آغاز هفتمین جشن ملی پسته در رفسنجان

هفتمین جشن ملی پسته شامگاه یگشنبه با حضور جمعی از مسئولان و مردم در محل تپه های ماسه بادی شهر صفاییه رفسنجان آغاز شد.

آغاز هفتمین جشن ملی پسته در رفسنجان

به گزارش ممتاز نیوز، هفتمین جشن ملی پسته در رفسنجان طی روزهای ۲۶ تا ۳۰ شهریور در پنج منطقه از این شهرستان شامل شهر صفائیه با نام پسته و کشک مغز، در روستای اسماعیل آباد با نام پسته و شکرگزاری؛ در شهر کشکوئیه با نام پسته و گلیم تاس، در روستای کبوترخان با نام پسته و بستنی و در خانه حاج آقا علی با نام پسته و مس برگزار می شود.

فرماندار رفسنجان در این آیین گفت: این خطه دارای ۸۰ هزار هکتار باغ پسته است و باید دست کشاورزان را بوسید که در شرایط تنش آبی، گرما و سرما این محصول استراتژیک را در دمای ۴۵ درجه تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می کنند.

حسین رضایی افزود: حوزه پسته رفسنجان دارای چالش هایی است که یکی از آن ها ضعف در حوزه مدیریتی و بهره وری است.

وی با بیان اینکه باید بر روی بهره وری این محصول کار کرد تصریح کرد: ۸۰ درصد باغ ها دست خرده مالکان است که حوزه مدیریتی پسته را سخت تر کرده لذا با مدیریت یکپارچه سازی باغات می توان آمار تولید و بهره وری را افزایش داد که با تدابیر اندیشمند قرار است این فرایند یکپارچه سازی اجرا شود.

فرماندار رفسنجان خاطر نشان کرد: رفع تعهد ارزی، شناسنامه دار کردن باغ های پسته و استاندارد اجباری از جمله مشکلات حوزه صادرات پسته است.

وی افزود: استاندار کرمان در خصوص این موارد با آیت الله رییسی رییس جمهور کشورمان صحبت کرده است و قرار است این مشکلات هفته آینده در سال عالی پسته مطرح و برطرف شوند.

رضایی ادامه داد: استاندارد اجباری پسته که ۲ سال پیش توسط سازمان استاندارد ملی تدوین شده نواقصی دارد و البته بحث شناسنامه دار کردن باغات پسته ( Qr cod ) هم دارای مشکل است زیرا ۲۰۰ هزار قطعه باغ پسته در رفسنجان وجود دارد.

وی گفت: امیدواریم بحث تنش های آبی در شهرستان برطرف شوند و اگر دولت کمک بلاعوض را ارایه دهد کشاورزان هم در اجرای طرح های نوین آبیاری پیشقدم خواهند شد.

فرماندار رفسنجان ادامه داد: امسال ایران ۲۰۰ هزار تن محصول پسته تولید کرد که از این میزان ۷۰ هزار تن یعنی ۳۴ درصد پسته کشور در رفسنجان تولید شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز گفت: امسال سال پر رقابتی برای پسته در بازار جهانی است و آمریکا ۶۰۰ هزار تن و ایران ۲۰۰ هزار تن پسته دارد.

سید مهدی طبیب زاده افزود: برای رفع موانع صادراتی تمام تلاش ها در حال انجام است و امیدواریم با پیگیری های جدی توسط نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس به نتیجه برسد که اگر این موارد برطرف نشوند ۵۰ درصد کارت های بازرگانی تعلیق می شوند.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا ۲ جلسه در بانک مرکزی داشتیم به نتایج خوبی خواهیم رسید و جمع نمایندگان استان در مجلس در راستای رفع این معضلات در تلاش هستند و همه کمک خواهتد کرد تا دسترنج کشاورزان به بازار جهانی راه پیدا کند.

رییس موسسه ذینفعان آب رفسنجان بیان کرد: امسال که محصول خوبی در رفسنجان تولید شد از کشاورزان می خواهیم که به تک محصولی اکتفا نکنند و ده تا ۱۵ درصد از این محصول را در حوزه های دیگر جهت درآمدزایی صرف کنند.

احمد خانی افزود: قوانین آب باید به روز باشد نه قوانین متعلق سال ۴۲ که مقرون به صرفه نیست و دولت باید پای کار آید.

وی تاکید کرد: پسته بهترین محصول دنیاست و در مدت چهار سال می توان آن را نگهداری کرد و پسته سلطان آجیل ها است.

نخستین بخش از هفتمین جشن ملی پسته در شهر صفائیه با اجرای برنامه های فرهنگی، هنری و ورزشی همراه بود.

انتهای پیام/


استانی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.