آغاز کار با وردپرس

جام جم آنلاین: اگر می‌خواهید یک وب‌سایت حرفه‌ای داشته باشید بدون آن‌که پول زیادی به یک تیم طراحی وب پرداخت کنید، حتما ابزار بلاگ‌نویسی منبع‌باز وردپرس را ببینید. جالب است بدانید که بسیاری از سایت‌های معروف از این پلتفرم محبوب استفاده می‌کنند.

درست است که دستورهای پایه‌ای مدیریتی، بسیار ساده است، ولی سفارشی‌سازی وردپرس برای برطرف‌کردن کامل نیازهایتان می‌تواند ابعادی بسیار پیچیده‌تر پیدا کند.

طی سال‌های متمادی، وردپرس ابزار ساده‌ای برای ایجاد یک بلاگ و سفارشی‌سازی ظاهر آن را توسعه داد؛ ولی آن ابزار معمولا به کاربران حرفه‌ای اجازه دسترسی به تمام قابلیت‌های وردپرس را نمی‌داد بنابراین تلاش کردیم گام‌های ابتدایی کار با وردپرس را هم برای افراد تازه‌کار و هم حرفه‌ای‌ها جمع‌آوری کنیم.

تنظیم وردپرس

ساده‌ترین راه برای شروع با وردپرس، ثبت‌نام برای این نوع از بلاگ در وب‌سایت وردپرس است. اگر یک URL متفاوت از «wordpress.com. نام‌بلاگ» می‌خواهید، باید برای اشتراکی که به شما یک بلاگ در نام دامنه دلخواه شما و میزبانی ‌شده روی سرور‌های وردپرس می‌دهد، مبلغی پرداخت کنید.

اگر یک کاربر پیشرفته هستید و قبلا برای میزبانی در سرویس دیگری هزینه‌ پرداخته‌اید (یا در سرور دامنه خود اجرا می‌کنید)، می‌توانید بسادگی، با دانلود‌کردن نرم‌افزار منبع‌باز وردپرس، آن را در سرور شخصی خود تنظیم کنید.

چه برای یک بلاگ رایگان وردپرس ثبت‌نام کرده یا وردپرس را در سرور شخصی خود نصب کرده باشید، باید بدانید چگونه در این سیستم مدیریت محتوا فعالیت کنید.

در هسته آن، وردپرس سیستمی از قالب‌ها را دراختیار دارد که به شما اجازه می‌دهد تغییرات سریع طراحی وب‌سایت را بدون از دست‌دادن اطلاعات انجام دهید ولی کاربران پیشرفته که وردپرس را در سرور‌های خود نصب کرده‌اند می‌توانند چند قابلیت اضافی را که برای کاربران بلاگ‌های رایگان در دسترس نیست، نیز در اختیار داشته باشند (برای مثال نصب افزونه‌های وردپرس و نصب قالب شخصی‌سازی شده مخصوص به خود شما).

در مجموع، وردپرس ابزاری فوق‌العاده‌ برای افرادی است که بتازگی به بلاگ‌نویسی می‌پردازند.

اگر سرویس میزبانی را در اختیار دارید شاید بخواهید وردپرس را در سرورهای آن شرکت نصب و اجرا کنید. ممکن است تمایل داشته باشید قبل از شروع نصب کامل وردپرس کمی در تنظیمات سرویس میزبانی خود بگردید؛ زیرا بسیاری از سرویس‌های میزبانی کنونی می‌توانند این فرآیند را برای شما خودکار کنند.

معمولا سرویس‌های میزبانی قابلیت‌هایی نظیر «نصب وردپرس با یک کلیک» را فراخوانی کرده و گام‌های آن را به‌طور خودکار انجام می‌دهند.

کاربران حرفه‌ای: نصب پلتفرم وردپرس فرآیندی پیچیده نیست، ولی همان‌گونه که از یک FTP client استفاده می‌کنید، باید تغییراتی را در فایل‌های تنظیمات و در یک ویرایشگر متن بدهید.

ابتدا شما باید آخرین نسخه نهایی‌شده وردپرس را دانلود کرده و آن را در رایانه خود unzip کنید. سپس یک پایگاه داده MySQL در سرور خود ایجاد کنید تا PHP وردپرس، پایگاه داده‌ای برای تعامل با آن در اختیار داشته باشد.

به ‌یاد داشته باشید که میزبان وب شما احتمالا ابزاری برای کمک به خودکارسازی این فرآیند دارد، با این تفاوت که بین میزبان‌های مختلف، ساختار متفاوتی خواهند داشت.

سپس باید نام فایل wp-config-sample.php را به wp-config.php تغییر داده و ویرایش کنید. اگر در این کار تجربه‌ای ندارید، باید نام، نام مدیر و همچنین رمز عبور پایگاه داده‌ای را که ایجاد کردید، وارد کنید البته یک راهنمای مفید در وب‌سایت وردپرس وجود دارد که به شما می‌گوید چه تغییراتی را باید اعمال کنید.

