی کنتورهای هوشمند گاز به شمار می روند.
 
در حال حاضر نصب و راه اندازی نزدیک به ۱۰ هزار کنتور هوشمند گاز برای مشترکان خانگی آغاز شده است که با تکمیل مراحل آزمایشی و ارزیابی به زودی با جمع آوری کنتورهای فعلی کنتورهای هوشمند جایگزین آنها خواهد شد.
 
تعیین قیمت فروش کنتورهای هوشمند تنها پاشنه آشیل این فن آوری جدید گازی است به طوری که تاکنون مصوبه ای برای تعیین قیمت کنتورهای هوشمند گاز تعیین نشده اما برآوردها نشان می دهد هزینه نسل جدید کنتورها ۴ تا ۵ برابر هزینه نصب کنتورهای معمولی گاز است.
 
پیش بینی می شود هزینه کنتورهای هوشمند گاز در مجموع به کمتر از ۲۰۰ هزار تومان برسد که دولت به دنبال تامین تسهیلاتی برای کاهش بار مالی نصب این سامانه های جدید اندازه گیری گاز در بین مشترکان است.
 
در مجموع با توجه به برنامه دولت برای واقعی شدن قیمت گاز تا ۷۵ درصد فوب خلیج فارس، از امسال اندازه گیری و تحویل گاز در بخشهای مختلف در دستور کار قرار گرفته است که ایجاد انشعابات غیر مجاز و یا دستکاری کنتورها قطعا علاوه بر افزایش ریسک حوادث گازی منجر به بالا رفتن آمار گازهای گمشده خواهد شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.