آلمان همچنان در اوج است

در حالیکه بسیاری از کشورهای اروپایی در بحران شدید اقتصادی به سر می برند، وضعیت اقتصادی آلمان بسیار خوب است. اقتصاد آلمان با رشد ۰٫۵% در سه ماهۀ اول سال جاری از انتظارات هم جلوتر رفت. این در حالی است که فرانسه، دومین اقتصاد برتر اروپا بعد از آلمان در روز مراسم تحلیف اولاند، رییس جمهور جدید فرانسه از رشد صفر درصدی اقتصادی خبر داد.
فاصلۀ رشد اقتصادی میان آلمان و بسیاری از کشورهای بحران زده اروپایی، ضرورت مذاکره و گفتگو پیرامون ایجاد تعادل و توازن در سیاست رشد و ریاضت اقتصادی در منطقه بحران زده اروپا را تقویت کرده است. منطقه ای که وضعیت یونان آن را حادتر کرده است. لازم به یادآوری است که در سه ماهۀ آخر سال ۲۰۱۱ ، تولید ناخالص داخلی اروپا ۰٫۳% و تولید ناخالص آلمان ۰٫۲% کاهش داشت در حالیکه تولید ناخالص داخلی فرانسه تنها ۰٫۱% افزایش یافته بود. یکی از کارشناسان اقتصادی در خصوص روند توسعۀ اقتصادی آلمان می گوید: آلمان در مقایسه با سایر کشورها روند بهتری را در پیش گرفته است اما به نظر نمی رسد که این ریتم منظم برای همیشه ادامه داشته باشد.
در خصوص آلمان ذکر این نکته ضروری است که در انتخابات محلی رنانی در منطقه وستفالیا شمالی (پرجمعیت ترین و صنعتی ترین منطقۀ آلمان)، حزب آنگلا مرکل(دمکراتهای مسیحی) از سوسیالیست ها شکست خورد و زمزمه های تقویت پایگاه سوسیالیست ها در این کشور نیز شنیده می شود.
در این میان رشد اقتصاد ایتالیا در سه ماهۀ اول سال جاری برای سومین ماه متوالی ۰٫۸% کاهش یافت. رقمی که در طول سه سال اخیر بی سابقه بوده است. گفتنی است روز دوشنبه آژانس اعتبارسنجی مودی رتبۀ اقتصادی ۲۶ بانک ایتالیایی را کاهش داد. این در حالی است که ماریو مونتی نخست وزیر این کشور خواهان اجرای سیاست رشد اقتصادی کشورش است.
هلند نیز برای سومین ماه متوالی شاهد کاهش ۰٫۲% بوده است. در خصوص اسپانیا نیز وضعیت به همین شکل است. قریب ۲ هفته است که کشور در وضعیت اضطراری برای کاهش کسر بودجه و حمایت بیشتر از سیستم بانکی قرار گرفته است. در یونان نیز بن بست اقتصادی این کشور را در وضعیت فاجعه باری قرار داده و به همین دلیل کمک های بین الملل به این کشور بلوکه شده است. یونان در پنجم سال متوالی بحران اقتصادی قرار دارد. در جمهوری چک نیز برای سومین ماه متوالی تولید ناخالص داخلی این کشور نیز در سه ماهۀ اول سال جاری ۱% کاهش یافته بود. در حالیکه رومانی با رشد اقتصادی ۰،۱-% رسماً وارد بحران اقتصادی شده است. در مجارستان رشد اقتصادی این کشور ۱،۳% کاهش داشته است. اقتصاد بلغارستان تغییری نداشته در حالیکه اسلواکی شاهد ۰٫۸% تولید ناخالص داخلی خود بود.

لزاکو/ ۱۶ می ۲۰۱۲
ترجمه:زهرا خدایی

۲۶۳۳۹
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.