هنگامی که فایل wp-config.php را ویرایش کردید باید از یک FTP client برای آپلود‌کردن تمام پوشه وردپرس در سرور خود استفاده کنید.

هنگامی که تمام فایل‌ها در جای خود قرار گرفت، با مرورگر خود به آدرس http://yourdomainname/wp-admin/install.php بروید تا به نصب‌کننده خودکار وردپرس دسترسی داشته باشید.

زمانی که فرآیند نصب به پایان رسید به صفحه‌ای فرستاده خواهید شد که می‌توانید نام بلاگ جدید خود و نام کاربری مدیر را ایجاد و سفارشی‌سازی بلاگ را آغاز کنید.

سفارشی‌کردن نصب وردپرس

وردپرس یک تب ظاهری دارد که به شما امکان تغییر ظاهر بلاگ‌تان را می‌دهد. می‌توانید به قسمت Appearance»Themes بروید و از میان چند طرح‌بندی رایگان، یکی را انتخاب کنید.

به یاد داشته باشید که با انتخاب یکی از این طرح‌بندی‌ها در آن ثابت نمی‌شوید و همواره می‌توانید آن را تغییر دهید. تنظیم و تغییر برخی قسمت‌ها نسبت به بخش‌های دیگر ساده‌تر است البته در کل، تغییر رنگ و شکل متن و پس‌زمینه‌ها، آسان‌تر از تغییر ویژگی‌های تصاویر است (و به‌همین صورت تغییر این عناصر ساده‌تر از تغییر طرح‌بندی قالب است).

پس بهتر است قالبی را انتخاب کنید که اغلب عناصر آن در جای درست قرار گرفته است؛ زیر‌ا تغییرات مورد نیاز آنها بسیار کمتر از قالبی خواهد بود که یک رنگ جذاب دارد، ولی مستلزم سازماندهی کلی در طرح‌بندی آن است.

وقتی تم مورد علاقه خود را انتخاب کردید، ساده‌ترین راه برای تنظیم آن، انتخاب گزینه Customize است. ابزاری که وردپرس به شما ارائه می‌کند این امکان را می‌دهد تا رنگ و تصویر پس‌زمینه را بدون وارد شدن به کد تغییر دهید. طبیعتا تغییرات کلی بیشتر ممکن است شما را مجبور به کدنویسی و اعمال تغییرات از طریق کد کند.

کاربران حرفه‌ای: برای اعمال تغییرات نیازی نیست از پانل کنترل خود خارج شوید؛ زیرا وردپرس یک ویرایشگر توکار برای تم ارائه می‌کند که به شما امکان می‌دهد مستقیما کدنویسی هر قسمت از قالب خود را تغییر دهید بنابراین شما همه جهات ظاهری بلاگ خود را تحت کنترل خواهید داشت؛ البته درنظر داشته باشید اگر مواظب نباشید می‌توانید به تمام کارکرد بلاگ‌تان آسیب وارد کنید.

وردپرس با ترکیبی از HTML، CSS و PHP ساخته شده است، بنابراین قبل از اعمال تغییرات مستقیم روی قالب سایت باید یک آشنایی قبلی با تمام این سه زبان برنامه‌نویسی داشته باشید.

بسیاری از کاربران باید HTML و CSS سایت خود را تغییر دهند؛ این رویکرد، کنترل کامل ظاهر سایت را به کاربر می‌دهد و او را قادر می‌سازد تا در صورت بروز یک اشتباه بتواند براحتی بلاگ را به حالت قبل از آن خطا برگرداند. خطرناک‌ترین قسمت وردپرس برای تغییر، اسکریپت‌های PHP است که محل قرار گرفتن محتوا در بلاگ و اطلاعات پایگاه داده را کنترل می‌کند.

حذف یا تغییر سهوی این اسکریپت‌ها می‌تواند از نمایش مناسب محتوای سایت شما در بلاگ‌‌تان جلوگیری کند و همین کار باعث می‌شود مخاطبان شما از سایت فاصله بگیرند. ازطرفی درصورت داشتن دانش کافی، هدایت آن بخش‌ها کاری بسیار ساده خواهد بود.

درست است که وردپرس در نگاه اول ممکن است کمی وحشت‌آور به‌نظر برسد، ولی کلید غلبه برآن، این است که چیزی را تغییر دهید که تغییر آن به‌نظر راحت‌تر می‌رسد.

طراحان وب‌سایت با تجربه زیاد می‌توانند بر مشکلات به وجود آمده در وردپرس غلبه کنند و بر پیچیدگی‌های آن فائق آیند؛ ولی حتی کاربرانی که هیچ آشنایی با HTML یا CSS ندارند نیز می‌توانند بلاگ وردپرس مختص خودشان را نصب و سفارشی کنند. (جام جم – ضمیمه کلیک)

محمدحسین کردونی
منبع: pcworld


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.