آقایان خودشان واکسن زده‌اند و راحتند!

رئیس دولت دهم با اشاره به موضوع مدیریت کرونا در کشور گفت: من احتمال می‌دهم مسئولین کشور خودشان واکسن زده‌اند. خیالشان راحت است.خیلی نگران مردم نیستند. سوز و گدازی نمی‌بینیم!

شش

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم در گفتگو با خبرگزاری آناتولی: 

* در ایران هم سیاست‌ها روشن نیست. یک حرف روشنی گفته نمی‌شود. یک پروتکل واضحی که عموم بپذیرند که منطقی است ارائه نمی‌شود. در حالیکه می‌گویند به مسافرت نروید، در اتوبوس و مترو جمعیت کاملا به هم فشرده است. یعنی دستورالعمل‌های متناقضی داده می‌شود. منع تردد شبانه اعلام می‌کنند و معنایش این است که تراکم رفت و آمد در روز بالا می‌رود. به نظرم ستاد قوی و مدبری کرونا را در ایران مدیریت نمی‌کند.

* معتقدم از ظرفیت پزشکی در ایران استفاده نمی‌شود. البته تا حدی هم سیاسی است و گاهی آمارها را دستکاری می‌کنند. خودشان هم گفته‌اند آماری که می‌دهیم واقعیتش دو برابر است. بعضی اوقات گفتند نصف است. انگیزه‌های دیگری با موضوع مدیریت کرونا درهم آمیخته شده است. الان وضعیت مطلوبی نداریم. همچنین وحشت آفرینی عجیبی اتفاق می‌افتد. راه روشنی پیش پای مردم نیست تا مردم اطمینان داشته باشند.(آیا تناقضی بین گفته‌ها و نحوه مدیریت می‌بینید؟): من احتمال می‌دهم مسئولین کشور خودشان واکسن زده‌اند. خیالشان راحت است. خیلی نگران مردم نیستند. سوز و گدازی نمی‌بینیم. آدم بگوید روزی ۴۵۰ نفر فوت می‌کنند، خیلی راحت. هیچ تغییری در روش‌ها و منش‌ها داده نمی‌شود. این امر فضای ذهنی و روحی مردم را سخت می‌کند.

* (در مساله واکسیناسیون):  من قضاوتی ندارم چون مطالبی که گفته می‌شود مستند نیست. نمی‌دانیم واقعا موضوع چیست. بحث مرغ و خوراک دام و موضوعات دیگر هم هست. اتفاقاتی می‌افتد و بعدا مطلع می‌شویم آنجور که گفته می‌شده موضوع نبوده است. به همین خاطر خیلی نمی‌شود قضاوت صحیحی کرد. اما کاملا آشکار است که یک ستاد مدیریت منسجم و قوی کار را دنبال نمی‌کند. یک مقدار انگیزه‌های دیگر هم مخلوط شده است. تصمیم‌گیری‌ها روشن و منسجم نیست. به نظرم وارد کردن واکسن اینقدر مشکل نیست.

* برای دو طرف قضیه کرونا در انتخابات مهم است. آنکه جانب دولت است علاقه‌مند است در این گفت‌وگوها دستاوردی داشته باشد و بعد از هشت سال دست خالی نباشد. فضای کرونا فرصت خوبی است که انتخابات عقب بیافتد و زمانی باشد تا در مذاکرات توافقاتی شود. برای جناح مقابل هم فضای کرونا بهترین فرصت هست تا نارضایتی مردم و عدم حضور مردم در انتخابات را بتواند توجیه کند. اگر کسی رضایت بدهد به فوت یک نفر که می‌توانسته فوت نکند، جایگاهش در عالم انسانی کجا خواهد بود؟

* فضای انتخابات بسیار سرد است و هیچ وقت اینطور نبوده است. البته بستگی به اتفاقاتی دارد که خواهد افتاد.

