آغاز نمایشگاه مشترک صنایع دستی و کارگاه کاشی‌کاری جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در شهر مرو

نمایشگاه مشترک صنایع دستی و کارگاه کاشی کاری جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با حضور شرکت های تولیدکننده صنایع دستی دو کشور و نیز به همراه کارگاه آموزشی کاشیکاری سنتی ایران در شهر باستانی مرو افتتاح شد.

آغاز نمایشگاه مشترک صنایع دستی و کارگاه کاشی‌کاری جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در شهر مرو

به گزارش ممتاز نیوز، نمایشگاه مشترک صنایع دستی و کارگاه کاشی‌کاری ایران و ترکمنستان با حضور «علی مجتبی روزبهانی» سفیر کشورمان در ترکمنستان، «اسماعیل اورازوف» نماینده وزارت فرهنگ ترکمنستان و رئیس موزه هنرهای تجسمی عشق آباد، دیگر مقام های ترکمنستان، برخی دیپلمات‌ها، شهروندان مرو و تولیدکنندگان صنایع دستی دو کشور به همراه اجرای گروه های موسیقی آئینی کشورمان، پنج شنبه ۲۳ آذر در محل موزه تاریخ و کشورشناسی شهر باستانی مرو افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه «اسماعیل اورازوف» نماینده وزارت فرهنگ ترکمنستان و رئیس موزه هنرهای تجسمی عشق آباد گفت: با سیاست رییس جمهوری ترکمنستان بخش فرهنگ روز به روز رشد و توسعه پیدا می کند. صنایع دستی در هر کشوری نشانگر رشد اقتصادی آن کشور می‌باشد و در ترکمنستان نیز برای رشد حوزه صنایع دستی فعالیت‌های زیادی صورت می گیرد.

«علی مجتبی روزبهانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان نیز ضمن ابراز خشنودی از نخستین سفر کاری خود به شهر باستانی مرو، گفت: این مناسبت مهم در شهری برگزار می شود که خود شهری تاریخی و فرهنگی و یکی از مراکز صنایع دستی می باشد که بخشی از مشترکات ایران و ترکمنستان را تشکیل می دهد.

وی در ادامه افزود: صنایع دستی، سفیران فرهنگی اقوام گذشته و حال و تجلی گاه هنر و خلاقیت اقوامی هستند که با این صنایع سر و کار دارند. توجه به این صنعت در حال حاضر، نه تنها ما را با گذشته مردمان در هر منطقه پیوند می دهد بلکه در حد توان می تواند ما را در همان فضایی قرار دهد که انسان ماشین زده امروز از آن جدا افتاده است.

روزبهانی با اشاره به جایگاه بسیار بالای ایران در حوزه صنایع دستی گفت: سفره رنگین صنایع دستی ایران که از تنوع، ظرافت و قدمت بالایی نیز برخوردار می باشد و هر کدام با مهر و تأیید یونسکو جهانی نیز شده است، بیانگر جایگاه بسیار بالای ایران در حوزه صنایع دستی در جهان می باشد به طوری که براساس آمار شورای جهانی صنایع دستی از ۵۹ شهر جهانی صنایع دستی که در دنیا به ثبت رسیده اند ۱۱ شهر و ۳ روستای صنایع دستی جهانی از ایران می باشند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور گفت: ایران در حوزه های مختلف صنایع دستی و سنتی و حفاظت از میراث ملموس و ناملموس گذشتگان آمادگی دارد با ترکمنستان در سطوح مختلف دوجانبه، منطقه ای و بین المللی همکاری کند.

نمایشگاه صنایع دستی ایران و ترکمنستان به مدت ۲ روز تا جمعه ۲۴ آذر ادامه دارد. همچنین؛ گروه های موسیقی آئینی کشورمان و ترکمنستان به طور مشترک عصر روزهای پنج شنبه و جمعه ۲۳ و ۲۴ آذر در مرکز تئاتر درام دولتی کمینه استان مرو اجرا خواهند داشت.

انتهای پیام/


ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.