* (فکر می‌کنید در این مدت زمان کوتاه باقی مانده اتفاق خاصی رخ دهد؟): بستگی دارد. اتفاقات زیادی در راه است.

* (یکی از آنها می‌تواند کاندیداتوری شما باشد؟): من هنوز نظری ندارم.

* من نمی‌دانم تند یا کند چی هست. ولی تا آنجایی که یادم می‌آید خیلی قاطعانه از حقوق مردم دفاع کرده‌ام. هرجا روندی برخلاف روند منافع ملی و ارزش‌های انسانی بوده فریاد زدم. در این چند ساله همیشه فریاد احمدی‌نژاد بوده است. منتها با واژه‌گزینی و تابلو زدن روی اظهارات و مواضع می‌خواهند تحلیلی بکنند و آن را جای واقع بگذارند. من همینی هستم که روبروی شما نشستم. به همین سادگی حرف‌هایم را می‌زنم

* من گفتم اینترنتی و پستی هم می‌خواهد برگزار شود، اینجا دنیا می‌داند یعنی چی. معنایش معلوم است، لازم نبود حتی من اشاره کنم. ضمن اینکه در گذشته ما تک تک صندوق‌ها را اعلام می‌کردیم. یعنی چهل و چندهزار صندوق را دانه دانه اعلام می‌کردیم. هر فرد ایرانی می‌توانست این‌ها را جمع بزند و کل شرکت‌ کننده‌ها و آرا را بدست آورد. اما در دو سه انتخابات اخیر صندوق‌ها اعلام نمی‌شود. این چیز خوبی نیست.

* من همیشه در کنار مردم خواهم ماند.

* (آقای روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت اعلام کرد تحریم‌ها شکسته شده است. شما گفته بودید مذاکرات به سرعت به نتیجه نخواهد رسید. الان پیش بینی شما چیست؟ آیا خوشبین هستید؟):  آن مقداری که من یادم است بارها این صحبت را شنیده‌ایم. ولی تغییری در عمل به وجود نیامده است.

* (در فایلی که از گفت‌وگوی آقای ظریف پخش شد، درباره شما هم سخن گفته بود. نظری دارید؟):  راجع به من که همه صحبت می‌کنند. تنها کسی که همه آزادند راجع به آن صحبت کنند من هستم. نیازی هم به سند ندارند. اشکالی ندارد.

* من سال دوم دوره نهم ریاست جمهوری نامه زدم به دولت آمریکا که درست است ما اختلاف داریم اما اجازه دهید پرواز مستقیم بین تهران و نیویورک برقرار شود تا مردم بتوانند به راحتی سفر کنند. مردم که گناهی نکردند.چه ایرادی دارد؟ از نقاط مختلف آمریکا به شهرهای مختلف ایران پرواز باشد. مسافران رفت و آمد کنند. وقتی ارتباطات مردم توسعه پیدا کند به حل مشکل دولت‌ها هم کمک می‌کند. دولت‌ها برای چه رابطه برقرار می‌کنند یا آن را قطع می‌کنند؟ برای مردم است دیگر. دولت‌ها مگر نقشی غیر از تامین حقوق مردم دارند؟

* برجام چه‌کار کرد؟ چه دستاوردی داشت؟ برجام در ذات خود دچار تناقض است و نمی‌تواند مشکلی را حل کند. یک قرارداد یک طرفه نوشته شده و چون یک طرفه است مشکل را حل نمی‌کند بلکه تشدید می‌کند. کما اینکه چهار پنج سال است برجام نوشته شده است مشکلات تشدید شده است. الان ایران و آمریکا خیلی دورتر از هم هستند تا ۵ سال قبل، در حالیکه این قرار بود مساله را حل کند. در یک قرار باید حتما عدالت باشد و تعهدات طرفین با هم متوازن باشد. منافع دو طرف هم متوازن باشد. این یک اصل حقوقی است، اگر این در نظر گرفته نشود نتیجه‌ای ندارد.

منبع: اعتمادآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.